• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 30 بهمن 1396
کد مطلب : 7369
+
-

کمبود اعتبار؛ متهم نخست ناوگان فرسوده هوایی و ریلی

کمبود اعتبار؛ متهم نخست ناوگان فرسوده هوایی و ریلی

78میلیارد دلار برای نوسازی حمل‌ونقل ریلی و هوایی فرسوده ایران نیاز داریم و بودجه دولت کفاف نمی‌دهد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دیروز درحالی‌که یک فروند هواپیما در ارتفاعات سمیرم از توابع استان اصفهان سقوط کرده بود، اظهار کرد: قطعا برای ناوگان هوایی حداقل ۵۰۰ فروند ناوگان هوایی نیاز داریم، درحالی‌که ۲۰۰فروند ناوگان فرسوده با عمر بالای ۲۰ سال در کشور داریم که اینها مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کنند. وی سن ناوگان ریلی و جاده‌ای ایران را بسیار بالا اعلام کرد و گفت: براساس مطالعاتی که داشته‌ایم فقط برای توسعه حوزه ریلی به غیر از مترو نیازمند سرمایه‌گذاری ۲۸میلیارد دلاری هستیم که باید در دوره‌ای پنج ساله تأمین شود اما در عمل با وضعیت بودجه چنین میزانی از سرمایه‌گذاری عملیاتی نخواهد شد. وی افزود: قطعا نوسازی ناوگان هوایی به حداقل ۵۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. وزیر راه و شهرسازی گفت: باید به جای توسعه مترو که راه‌حل گران‌قیمتی است، توسعه ریل سبک و تراموا را در تهران و سایر کلانشهرها ایجاد کنیم.

به گزارش همشهری، آخوندی دیروز در هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک اظهار کرد: بخشی از چالش‌های شهرها و چالش حمل ونقل آنها به نبود حمل‌ونقل یکپارچه برمی‌گردد اما متأسفانه هنوز در مورد حمل ونقل یکپارچه به‌صورت تئوری بحث‌هایی مطرح می‌شود و هنوز در سیستم مدیریت شهری یکپارچگی در دستور کار نیست.

آخوندی یادآور شد: واقعیت این است که زیرساخت‌های حمل‌ونقلی درون و برون‌شهری کاملا فرسوده است و نمی‌توان راجع به آن اغماض کرد که این موضوع در تمامی حوزه‌های حمل‌ونقل مصداق دارد. ما هم‌اکنون در تمامی حوزه‌های حمل‌ونقل در ناوگان و زیرساخت‌ها با مشکلات بنیادین مواجهیم. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حوزه هوایی نیز مشکلات عمده‌ای وجود دارد، گفت: در حوزه ناوگان نیز در حوزه‌های هوایی، جاده‌ای و ریلی وضعیت غیرقابل‌قبولی داریم.

 به گفته آخوندی در فضای اجتماعی کنونی کسی حاضر به ورود به بحث جراحی اقتصادی نیست؛ زیرا این موضوع به اقتصاد سیاسی در ایران برمی‌گردد. وی افزود: هم‌اکنون عملا پولی وجود ندارد و تا زمانیکه پولی نباشد امکان نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقلی وجود ندارد. هم‌اکنون در حوزه ریلی، هوایی و جاده‌ای، امکان توسعه زیرساخت، امکان نگهداری عادی سالانه و نوسازی وجود ندارد. وی تصریح کرد: حدود ۲۱۷ کیلومتر طول راه‌های کشور است که ارزش نگهداری آنها بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ درحالی‌که بودجه واقعی ما کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان است که نتیجه این آمار فرسودگی ناوگان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید