• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73592
+
-

ورود آفرودسواران به منابع طبیعی؛ ممنوع!

مدیرکل منابع طبیعی البرز: ۵۰ هکتار از عرصه‌های منطقه حلقه‌دره در اختیار آفرودسواران قرار می‌گیرد

منابع طبیعی
ورود آفرودسواران به منابع طبیعی؛ ممنوع!

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز برای پیشگیری از تخریب اراضی و عرصه‌های منابع طبیعی، طرح انسداد راه‌های فرعی منتهی به این اراضی را اجرایی کرد.
به گزارش ایرنا، بنا به گفته برخی مسئولان، ورود آفرودسواران به عرصه‌های طبیعی و مرتعی البرز طی سال‌های گذشته تاکنون با تخریب اراضی و گونه‌های گیاهی همراه بوده و خساراتی در پی داشته است.
یکی از وظایف ذاتی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و به تبع آن ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها، حفظ و حراست عرصه‌های ملی و منابع طبیعی از دست‌اندازی خاطیان و ورود مخرب به بخش است.
بر این اساس برخورد با این خاطیان با جدیت در دستور کار یگان حفاظت منابع طبیعی استان البرز قرار گرفته است.

آفرودسواری سبکی از تفریح اتومبیل‌سواران است که به ‌اصطلاح ورزشکاران این بخش، با ماشین‌های دودیفرانسیلی به‌خصوص شاسی بلند در مسیرهای سخت و پستی و بلندی‌ها انجام می‌شود.
این سرگرمی در زمین‌های برفی، صخره‌ای، باتلاقی، کوهستانی و کویری انجام می‌شود که برای رانندگی در هر بخش باید تجربه و قوانین مخصوص را رعایت کرد.
البرز با برخورداری از عرصه‌های مناسب طبیعی به‌خصوص در منطقه حفاظت‌شده البرز جنوبی و طالقان، هر سال شاهد برگزاری مسابقات غیررسمی آفرودسواری است که بخشی از پوشش گیاهی آن زیر چرخ خودروها از بین  می‌رود.


دست‌اندازی به طبیعت

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز، یکی از برنامه‌های جدی در استان انسداد جاده‌های فرعی دسترسی به عرصه‌های طبیعی است که توسط بعضی آفرودسواران در حوزه‌های منابع طبیعی ایجاد شده بود.
«حامد فرضی» افزود: این جاده‌های دسترسی فرعی بیشتر در مناطق بحرانی حوضه‌های آبخیز ایجاد شده که برای این عرصه‌ها می‌تواند بسیار خطرساز و خطرناک باشد.
به گفته وی، جاده‌های فرعی بیشتر در مناطق بالادست کرج همچون آتشگاه، نوجان، دروان، برغان و طالقان ایجاد شده است. عرصه‌هایی که دستخوش این تغییرات شده و این تصرفات و تخلفات در آن انجام شده وسعتی حدود ۵۰۰ هکتار دارد که در بحرانی‌ترین مناطق آبخیز واقع شده و مستعد آتش‌سوزی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز عنوان کرد: این دست‌اندازی‌ها به طبیعت در مسیرهای گردشگری ایجاد شده که علاوه بر آتش‌سوزی‌های عمدی و تخریب پوشش گیاهی، شرایط را برای ایجاد سیل در سطح حوضه‌های آبخیز فراهم می‌کند، ضمن این‌که زمینه را برای تغییر کاربری و تصرف اراضی ملی به وجود آورده
 است.

فرضی اظهار امیدواری کرد که با اجرای این طرح بتوان شرایطی را فراهم کرد تا از ورود آفرودسواران به عرصه‌های منابع طبیعی جلوگیری شود.
وی تاکید کرد: در نشستی که با حضور مسئولان ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و ورزش و جوانان و هیات اتومبیلرانی و موتورسواری استان البرز برگزار شد، قرار است ۵۰ هکتار از عرصه‌های منطقه حلقه‌دره استان البرز در اختیار آفرودسواران قرار 
گیرد. مدیرکل منابع طبیعی البرز گفت: از گذشته محدودیت‌هایی برای فعالیت آفرودسواران داشته‌ایم، ولی با توجه به تعداد زیاد آنها نیاز است تا دیگر دستگاه‌ها همچون دستگاه‌های نظارتی مانند دادگستری و نیروی انتظامی نیز پای کار بیایند.
فرضی افزود: در صورتی که ساماندهی این افراد به‌درستی انجام نشود، باید افراد متولی این ورزش پاسخگو باشند.

وی با بیان این‌که طرح مسدودسازی جاده‌های فرعی دسترسی به اراضی ملی با همکاری دهیاری دروان و نوجان آغاز شد که با استفاده از لودر و کامیون این راه‌ها را مسدود کردند، افزود: این طرح همچنان ادامه خواهد داشت که در مرحله بعد اقدام به نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی با مضامین منابع طبیعی و اراضی ملی و قوانین بازدارنده می‌کنند و سپس اگر توجهی به این تابلوها نشود، اقدامات قضایی و قانونی در برخورد با خاطیان انجام خواهد شد.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز، تعداد نیروهای حفاظتی برای نظارت بر این عرصه‌ها کم است، ولی مدیریت لازم انجام می‌شود تا وظایف محوله را به‌خوبی انجام دهیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید