ایتیآرهای آسمان چه فرقی با برجامیها دارند؟
ایتیآر-72 آسمان که ظاهرا به هنگام کاهش ارتفاع برای فرود بر اثر برخورد با کوه دنا سقوط کرد، یکی از 6 ایتیآر-72 بود که برای سالها در هواپیمایی آسمان با فراز و نشیبهای بسیار پرواز میکردند. هر 6هواپیما ساخت نیمه نخست دهه90 میلادی هستند و این یعنی حدود ۲۴ سال سن دارند؛ هرچند که با توجه به سیکل پروازی کمتر آنها در طول دوران خدمتشان (به علل مختلف مثل زمینگیربودن در طول بازههای تعمیراتی طولانی که در سالهای گذشته برایشان رقم خورده بود) در حقیقت بیشتر آنها عمری کمتر از آنچه بهنظر میرسد دارند. بد نیست اشاره کنیم که آسمان تا مدتها بهخاطر تحریمها در تعمیر و نگهداری این هواپیماها با مشکل مواجه بود. درهرحال این هواپیماها در حقیقت برادران بزرگتر همان هواپیماهای توربوپراپ جدید شرکت هواپیمایی ایران ایر هستند؛ همانهایی که گاهی به آنها هواپیماهای برجامی میگوییم. با این حال، نمونههایی که هواپیمایی ایران ایر خریداری کرد همگی سری ۶۰۰ هواپیمای ایتیآر-72 بودند درحالیکه مدلهای قدیمی مورد استفاده آسمان همگی سری ۲۰۰ این هواپیما بودند. تفاوت عمده این دو سری در این است که سری ۶۰۰ صاحب موتورهای قویتر PW127M هستند که ۵درصد توان بیشتری به هنگام برخاستن هواپیما تولید میکند. به علاوه کابین خلبان در این مدل تمام دیجیتال است و نمایشگرهای تمام کریستال مایع جای نشانگرهای آنالوگ را در آن گرفتهاند. ضمنا یک کامپیوتر چندحالته نیز برای بهبود امنیت پرواز در کنار سیستمهای هدایت و ناوبری مدرن ساخت تالس درون کابین جای گرفتهاند. ضمن آنکه مدل کابین مسافران نیز تا حدودی برای افزایش شمار صندلیها از ۷۴ به ۷۸، جای دادن حجم بار بیشتر و راحتی آنها اصلاح شده است. همه اینها یعنی اگرچه این دو هواپیما در حقیقت یکی هستند اما نسخه 600بهمراتب مدرنتر از نسخه ۲۰۰ کنونی آسمان است. هماکنون ایران ۸فروند ایتیآر600-72 تحویل گرفته و ۱۲ فروند دیگر نیز سفارش داده که در آینده نزدیک تحویل خواهد گرفت.