• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 30 بهمن 1396
کد مطلب : 7393
+
-

هزینه ایجاد هر شغل در صنعت پوشاک؛ 30 میلیون تومان

علی ابراهیمی/ خبر‌نگار

تولید‌کنندگان پوشاک از رکود کسب و کار خود به‌دلیل واردات بی‌رویه رسمی و قاچاق این محصولات و از خطر ورشکستگی 70درصد فعالان این بخش خبر می‌دهند.

 به گفته مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد هر شغل در صنعت پوشاک نیازمند 27تا 30میلیون تومان هزینه است. گلناز نصراللهی، پوشاک را زنجیره نهایی صنعت نساجی دانست و گفت: بخش پوشاک نسبت به سایر صنایع حتی برخی از رشته‌های نساجی مثل ریسندگی و بافت در واحد سرمایه‌گذاری اشتغال بیشتری را ایجاد می‌کند. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت نساجی، سرانه ریالی برای ایجاد اشتغال به ازای یک نفر در صنعت پوشاک را به نسبت سایر صنایع کمتر دانست و افزود: امروزه ایجاد یک شغل در صنعت پوشاک نیازمند 27تا 30میلیون تومان منابع مالی است. وی در یک گفت‌وگوی رادیویی صنعت پوشاک را به‌عنوان موتور محرک صنایع نساجی قلمداد کرد و گفت: این صنعت می‌تواند سهم بسزایی در تولید ارزش افزوده، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد صادرات غیرنفتی کشور داشته باشد.

نصراللهی توجه به مدل و طراحی را از عوامل کلیدی در صنعت پوشاک و نساجی اعلام کرد و افزود: امسال 12هزار میلیارد تومان از محل طرح رونق تولید در قالب سرمایه در گردش به صنایع مختلف کشور به‌ویژه نساجی اختصاص یافته و علاوه بر آن اختصاص 4هزار میلیارد تومان منابع مالی دیگر برای بازسازی و نوسازی صنایع گوناگون در کشور برنامه‌ریزی شده است. به گفته وی، طی 9ماه‌ امسال ۳۰۰میلیون دلار ماشین‌آلات به حوزه وارد شده اما در سال‌های گذشته به‌طور متوسط سالانه 250تا 300میلیون دلار ماشین آلات صنعت نساجی به کشور وارد می‌شد و با این روند ورود ماشین‌آلات صنایع نساجی طی 9ماهه سال‌جاری 50تا 60درصد نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال ارزش ماشین‌آلات نساجی وارداتی به 400میلیون دلاربرسد.

نصراللهی، جلوگیری از کالاهای قاچاق، محدودیت ورود محصولات نساجی به مناطق آزاد، حمایت‌های بخش دولتی و... را ازجمله عوامل مؤثر در توسعه سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی در صنعت نساجی کشور دانست.در مقابل رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان پوشاک با تأکید بر اینکه در تولید پوشاک با کیفیت ایرانی مشکلی وجود ندارد، اعلام کرده به‌دلیل نبود بازار پوشاک و عرضه پوشاک خارجی، تولید داخلی انبار می‌شود. ابوالقاسم شیرازی تأکید کرد. اگر صنف تولید و عرضه پوشاک حمایت نشود و دولت و رسانه‌ها برای ترغیب مردم به مصرف پوشاک ایرانی گام برندارند، می‌توان گفت خطر ورشکستگی 70درصد از فعالان این عرصه وجود دارد. وی با بیان اینکه باید بین فروشگاه‌های عرضه پوشاک ایرانی و غیرایرانی تفاوتی وجود داشته باشد خواستار مشوق‌های دولت مانند اعمال تخفیف در مالیات مغازه‌ها برای ترغیب فروشندگان به عرضه کالا و پوشاک ایرانی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید