• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73834
+
-

مهلت 15روزه رونق گلفروشی‌ها

چندوچون
مهلت 15روزه رونق گلفروشی‌ها


افزایش سهم هزینه اقلام ضروری و کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوارها موجب کمرنگ‌ترشدن سهم گل و گیاه از بازار اقلام کالایی شده است. با اکبر شاهرخی -رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران- گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضع بازار گل و گیاه چگونه است؟
وضع صنف تولید‌کنندگان گل و گیاه تهران با 600 تا 700عضو (جز منطقه یک- شمیرانات و منطقه 20- شهرری) مانند سایر صنوف است، اگر تا 15روز آینده اتفاقی در بخش تقاضای خرید گل و گیاه نیفتد با توجه به در‌ پیش ‌بودن محرم (از 10شهریور) عملا کسب و کار اعضای این صنف تا 2‌ماه تعطیل می‌شود. در واقع رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید بر همه شغل‌ها تأثیر گذاشته و با توجه به تشریفاتی‌بودن گل و گیاه، مردم باید پول داشته باشند تا برای کادو دادن یا تامین انرژی مثبت منازل این اقلام را خریداری کنند. این شرایط موجب شده خرید گل به یک تا 2شاخه کاهش یابد و مانند گذشته از سفارش سبد گل خبری نیست اما بازهم خوشحالیم هنوز برخی از مردم گل می‌خرند.

چه میزان نیاز بازار به گل و گیاه با واردات تامین می‌شود؟
واردات رسمی و قانونی گل و گیاه نداریم و همه نیاز بازار از محل تولید داخل تامین می‌شود زیرا واردات گل و گیاه ممنوع است؛ ضمن اینکه اصلا به واردات احتیاجی نداریم. اگرچه برخی انواع گیاهان مانند بن‌سای از طریق واردات تامین می‌شود اما برخی درختچه‌ها نیز با تقلید از بن‌سای وارداتی با درختچه‌هایی مانند کاج و شمشاد تولید و در بازار عرضه می‌شود. با وجود این نمی‌توان اعلام کرد که گل و گیاه قاچاق در بازار نداریم اما سهم قاچاق از بازار به‌دلیل گرانی دلار خیلی کم شده؛ مثلا زمانی که لاکی بامبو آزاد بود، نرخ هر شاخه این گیاه در مغازه‌ها 12تا 15تومان بود ولی حالا به 80تا 90هزار تومان افزایش یافته و مشتریان کمتری این گیاه را می‌خرند. از سوی دیگر گل‌ و گیاه قاچاق به‌دلیل ماندگاری طولانی‌مدت در کارتن، لطمه خورده و زود خراب می‌شوند و  به همین دلیل اغلب مشتریان، این محصولات خریداری‌شده را به فروشندگان برگشت می‌دهند و اتحادیه نیز بر ضرورت بازپس‌گرفتن اینگونه گل و گیاه تأکید کرده است، اما اینکه گفته می‌شود برخی انواع رز، هلندی است به‌معنای واردات آن نیست بلکه داخل تولید می‌شود و پرورش می‌یابد.

اتحادیه چه نظارتی بر نرخ گل و گیاه دارد؟
با توجه به فساد‌پذیری بالای محصولات کشاورزی، نمی‌توان قیمت خاصی برای این محصولات تعیین کرد و نرخ انواع گل و گیاه نیز براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ به این معنا که در مناسبت‌ها و ایام شادی که تقاضا بیشتر می‌شود، قیمت گل و گیاه نیز افزایش یافته و در مناسبت‌های مذهبی و ایام سوگواری، قیمت‌ها کاهش می‌یابد. همچنین کیفیت، عامل دیگر در تعیین قیمت انواع گل است، به‌نحوی که اکنون قیمت رز سوپر در بازار به هر شاخه 10تا 15هزار تومان می‌رسد، اما نرخ درجه 2 آن بین 7 تا 10هزار تومان است. بلندی گل و سانت غنچه نیز در تعیین قیمت گل رز تأثیر دارد. در مورد گل‌مریم نیز مریم دزفول ارزان‌تر از گل‌مریم ورامین و محلات (معروف به مریم شهری) است. این نوع مریم از بوی بیشتری برخوردار است و زودتر باز می‌شود و بررسی رفتار مشتریان هنگام خرید انواع گل و گیاه، بیانگر آشنایی آنها با این نوع  از گل‌هاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید