• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74005
+
-

صف‌های طولانی نان

افزایش سهمیه آرد نانوایی‌های خراسان شمالی راه‌حلی برای مشکل نان در استان است

گزارش
صف‌های طولانی نان

  کمبود نان و ایجاد صف در مقابل نانوایی‌های برخی نقاط استان به‌ویژه در شهرستان شیروان معضلی است که مردم را نگران و گلایه‌مند کرده است و مسئولان استان درصددند با افزایش سهمیه آرد و برخورد با نانوایان متخلف این مشکل را مدیریت کنند. 

به گزارش ایرنا، حدود یک ماه است که نانوایی‌های این استان در برخی نقاط، صف‌ها برای خریدن نان طولانی شده است. در این میان، مسئولان می‌گویند سهم آرد نانواها کم نشده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و نانوایان هم می‌گویند تقاضا برای خرید نان بیشتر شده و سهم موجود آرد پاسخگوی نیاز مردم نیست. 

مسئولان می‌گویند برخی از نانوایی‌ها، آرد خود را خارج از شبکه می‌فروشند و به همین علت برای پخت نان، آرد کم می‌آورند و نانوایی‌ها می‌گویند در تابستان، حضور مسافران و گردشگران میزان تقاضا برای نان را افزایش داده و البته سهمیه‌بندی آرد آزادپزها هم بر این وضعیت تاثیرگذار بوده است. مراجعه روستاییان به شهر برای تامین نان هم نشان از کمبود این محصول در روستاها دارد. 

در فصل تابستان که میزان به‌کارگیری کارگر در بخش کشاورزی افزایش یافته، نیاز به تامین نان هم بیشتر شده و از این رو روستاییان برای تامین نان به نانوایی‌های شهرها مراجعه می‌کنند. نان قوت اصلی مردم خراسان شمالی بوده و سرانه مصرف آرد و نان در این استان بیش از میانگین کشوری است به همین لحاظ، کمبود آن می‌تواند به دغدغه‌ای ویژه برای مردم این استان بدل شود. 

اگرچه مدیران شرکت غله خراسان شمالی همواره از دادن آمار منسجم و دقیقی از وضعیت سرانه آرد مصرفی این استان و مقایسه آن با میانگین کشور سر باز می‌زنند اما شنیده‌ها از مصرف ماهانه ۹ کیلوگرم آرد توسط هر شهروند خراسان شمالی حکایت دارد که این رقم از میانگین کشوری آن ۲ کیلوگرم بیشتر است. 

در لابه‌لای صحبت‌های مردم از ایجاد صف و شلوغی نانوایی‌ها، ردپای تورم و گرانی‌ها هم خودنمایی می‌کند. مردم می‌گویند به خاطر گرانی‌ها، سهم نان در سبد غذایی‌شان بیشتر شده و از آن‌جا که نمی‌توانند مثل سال‌های قبل برنج و یا اقلامی دیگر چون ماکارونی خریداری کنند، مصرف نانشان افزایش یافته است. 

مسئولان می‌گویند برای پاسخ به نیاز، سهم آرد برخی نانوایی‌ها را افزایش داده‌اند. البته اگر این اقدام نمی‌شد، چه‌بسا وضعیت صف‌ها در ماه آتی بدتر می‌شد. 


افزایش سهمیه آرد نانوایی‌ها

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌ شمالی در این باره گفت: با توجه به مشکل ایجاد صف و شلوغی نانوایی‌ها، سهمیه آرد ۷۰ باب نانوایی این استان برای پاسخ به نیاز مردم، افزایش یافته است. 

«سیدجلال موسوی» اظهار کرد: یکی از علت‌های ایجاد صف در نانوایی‌ها، افزایش میزان تقاضا در این فصل است که برای مدیریت این وضعیت، سهمیه آرد این نانوایی‌ها که عمدتا در مسیر جاده اصلی در شهرها و روستاهای استان استقرار دارند، افزایش یافته است. 

وی بدون اشاره به میزان افزایش سهمیه آرد در این نانوایی‌ها با بیان این‌که یکی از علت‌های افزایش میزان تقاضای نان، حضور مسافران و گردشگران در شهرها و روستاهاست، افزود: سهم آرد نانوایی‌ها کاهش نیافته است و مشکلی در این باره ایجاد نشده، اما تقاضا برای این محصول افزایش یافته که بازار را تا حدی با مشکل روبه‌رو کرده است. 

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌ شمالی با اشاره به این‌که شلوغی نانوایی‌ها بیشتر در شیروان و بجنورد مشاهده می‌شود، گفت: یکی دیگر از علت‌های ایجاد صف، عرضه آرد در خارج از شبکه است و متاسفانه آردهای تحویلی به نانوایی‌ها، بعضا صرف پخت نان نمی‌شود که باید نظارت‌ها در این باره بیشتر شود. 

موسوی افزود: با افزایش میزان تقاضا، برخی نانوایان سهمیه آرد خود را پیش‌خور کرده‌اند و پیش از سر رسیدن ماه، سهم آن ماه را پخت کرده و اکنون با کمبود آرد روبه‌رو شده‌اند و برخی هم آرد را خارج از شبکه، به مصرف رسانده و فروخته‌اند. 

وی خاطرنشان کرد: افزایش میزان ساعت کار برخی از نانوایی‌ها از دیگر راهکارهایی است که برای حل مشکل ایجاد شده در بازار نان استان اتخاذ شده است. 

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌ شمالی گفت: برای پاسخ به تامین به‌موقع آرد هم کارخانه‌های آرد استان را مکلف کرده‌ایم که میزان تولید آرد را افزایش دهند تا بتوانیم نیاز استان به این محصول را پاسخگو باشیم. 


بار گرانی ارزاق بر دوش نان 

مدیر اجرایی اتحادیه نانوایان بجنورد هم با اشاره به ایجاد صف در نانوایی‌ها گفت: تحویل با تاخیر آرد یکی از علت‌های وضعیت کنونی نان است، رانندگان ناوگان حمل آرد به بهانه اضافه نشدن نرخ کرایه‌ها، خوب همکاری نمی‌کنند زیرا در این سال‌ها که قیمت نان افزایش نداشته، نرخ کرایه حمل آرد هم بالا نرفته است. 

«رضا قاسمیان» اظهار کرد: یکی دیگر از علل ایجاد صف، افزایش میزان تقاضا برای نان است. حضور تابستانی مسافران در استان و سهمیه‌بندی در توزیع آزادپزها هم بر این وضع تاثیرگذار بوده است، البته با تدابیر اندیشیده شده، مشکل در کمتر از یک هفته به طور کامل رفع و صف‌ها به‌تدریج برچیده می‌شود. 

وی با بیان این‌که سهم آرد کم نشده است، افزود: میزان مصرف نان افزایش یافته است و در این زمینه با رایزنی انجام شده، آرد بیشتری به برخی نانوایی‌ها تزریق می‌شود و علاوه بر آن، ساعات کاری نانوایان افزایش می‌یابد.

 این مسئول خاطرنشان کرد: ۱۵۸ نانوایی یارانه‌پز در بجنورد فعال است که هر واحد روزانه ۶ تا ۱۵ کیسه آرد، مصرف می‌کنند که سهمیه روزانه برخی از نانوایی‌ها تا ۲ کسیه افزوده شده است. 

قاسمیان خاطرنشان کرد: سهم آرد شهر بجنورد روزانه ۵۰ تا ۶۰ کیسه افزوده شده که به تعدادی از نانوایان تعلق می‌گیرد و با این اقدام، تا آخر هفته به طور کامل مشکل حل می‌شود.

 مدیر اجرایی اتحادیه نانوایان بجنورد گفت: اگر مشکل افزایش سهمیه آرد حل نمی‌شد، تشکیل و ایجاد صف‌ها در مهرماه به اوج می‌رسید، زیرا حضور دانشجویان تقاضا برای نان را افزایش می‌دهد. 


قطع سهمیه آرد نانوایی‌های متخلف 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع فرماندار بجنورد هم گفت: سهمیه آرد نانوایی‌های متخلف که اقدام به فروش آرد یارانه‌ای و تخلفات دیگر کنند، کاهش یافته و یا قطع می‌شود. «هادی اعلمی» با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه آرد و نان اظهار کرد: هم‌اکنون تاخیر در رساندن آرد به نانوایی‌ها باعث ایجاد صف‌های طولانی در نانوایی‌های این شهرستان شده است.

 وی افزود: بر اساس ضوابط موجود باید سهمیه آرد نانوایانی که در سامانه ثبت سفارش داشته‌اند در بازه زمانی۲۴ تا ۴۸ ساعته تحویل شود ولی شرکت حمل‌و‌نقل آرد به دلیل اعلام مشکلاتی از قبیل فرسودگی لاستیک‌ها و... نمی‌تواند مناطق مختلف شهری و روستایی را در موعد مقرر پوشش دهد و گاه مدت تحویل آرد نانوایی‌ها به ۱۲ روز هم رسیده است. 

اعلمی گفت: در این میان تورم و گرانی سایر اقلام نیز باعث شده تا مردم بیشتر از گذشته به مصرف نان روی بیاورند که همین امر باعث تشکیل صف‌های طولانی شده است. 

وی با اشاره به برنامه‌‌ریزی برای کنترل فساد موجود در بخش آرد خاطرنشان کرد: قیمت هر کیلوگرم آرد یارانه‌ای ۶ هزار و ۶۵۰ ریال، نیمه‌یارانه‌ای ۹ هزار ریال و در بازار آزاد بین ۱۵ تا ۱۸ هزار ریال است.

 این مسئول افزود: همین تفاوت قیمت آرد یارانه‌ای و آزاد باعث شده تا تعدادی از نانوایان به طمع افتاده و آرد سهمیه‌ای خود را به بازار آزاد بفروشند که به فساد در این زمینه دامن زده‌اند. 

معاون برنامه‌‌ریزی و توسعه منابع فرماندار بجنورد به تشدید نظارت بر فعالیت نانوایی‌ها برای کنترل این فساد اشاره و اظهار کرد: بر این اساس فعالیت نانوایان متخلفی که سهمیه آرد یارانه‌ای خود را به فروش برسانند متوقف می‌شود و یا سهمیه آنها کاهش می‌یابد و در صورت لزوم به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. 

اعلمی خاطرنشان کرد: این در حالی است که سهمیه آرد نانوایان شرافتمندی که مردم از آنها رضایت دارند، روزانه ۲ تا ۳ کیسه افزوده می‌شود که در این زمینه سهمیه ۲۵ نانوایی مسیرهای شلوغ و پرتردد افزایش یافته است.
 
وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۶۱ واحد نانوایی یارانه‌ای و ۱۰۳ واحد نیمه یارانه‌ای و ۱۵۲ واحد نانوایی روستایی در سطح شهر بجنورد فعالیت دارند که سرانه آرد آنها بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ منظور می‌شود.

 این مسئول سرانه پخت هر نانوایی را ۶ کیسه آرد در روز اعلام کرد و گفت: این میزان در بجنورد تا  5/7کیسه در روز نیز افزایش یافته است. معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع فرماندار بجنورد ضمن رد ادعاهای موجود مبنی بر کاهش سهمیه آرد نانوایی‌ها خاطرنشان کرد: سرانه برخی نانوایی‌های شلوغ حتی افزایش نیز یافته است.

 شلوغی صف‌های نانوایی که در چند هفته اخیر به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم شیروان برای تامین این ماده غذایی تبدیل شده بود، مسئولان دومین شهرستان بزرگ خراسان شمالی را برای حل این مشکل به تکاپو انداخته است. 

فرماندار شیروان از فعالیت فوق‌العاده ۷ واحد نانوایی این شهر، به منظور شکستن صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها خبر داد و اظهار کرد: این واحدها به صورت فوق‌العاده با سهمیه دوبرابری آرد و نیز ساعات پخت بیشتر فعالیت خواهند کرد که تا اطلاع ثانوی نسبت به تامین نان مورد نیاز شهروندان اقدام خواهند کرد. 

وی افزود: با توجه به کشف شبکه قاچاق آرد و بازداشت یک نفر در این ‌خصوص و نیز معرفی بیش از ۳۰ نانوای متخلف شهرستان به مراجع قضایی، اکنون هیچ مشکلی در زمینه تامین آرد مورد نیاز خبازی‌ها وجود ندارد. این مسئول تاکید کرد: هیچ‌گونه کاهشی در سهمیه آرد شهرستان نداشته‌ایم و برای شکستن صف‌های نانوایی، حتی نسبت به گذشته سهمیه‌ای مازاد نیز بین نانوایان توزیع شده است. 

فرماندار شیروان گفت: با بررسی کارشناسی موضوع، مقرر شد 7 واحد نانوایی با ظرفیتی دوبرابری اقدام به پخت نان کرده و در ۲ نوبت کاری در ساعات ۹ تا ۱۴ و نیز ۱۷ تا ۲۳ نان مورد نیاز شهروندان را عرضه کنند. 


کمبود آرد نداریم 

معاون امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی  گفت: هیچ مشکلی در حمل‌و‌نقل آرد و یا سهمیه آرد در استان وجود ندارد و البته اقدامات لازم برای حل مشکل در دست پیگیری است. 

«محمود قنبری» اظهار کرد: در بجنورد مشکل خاصی در زمینه شلوغی نانوایی‌ها نیست و بیشترین مشکل مربوط به شیروان است که البته با هماهنگی‌های انجام شده، مشکل در حال برطرف شدن است.

 اکنون ۶ کارخانه آرد و هزار و ۱۱۲ واحد نانوایی یارانه‌پز و حدود ۳۰۰ واحد آزادپز در خراسان شمالی دایر است و ماهانه به‌طور میانگین 7 هزار تن آرد بین واحدهای نانوایی یارانه‌ای این استان توزیع می‌شود. استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در نواحی روستایی سکونت دارند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید