• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 31 مرداد 1398
کد مطلب : 73904
+
-

عبور ارزش بازار سهام از100میلیارد دلار

تحلیلگران در گفت‌وگو با همشهری پیش‌بینی کردند روند رو به رشد بازار سهام تا پایان سال ادامه خواهد یافت

با رشد روز گذشته بورس تهران ارزش کل بازار سهام به 1180هزار میلیارد تومان معادل 100میلیارد دلار رسید؛ با این حال تحلیلگران معتقدند شاخص بورس همچنان به روند صعودی‌اش ادامه خواهد داد. به گزارش همشهری، روند صعودی بورس که از نیمه دوم پارسال آغاز شد؛ همچنان ادامه دارد و دیروز تحت‌تأثیر رشد 1.2درصدی شاخص کل بورس تهران، ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس هم از مرز 1180میلیارد تومان معادل 100میلیارد دلار (هر دلار 11هزارو700تومان) عبور کرد. هم‌اکنون شاخص کل بورس تهران به محدوده 266هزار واحد رسیده، اما این روند صعودی تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟


ادامه صعود به‌صورت کند



داریوش روزبهانه تحلیلگر بازار سرمایه درباره چشم‌انداز آینده شاخص گفت: به‌اعتقاد من روند صعودی بورس البته به‌صورت آرام و کند تا پایان سال ادامه خواهد داشت و به اعتقاد من شاخص کل بورس تهران تا پایان سال از مرز 280هزار واحد عبور خواهد کرد اما این حرکت خیلی پر سرعت نخواهد بود و در عین حال در بازار، نزول‌های شدیدی هم اتفاق نخواهد افتاد.
او در تشریح این موضوع که چرا این روند صعودی کند خواهد بود گفت: دلیل این موضوع این است که در دوره حاضر اغلب شرکت‌های کوچک که تأثیر چندانی روی شاخص ندارند رشد خواهند کرد و صعود پرسرعت‌تر، شاخص نیازمند رشد شرکت‌های بزرگ است.
او در پاسخ به این پرسش که بعد از سال1398 چه اتفاقی در بورس خواهد افتاد گفت: روند صعودی بورس در اقتصاد ایران عمدتا تابع عوامل سیستماتیک است یعنی اینکه عمدتا عاملی مانند دلار محرکی برای حرکت بازار سهام بوده است اما به‌نظر می‌رسد زمین بازی درحال تغییر است و اقتصاد ایران در آینده باید تصمیم‌های دیگری بگیرد که بعد از آن نقش عوامل مؤثر بر بازار تغییر خواهد کرد.
او افزود: به‌نظر می‌رسد اقتصاد ایران ناگزیر به سمتی پیش خواهد رفت که به جای نرخ دلار بر نرخ بهره تمرکز کند و اگر این نرخ بهره روند کاهش و پایدار داشته باشد می‌تواند به رشد شدید بورس منجر شود؛ به‌طوری که ارقام کنونی قیمت سهام شرکت‌های بورس بسیار ارزان خواهد بود.
روزبهانه تأکید کرد: به‌نظر من اگر ریسک‌های سیاسی در ایران کاهش پیدا کند از نظر اقتصادی در شرایطی قرار خواهیم گرفت که یک‌بار برای همیشه تکلیف نرخ بهره را مشخص کنیم و آن را کاهش دهیم و این موضوع زمین بازی را به‌طور کل در اقتصاد ایران تغییر خواهد داد.
این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: اگر نرخ بهره به‌صورت پایدار نزولی شود بازار سهام این قابلیت را پیدا می‌کند که نسبت قیمت به درآمد (P/E) بالاتری را بپذیرد و این یعنی زمین بازی بورس تغییر خواهدکرد. به‌نظرمن اقتصاد ایران ناگزیر به کاهش نرخ بهره است زیرا اگر این کار را انجام ندهیم اقتصادمان به سمت یک فاجعه پیش خواهد رفت.
او تأکید کرد: شرایط کنونی اقتصاد جهانی مقامات مسئول را در نهایت متقاعد خواهد کردکه نرخ بهره را کاهش دهند؛ البته این کاهش باید یک کاهش پایدار باشد تا اثر مطلوبی روی بازار سهام داشته باشد بنابراین چنانچه نرخ بهره به محدوده 12 تا 13درصد برسد بازار سهام این پتانسیل را پیدا می‌کند که نسبت قیمت به درآمدش تا 10مرتبه افزایش یابد و این به‌معنای رشد بازار سهام است. او افزود: رفتار‌های کنونی در عرضه سیاست و اقتصاد هم نشان می‌دهد که روند حرکت به سمت کاهش نرخ بهره آغاز شده است ازجمله آغاز عملیات بازار باز از سوی بانک مرکزی، تشکیل بازار متشکل ارزی و حتی اجرای سیاست‌های مبارزه با فساد همه در این قالب تعریف می‌شود.


رشد ادامه‌دار خواهد بود




حسین زمانی درمزاری کارشناس دیگر بازار سرمایه در ایــن بـــاره گفت:به‌نظرمن شاید تا پایان سال، شاخص بورس اصلاحات مقطعی وجزئی داشته باشید اما رشد شاخص تا پایان سال ادامه دار خواهد بود.
او افزود: اغلب سهام بزرگ و شاخص ساز بورس ازجمله شرکت‌های صادرات محور از سال گذشته همگام با رشد قیمت دلار صعود کردند اما هنوز یک سری از صنایع و شرکت‌ها همگام با رشد شاخص صعود نکرده‌اند و روند رو به رشد این شرکت‌ها باید طی شود.
او با بیان اینکه فعلا شرکت‌هایی که از بازار جامانده‌اند درحال رشد هستند افزود: بسیاری از صنایع داخلی از رشد بازار جامانده‌اند و در حال جبران عقب ماندگی خود هستند زیرا نسبت به بسیاری از صنایع دیگر هنوز جای رشد دارند ضمن اینکه به‌نظر نمی‌رسد بقیه شرکت‌ها هم نزول عمیقی داشته باشند. او اضافه کرد: فعلا مقاومتی پیش روی شاخص وجود ندارد در نتیجه صعود کنونی بورس ادامه دار خواهد بود اما مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند ترمز شاخص بورس را بکشد افزایش تنش‌های سیاسی و منطقه است که به‌نظر من ما به سمت یک گشایش سیاسی پیش می‌رویم.
زمانی در پاسخ به این پرسش که شاخص بورس در سال‌های آینده تا چه محدوده‌ای حرکت خواهد کرد گفت: به اعتقاد من شاخص کل بورس تهران تا پایان سال99 به 500 تا 600 هزار واحد خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید