• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73636
+
-

قانون حفاظت خاک، مرهمی بر زخم طبیعت البرز

خبر
قانون حفاظت خاک، مرهمی بر زخم طبیعت البرز

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز گفت: با ابلاغ قانون حفاظت خاک، در صورت مشاهده نقض قوانین و ضوابط زیست‌محیطی از سوی معادن، راحت‌تر می‌شود مساله را پیگیری و با متخلفان برخورد قانونی کرد.
«فردین حکیمی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در ماده 24 قانون معادن مصوب شده که در مناطق آزاد یعنی محدوده‌های خارج از مناطق چهارگانه محیط‌زیست، برای دریافت مجوز اکتشاف معدن، نیازی به دریافت تایید محیط‌زیست نیست.
وی ادامه داد: همین باعث شده مجوز فعالیت برای تعداد زیادی معدن در گوشه و کنار کشور صادر شود که بسیاری از آنها باعث بروز مشکلاتی چون آلودگی هوا، انتشار ریزگرد، تغییر اکوسیستم منطقه و به هم خوردن آرامش جوامع محلی شده‌اند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز افزود: چرا قبل از این‌که مجوز فعالیت معدن صادر شود، کسی سراغ محیط‌زیست نمی‌آید و بعد از بروز مشکلات تازه به یاد ما می‌افتند؟

وی توضیح داد: وقتی که مجوزی صادر می‌شود، حقی برای فرد ایجاد می‌شود و در این شرایط جلوگیری از ادامه فعالیت معدنی که مجوز دارد بسیار سخت است.
حکیمی ابراز کرد: خوشبختانه در قانون حفاظت خاک که چند ماه پیش ابلاغ شده، به رعایت کلیه ضوابط زیست‌محیطی برای صدور مجوز معادن اشاره شده که این امر شرایط نظارت بر فعالیت‌های معدنی از سوی محیط‌زیست را تاحدودی آسان می‌کند.
این مسئول افزود: اگر مطالعه و بررسی دقیقی صورت بگیرد، شاید دیگر این امکان وجود نداشته باشد که فعالیت‌های معدنی به این گستردگی در استان انجام شود، چون البرز استان کوچکی است و ظرفیت بالایی در این حوزه ندارد.
وی توضیح داد: شاید استان ظرفیت فعالیت جدید معدنی و اضافه شدن معادن دیگر را نداشته باشد، به همین دلیل مسئولان باید به این نکته توجه کنند و از کنار عواقب صدور مجوز برای معادن جدید به‌سادگی عبور نکنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید