• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73737
+
-

به بالاتر از هشتمی فکر کن!

به بالاتر از هشتمی فکر کن!

لیلی خرسند

تیم ملی والیبال با شکست‌دادن هنگ‌کنگ به جمع 8تیم اول آسیا صعود کرد. با این پیروزی، ایران شانس دارد که هم برای نخستین‌بار به جمع 4تیم برتر آسیا صعود کند و هم برای نخستین‌بار در مسابقات انتخابی المپیک به میدان برود.
 در دومین بازی از مسابقات قهرمانی آسیا، دیروز، تیم زنان ایران مقابل هنگ‌کنگ‌ قرار گرفت و 3بر صفر(25بر 20، 25بر 15و 25بر 15) به پیروزی رسید. به گفته فریبا سلیمانی، از مربیان والیبال، پیروزی در مقابل هنگ‌کنگ قابل پیش‌بینی بود. هنگ‌کنگ از تیم‌های درجه2 آسیا‌ست و ایران سابقه پیروزی در مقابل این تیم را داشته، اما برای زنانی که در بازی اول این تورنمنت از کره‌‌جنوبی شکست سنگینی خوردند و حتی یک ست را هم 25-9 از دست دادند، رسیدن به امتیاز 25-15در بازی با هنگ‌کنگ شاید دستاوردی بزرگ باشد، با این حال سلیمانی می‌گوید: «ما قبلا هم با این امتیازات هنگ‌کنگ را برده‌ایم.» 
برای تیم زنان که به‌دنبال صعود به 4 تیم اول است، این پیروزی هرچند قابل‌ پیش‌بینی و تکراری، ولی روحیه‌بخش بود.
 بعد از این پیروزی، جواد مهرگان، مشاور فنی و نفر اول نیمکت با اطمینان بیشتری از توانایی‌های بازیکنانش صحبت می‌کند: «در بازی با کره نتوانستیم توانایی خود را به نمایش بگذاریم اما در برابر هنگ‌کنگ منظم ظاهر شدیم و توانستیم برنده باشیم. این پیروزی ریکاوری خوبی برای تیم است. امیدوارم در مرحله بعدی مسابقات نیز ثبات و قدرت تیم ادامه داشته باشد.»
انتقادات از تیم و به‌خصوص کادر فنی ادامه دارد. برخی معتقدند تیم با وجود تدارکاتی که داشته و تغییراتی که در کادر فنی داده، تفاوت چندانی با دوره‌های پیش نکرده است. سلیمانی در پاسخ به این انتقادات می‌گوید: «آرزوی همه بردن تایلند، کره، چین و ژاپن است، اما درنظر بگیریم که کره برای حضور در این مسابقات 25بازی تدارکاتی انجام داد. ایران هم در یک تورنمنت اروپایی بازی کرد که سطح کاملا متفاوتی داشت. فدراسیون بازی‌های دیگری را هم درنظر گرفته بود اما کشورهای دیگر حاضر به پذیرایی از تیم ما نشدند. باید قبول کنیم که شرایط این تیم‌ها که قدرت‌های اول آسیا هستند و تیمی مثل چین که تجربه قهرمانی المپیک و جهان را دارد، با ما خیلی متفاوت است.» 
مرحله دوم مسابقات از فردا آغاز می‌شود. ایران با کره‌جنوبی، تایلند و چین‌تایپه در یک گروه قرار گرفته‌ است. طبق مقررات، کره و ایران که در مرحله اول با هم بازی کرده‌اند، در این مرحله دیگر با هم بازی نمی‌کنند و 3امتیاز همان بازی برای کره درنظر گرفته می‌شود. پیش‌بینی می‌شود 2بازی دیگر ایران هم دشوار باشد. به گفته کارشناسان، تایلند از تیم‌هایی است که خودش را به قدرت‌های اول نزدیک کرده است. چین‌تایپه هم سطحی بالاتر از ایران دارد. سلیمانی می‌گوید: «شکست‌دادن چین‌تایپه سخت است. هیچ‌چیز دور از دسترس نیست.»انتظار از مهرگان به‌عنوان مربی کاربلدی که بیشتر با تحقیق و آنالیز سرو‌کار دارد، چیزی بیش از صعود به جمع 8تیم است. بعضی این انتظار را حتی در حد رفتن روی سکو می‌دانند، بعضی هم به صعود به جمع 4تیم رضایت می‌دهند اما کسانی که نگاه واقع‌بینانه دارند، می‌گویند اگر تیم به مقامی بهتر از هشتمی برسد، موفق بوده است.
والیبال زنان ایران از سال‌2007 در مسابقات قهرمانی آسیایی شرکت می‌کند. نخستین دوره ایران دوازدهم شد. از سال 2009 تا 2015 در رده هشتم جایگاه ثابت داشت اما دوره قبل یک رده سقوط کرد و نهم شد.
8تیمی که به مرحله دوم مسابقات قهرمانی آسیا صعود کرده‌اند، در مسابقات انتخابی المپیک در قاره آسیا هم بازی می‌کنند. چین از مرحله اول انتخابی سهمیه المپیک را گرفته ‌و ژاپن هم با میزبانی در المپیک‌2020 این سهمیه را دارد. 2تیم غیر از 8تیم اول هم اجازه دارند در این انتخابی شرکت کنند.
سهمیه والیبال زنان آسیا در بازی‌های المپیک، 2تیم است اما با توجه به میزبانی ژاپن، این‌بار 3تیم آسیایی فرصت بازی در المپیک را پیدا خواهند کرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید