• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 31 مرداد 1398
کد مطلب : 73907
+
-

چالش سامانه‌های بازارسرمایه برای پذیرایی از سهام عدالت

چهره روز
چالش سامانه‌های بازارسرمایه برای پذیرایی از سهام عدالت

در شرایطی که بازار سرمایه برای پذیرش و عرضه سهام عدالت آماده می‌شود به‌نظر می‌رسد این سامانه پس از معاملات بازار سهام که در سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار مستقر است هنوز برای میزبانی از 50میلیون سهام‌دار سبد سهام عدالت آماده نیست. تاکنون دست‌کم یک نشست برای بررسی آمادگی زیرساخت‌های فنی بازار  سرمایه برای پذیرش سهام عدالت در وزارت اقتصاد برگزار شده که هنوز نتیجه روشنی از آن به‌دست نیامده است.
قرار است در گام نخست، سهام عدالت 2دهک پایین درآمدی آزاد شود. تعداد کسانی که در این فرایند سهامشان آزاد می‌شود 6میلیون نفر تخمین زده شده است. اما به‌نظر می‌رسد سامانه پس از معاملات بورس، زیرنظر سپرده‌گذاری مرکزی از ظرفیت کافی برای میزبانی از این تعداد سهامدار برخوردار نباشد. 
علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران در این‌باره می‌گوید: اگر قرار باشد همه سهامداران عدالت یکباره وارد بورس شوند و به‌صورت مستقیم باشد، سامانه بازار سرمایه پاسخگوی پذیرش همه سهامداران عدالت نیست و باید زیرساخت آن فراهم شود. او در عین حال تأکید می‌کند که فراهم آوردن زیرساخت‌ها هم پیچیده نیست، اما اول باید روش عرضه سهام عدالت در مجلس مشخص شود. به‌نظر می‌رسد مدیرعامل بورس تهران به 2روش متفاوتی که مدنظر دولت و مجلس است، اشاره کرده. دولت معتقد است سهام عدالت باید در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری واگذار شود و برخی نمایندگان مجلس می‌گویند این سهام باید مستقیم آزاد شود. صحرایی در مورد روش مطلوب برای عرضه سهام عدالت می‌گوید: هم روش عرضه مستقیم سهام عدالت و هم به روش عرضه در قالب صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) مزایا و معایبی دارند که باید نمایندگان مجلس با همکاری دولت در مورد روش بهینه به توافق برسند.

این خبر را به اشتراک بگذارید