• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73666
+
-

ظرفیت‌های صادراتی فرش استان فعال می‌شود

سرپرست معاونت امور بازرگانی سازمان صمت استان: برای تسهیل صادرات و بازاریابی فرش دست‌باف کنسرسیوم فرش احداث خواهد شد

۱۱ درصد از صادرات فرش کشور مربوط به آذربایجان غربی است و ۸۵ درصد فرش‌های دست‌باف تولیدشده استان قابلیت صادرات دارد که این امر ضرورت توجه به برطرف کردن مشکلات صادرات پیش‌ روی این صنعت در استان را دو چندان می‌کند.

به گزارش تسنیم، در آذربایجان غربی شهرهای تکاب، میاندوآب، ارومیه، خوی، بوکان، شاهین‌دژ و دیگر شهرها در عرصه قالی‌بافی شهرت بسیار دارند. مخصوصاً فرش ریزماهی خوی و افشار آهنین تکاب به دلیل ویژگی‌های خاصی نظیر ظرافت و استحکام فراوان، نه‌تنها در ایران، بلکه در سطح بین‌المللی بسیار زبانزد است.

این قالی‌های باقوام و زیبا روایت دسترنج مردم بی‌ادعا و سخت‌کوش آذربایجان غربی است که از پس دارهای سفید روزگار می‌گذرانند و هنرشان را به رخ جهانیان می‌کشند؛ هنری که ادغام رنگ‌ها و طرح‌های مختلف سبب خلق و ایجاد خصوصیات چشمگیر در آن می‌شود و تنها هنری است که هیچ‌گاه از مد نمی‌افتد.


224 واحد کارگاه تولید فرش دست‌باف 

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در این باره می‌گوید: این استان با داشتن 224 واحد کارگاه تولید فرش دست‌باف و کارگاه‌های خانگی برای 72 هزار نفر شغل پایدار ایجاد کرده است که با تولید سالانه 290 هزار متر‌ مربع فرش دست‌باف یکی از قطب‌های فرش در کشور به شمار می‌رود.

«محمد دهقان» می‌افزاید: شهرت فرش آذربایجان غربی به لحاظ زیبایی، نقش و کیفیت مواد اولیه در جهان بی‌نظیر است و انواع فرش‌های دست‌باف در طرح‌های قبا، ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام‌ابریشم از سوی فعالان این بخش در استان تولید و روانه بازار می‌شود. 

وی تاکید می‌کند: فرش‌های ریزماهی خوی و افشار تکاب در شمال و جنوب استان در سال 89 ثبت ملی شده و فرش بافته‌شده در خوی نیز طی سال 92 نیز به ثبت جهانی رسیده است که این امر جایگاه استان را در صنعت فرش کشور نشان می‌دهد. شهرستان‌های تکاب و خوی مهم‌ترین قطب‌های تولید فرش استان هستند و در کنار آنها فرش‌بافی در شهرهای بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه نیز رواج دارد.

همچنین، طرح ریزماهی و افشار در بازارهای داخلی و جهانی از متقاضی زیادی برخوردار است. این مسئول بیان می‌کند: فرش دست‌باف این استان به دلیل جایگاه ویژه‌ای که از گذشته تاکنون داشته است می‌تواند برای توسعه صادرات در منطقه نقش مهمی داشته باشد.


تشکیل کنسرسیوم فرش دست‌باف

سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی می‌گوید: سالانه در آذربایجان غربی بیش از 289 هزار متر‌ مربع فرش دست‌باف از سوی بافندگان استان تولید و وارد بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

«اسد درویشی» به تعداد شاغلان در حوزه فرش دست‌باف استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: 72 هزار و 321 نفر در حوزه فرش دست‌باف استان مشغول هستند که حاصل تلاش این بافندگان سالانه بیش از 289 هزار متر‌ مربع فرش دست‌باف است که 224 کارگاه قالی‌بافی غیرمتمرکز با مدیریت متمرکز و 6 کارگاه متمرکز در استان فعال است. 

وی اظهار می‌کند: برای تسهیل زمینه صادرات و بازاریابی برای فرش دست‌باف در بازارهای داخلی و خارجی کنسرسیوم فرش دست‌باف با حضور فعالان حوزه فرش تحت نظارت شرکت شهرک‌های صنعتی استان تشکیل می‌شود. با اجرای این طرح امکان حضور بافندگان فرش دست‌باف استان در نمایشگاه‌ها و بازارهای خارج از کشور و نیز حضور فعالان این بخش در هیات‌های تجاری و همچنین، تأسیس دفاتر تجاری بازاریابی و فروش فرش دست‌باف در خارج از کشور مهیا خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید