• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73582
+
-

موفقیت اولین تیم فوتبال بانوان البرز

تیم فوتبال بانوان البرز به لیگ دسته یک کشور راه یافت و جزو 4 تیم برتر شد

ورزش
موفقیت اولین تیم فوتبال بانوان البرز

راضیه شعبانی | البرز- خبرنگار


فوتبال البرز که تاکنون با چند تیم در بخش آقایان شناخته شده بود، اکنون در بخش بانوان نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. این روزها بانوان در رده‌های سنی مختلف، توانسته‌اند از آقایان عملکرد بهتری داشته باشند، تا جایی که هفته گذشته اولین تیم فوتبال بانوان استان تشکیل و به مسابقات لیگ دسته یک کشور با حضور 10 تیم اعزام شد. این بازیکنان توانستند از گروه خود بالا آمده و در دور اول مسابقات در میان 4 تیم برتر قرار بگیرند، اما با وجود شرایط مطلوب برای فوتبال آقایان، بانوان فوتبالیست شرایط مساعدی ندارند.


بی‌اطلاعی از فعالیت بانوان در فوتبال

یکی از بازیکنان تیم هیات فوتبال البرز که 12 سال سابقه بازی در فوتسال دارد، می‌گوید: بیشتر مردم از فعالیت و حضور بانوان در رشته فوتبال اطلاعی ندارند، اما این در حالی است که همه ما چند سال است در این رشته فعالیت می‌کنیم.
«مرجان علی‌اکبرزاده» فوتبالیست 18ساله کرجی، ادامه می‌دهد: به دلیل این‌که همیشه تاکید مسئولان فوتبال بر بازیکنان مرد بوده، تیمی از بانوان استان تشکیل نشده بود، اما خوشبختانه برای اولین بار این تیم تشکیل شد.
وی اضافه می‌کند: با توجه به این‌که چند تن از اعضای تیم‌ ملی البرزی هستند، در تیم هیات فوتبال بانوان البرز هم با حضور و کمک برخی از آنها توانستیم عملکرد خوبی از خود در اولین حضور رسمی‌مان در مسابقات بانوان به نمایش بگذاریم.
پخش نشدن فوتبال بانوان دیگر بازیکن این تیم که 6 سال پیش با اصرار پدرش وارد این رشته شده بوده و اکنون عضو تیم‌ ملی فوتبال زیر 16 سال است، از علاقه‌مندی و وابستگی به این رشته می‌گوید و ادامه می‌دهد: ابتدا با رشته فوتسال فعالیت ورزشی خود را آغاز کردم، اما وقتی وارد یکی از مدارس فوتبال شدم علاقه بسیاری به این رشته پیدا کردم.
«فاطمه خندان» ادامه می‌دهد: ما برای این رشته تمامی انرژی‌مان را گذاشته‌ایم و اکنون هم شاهد ظرفیت ویژه بانوان فوتبالیست در البرز هستیم، اما نکته قابل توجه آن است که نه‌تنها از این ظرفیت استفاده نشده حتی بسیاری از افراد نمی‌دانند که استان دارای فوتبال بانوان است.


کمبود مربی در کرج

هافبک چپ تیم هیات فوتبال البرز نیز می‌گوید: با شرایطی که از سوی فوتبال آقایان ایجاد شده، خانواده‌ها نسبت به فعالیت دختران در این رشته بی‌انگیزه شده‌اند و تصور می‌کنند در فوتبال هیچ آینده‌ای برای فرزندانشان نخواهد بود.
«صبا حامد انسانیت» ادامه می‌دهد: این مسائل در حالی است که بیشتر بازیکنان این تیم با انگیزه ویژه‌ای فعالیت و برای رسیدن به لیگ برتر تلاش می‌کنند، اما انتظار داریم که ارزش این کارها از سوی مسئولان و عموم جامعه به‌درستی دیده شود. وی همچنین می‌گوید: در بخش بانوان با کمبود مربی روبه‌رو هستیم تا جایی که بسیاری از بازیکنان و خود من در تهران تمرین می‌کنیم، در صورتی که اگر مربیان باتجربه‌ای به البرز آورده شوند، قطعا هم بازیکنان در استان فعالیت می‌کنند و هم با پیشرفت چشمگیری در بخش بانوان روبه‌رو خواهیم بود.


ایجاد انگیزه بین بانوان

سرمربی تیم هیات فوتبال البرز با اشاره به این‌که هیات فوتبال استان برای نخستین بار برای پیشرفت بانوان فوتبالیست از آنها حمایت کرده است می‌گوید: سال‌ها در این رشته فعالیت کردم و پس از مدتی هم تصمیم گرفتم مدرسه فوتبال بانوان را راه‌اندازی کنم، چون معتقد بودم که وجود مکانی اختصاصی برای بانوان می‌تواند در جذب آنها به این رشته انگیزه ایجاد کند.
«سحر کلوند» ادامه می‌دهد: ما در دوره‌های مختلف در رده‌های سنی گوناگون بانوان بسیاری را در اردوهای تیم‌ ملی داشتیم و البرزی‌ها در این رشته حرف اول را می‌زنند.
وی می‌گوید: مشکل اصلی بانوان در البرز بحث حمایت از تیم‌هاست، چون البرز ایران کوچک است و از همه قومیت‌ها در آن وجود دارد، هیچ‌کس احساس تعلقی به شهر و استان ندارد و این در حالی است که در سایر استان‌ها همه مردم نسبت به تیم‌های خود تعصب دارند و حمایت ویژه‌ای از آنها می‌کنند.
سرمربی تیم هیات فوتبال بانوان البرز اضافه می‌کند: در استانی مثل اردبیل وقتی تیم بانوان آنها در مسابقات پیروز می‌شوند، در شهر بنر نصب می‌کنند و برای آنها ارزش قائل می‌شوند. در البرز این اتفاق‌ها نمی‌افتد و عدم همزبانی و تفاوت در فرهنگ‌ها مهم‌ترین عامل کم‌توجهی به این مسائل است.
وی همچنین با بیان این‌که هزینه‌های مسابقات هم به صورت شخصی پرداخت می‌شود، می‌گوید: کاهش انگیزه در بازیکنان برای شرکت در مسابقات از تبعاتی است که این موضوع با خود به همراه دارد.
کلوند با اشاره به این‌که بانوان فوتبالیست تمام‌وقت در این رشته فعال هستند، می‌گوید: باید شرایط فوتبال بانوان به گونه‌ای پیش رود که فوتبال شغل آنها شناخته شود، اما به دلیل مشکلات جذب حامی مالی تاکنون این امکان فراهم نشده است.
وی می‌افزاید: مسئولان به این تیم توجه ویژه‌ای دارند و انتظار داریم این توجه به تمامی بازیکنان باشد، چراکه به نظر من کار بچه‌ها تا اینجا با قهرمانی در لیگ یک برابری می‌کند، چون این تیم با کمترین امکانات توانسته به مقام خوبی برسد که امیدواریم این موضوع نادیده گرفته نشود.


قول هیات فوتبال در حمایت از بانوان

دبیر بانوان هیات فوتبال البرز می‌گوید: مسئولان هیات فوتبال البرز قول دادند که از این تیم حمایت کنند تا بتوانیم در آینده هم تیم مستحکمی از بازیکنان خانم در لیگ برتر داشته باشیم.
«مریم بیات» ادامه می‌دهد: همواره در تلاشیم تا میزبان دور دوم از لیگ دسته یک که در اواخر مرداد برگزار می‌شود، باشیم و با این امر انگیزه‌ای برای پیشرفت بازیکنان ایجاد شود.
وی با بیان این‌که امسال با افزایش تعداد تیم‌ها، لیگ‌ها نیز بیشتر شدند، می‌گوید: به دنبال تشکیل لیگ داخلی فوتبال استان نیز هستیم.
 

رفع مشکل کمبود مربی و داور 


همزمان با صعود اولین تیم فوتبال بانوان در مسابقات لیگ دسته یک کشور و قرار گرفتن در بین 4 تیم برتر، هیات فوتبال البرز از افزایش تعداد تیم‌های بانوان در استان و بهبود شرایط آنها خبر داده است.
به گزارش همشهری، رئیس هیات فوتبال البرز با بیان این‌که از سال 97 که مسئولیت هیات فوتبال البرز به ما سپرده شد تنها 5 تیم از فوتبال بانوان فعال بود، گفت: اکنون این تعداد به بیش از 20 تیم رسیده است.
«منصور بیکوردی» ادامه داد: همواره تلاش کرده‌ایم تا فوتبال بانوان نسبت به گذشته فعال‌تر شود که در همین راستا نیز لیگ برتر و لیگ استان هر سال برگزار می‌شود.
وی همچنین با بیان این‌که به منظور رفع مشکل کمبود مربی و داور دوره آموزشی برگزار شده است، گفت: به دنبال رفع مشکلات حوزه فوتبال بانوان، دوره‌های آموزشی در زمینه مربیگری و داوری برگزار و در پایان دوره مدرک مربیگری به آنها داده شد تا تیم‌ها بتوانند از آنها استفاده کنند.
بیکوردی با اشاره به طرح مساله کمبود مربی در استان، ادامه داد: ما در البرز نه‌تنها کمبود مربی نداریم، بلکه نسبت به تعداد تیم‌های موجود، مربی بیشتری هم داریم اما استفاده از آنها تنها به تیم‌ها و تعامل آنها برای بهره‌گیری از مربی‌ها بازمی‌گردد.

وی در ادامه نیز با بیان این‌که هیات فوتبال استان هیچ‌گونه زمین چمنی ندارد، افزود: در استان زمین چمن و اماکن ورزشی بسیاری داریم که به ارگان‌ها و سازمان‌هایی به‌جز ورزش و جوانان اختصاص دارد.
رئیس هیات فوتبال البرز ادامه داد: به منظور رفع مشکلات استفاده از زمین چمن‌های البرز انتظار می‌رود که مسئولان عالی‌رتبه و به‌ویژه استاندار البرز، دستور تهیه اطلس جغرافیایی زمین چمن‌ها را صادر کنند.
وی افزود: هیات فوتبال استان تمامی مسابقات و تمرین تیم‌ها را در چند زمین چمن واقع در ورزشگاه شریعتی متمرکز کرده و این در حالی است که چنانچه تنها یک روز در هفته زمین چمن‌های ارگان‌ها به این هیات واگذار شود، تمامی مشکلات حل خواهند شد.
بیکوردی گفت: زمین چمن‌های متعلق به اداره کل ورزش و جوانان البرز در زمان نیاز تیم‌های منتخب به آنها واگذار شده و به دلیل محدودیتی که در نگهداری زمین‌ها برای برگزاری مسابقات داریم، این امکان برای باشگاه‌ها وجود نداشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید