• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73534
+
-

گردشگران چادرنشین شهرکرد

مکان‌یابی برای راه‌اندازی استراحتگاه‌های موقت در مسیرهای ۳۰ کیلومتری مراکز جمعیتی چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار دارد

گردشگری
گردشگران چادرنشین شهرکرد

   بلندگوهای پارک لاله شهرکرد مدام اعلام می‌کند: «ضمن خیر مقدم به مسافران عزیز، درخواست می‌شود از برپا کردن چادر در فضای سبز خودداری بفرمایید.» مسافران تابستانی شهرکرد اما معتقدند که اشکالی ندارد مسافران برای حتی یکی دو ساعت در پارک چادر برپا کنند، ممکن است برخی از مسافران بخواهند نوزاد خود را ‌تر و خشک کنند که نیازمند یک فضای بسته هستند. به گزارش ایرنا، خانم مسافری که از یکی از استان‌های جنوبی آمده است، می‌گوید: شهرما که از گرما، گویی آتش از آسمان می‌بارد، اینجا بچه‌ها تمایل دارند این روزها که هوای چهارمحال و بختیاری خنک است در فضای باز بخوابند، ولی رفت و آمد افراد در پارک زیاد است و نمی‌توانند بدون برپایی چادر مسافرتی، راحت باشند.


انتقاد شهروندان

در تقابل با این دیدگاه مسافران، برخی از ساکنان شهرکرد که در مجاورت پارک‌ها سکونت دارند معتقدند برپا شدن چادر وجهه مطلوبی برای شهر ندارد و همچنین جا برای خود ساکنان و مردم شهر که نیازمند استفاده از فضای موجود پارک هستند، باقی نمی‌ماند. 
 برپایی چادر مسافرتی در بوستان‌های شهرکرد در تابستان امسال به حدی زیاد شد که مسئولان چهارمحال و بختیاری تصمیم گرفتند مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت برپایی چادر در بوستان‌ها را تصویب کنند و چندی پیش معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری از ممنوعیت نصب چادرهای مسافرتی در بوستان‌های این استان خبر داد.

«مجید نظری دهکردی» در ستاد اجرایی خدمات سفر چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: نصب هرگونه چادر مسافرتی در بوستان‌های این استان به‌ویژه در شهرکرد مرکز استان از یکم مردادماه جاری ممنوع شد. وی افزود: اطلاع‌رسانی کافی به مسافران ورودی به چهارمحال و بختیاری و هدایت آنان برای اسکان و استقرار در مراکز اقامتی استان باید مورد توجه اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر باشد و ستاد اسکان آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری برای رفاه بیشتر مسافران ورودی به این استان شیفت شبانه فعال کرده است.


راه ‌اندازی استراحتگاه موقت

نظری یادآور شد: مکان‌یابی برای راه‌اندازی استراحتگاه‌های موقت در مسیرهای ۳۰ کیلومتری مراکز جمعیتی چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار دارد.


حمایت از بخش خصوصی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برپایی چادرهای مسافرتی در بوستان‌های استان هیچ گونه توجیهی ندارد.
«مهرداد جوادی» تاکید کرد: مسافرانی که در چادر مستقر می‌شوند جزو آمار گردشگر محسوب نخواهند شد.
وی افزود: ممنوعیت برپایی و نصب چادرهای مسافرتی در بوستان‌ها علاوه بر افزایش امنیت باعث حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری به خصوص در بخش هتل‌داری، خانه‌های مسافر، مسافرخانه‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کمپ‌های گردشگری می‌شود.


تدارک یک پارک برای نصب چادر

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام‌جمعه شهرکرد در خصوص گلایه برخی از مردم نسبت به جلوگیری از نصب چادرهای مسافرتی در پارک‌ها گفت: اصل تصمیم برای جلوگیری از نصب چادرهای مسافرتی در پارک‌ها تصمیم خوبی است، چون آسایش مردم و نظم و زیبایی پارک را برهم می‌زند، اما از این نکته هم نباید غافل شد که نمی‌توان نصب چادر را به‌کل حذف کرد، چون برخی از خانواده هستند که می‌خواهند چادر بزنند و در یک فضای امن و محدود تفریح کنند.
باید حریم و حرمت این خانواده‌ها هم رعایت شود و باید راهکاری برای این مساله اندیشیده شود، بهترین راهکار این است که فقط یک پارک برای این امر اختصاص داده شود و حتما نظارت جدی بر آن صورت بگیرد.

حجت الاسلام «محمدعلی نکونام» خاطرنشان کرد: چادر زدن برای مسافرت و تفریح برای مصون ماندن از سرما و گرما و بسیاری از آفات و همچنین از نظر رعایت عفت عمومی جامعه یک امر ضروری و اجتناب‌‌ناپذیر است و نمی‌توان به راحتی آن را حذف کرد، البته آسیب‌ها و ایرادتی دارد که باید آسیب‌های آن را برطرف کرد اما حذف اصل مساله راهکار درست و منطقی نیست. امام جمعه شهرکرد در ادامه با تأکید بر ایجاد فضای نشاط و شادابی در پارک‌ها گفت: اگرچه پارک خودش فی‌نفسه دارای نشاط و شادابی است، اما متولیان امر می‌توانند با طراحی‌های مختلف و ایده‌های نو و جذاب بر نشاط و شادابی پارک‌ها بیفزایند.


   کسب درآمد پایدار از گردشگری شهری

به باور این کارشناسان، شهرداری‌ها باید به صورت جدی وارد مساله گردشگری شهری شوند و یک واحد یا کمیته‌ای برای گردشگری شهری در ساختار اداری خود تعریف کنند و در قبال ارائه خدمات گردشگری شهری، به یک درآمد پایدار دست یابند.
برخی از کارشناسان اعلام می‌کنند که گردشگری در چارچوب الگوهای فضایی خاصی عمل می‌کند. یکی از این الگوهای فضایی، گردشگری شهری است. نواحی شهری به علت آن‌که جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری دارند، در بیشتر موارد مقاصد گردشگری مهمی محسوب می‌شوند.
آنها بر این عقیده‌اند که شهرها به طور معمول جاذبه‌های متنوع و بزرگی شامل موزه‌ها، بناهای یادبود، مکان‌های تاریخی را دارا هستند و گردشگری در فضای شهری در راستای انگیزه‌های متفاوتی گردشگران بسیاری را جذب می‌کند.
دیدار دوستان و خویشاوندان، حضور در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها، دیدار از میراث فرهنگی، سفرهای مذهبی و زیارتی، حضور در مراسم، امکانات درمانی و بهداشتی، خریدهای تفریحی، مسابقات ورزشی، مسائل آموزشی و دانشگاهی، سفرهای روزانه و اداری و دلایل شخصی از ویژگی‌های گردشگری شهری است.
شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و به دلیل آب و هوای خنک در تابستان پذیرای مسافران تابستانی از نقاط مختلف کشور است.

این خبر را به اشتراک بگذارید