• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 18 خرداد 1402
کد مطلب : 193854
+
-

کدری آب شهرکرد پایان می‌یابد

پیگیری
کدری آب شهرکرد پایان می‌یابد

کدری آب شهرکرد در سال‌های اخیر، مشکلات فراوانی را برای شهروندان به‌وجود آورده است. به همین دلیل، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از اقدامات انجام شده برای تامین آب تا پایان هفته خبر داد.
به‌ گزارش همشهری، علی محمدی در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با اعلام اینکه آب آشامیدنی شهرکرد فاقد آلودگی میکروبی و مورد تأیید بهداشت است، گفت:‌ «آب آشامیدنی محلاتی مانند سعدی غربی، اشکفتک، مهدیه و میرآباد دارای مقداری ناخالصی بوده که مربوط به گذشته است.»
تابستان1401 کدری آب در پی بارش‌ باران در چهارمحال و بختیاری ایجاد شد که معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب این استان با تأیید این موضوع اعلام کرد که بارش باران منجر به گل‌آلود شدن منابع آب استان در منطقه چشمه کوهرنگ شد و همین موضوع کدری آب آشامیدنی در شهرهای بهره‌مند از خط انتقال چشمه از جمله شهرکرد را در پی داشت.
همچنین سیلاب تابستانی مانسون به تاسیسات آب شرب ۱۷۶شهر و روستای استان آسیب رساند و آب آشامیدنی ۹۴روستا قطع شد که با کمک گروه‌های امدادی، خدمات‌رسانی به این روستا برقرار شده است.

چشمه کوهرنگ
به‌گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، مخلوط شدن چشمه کوهرنگ، آب چاه و تصفیه خانه سامان، سبب کدری آب این شهر شده است. علی احمدی معتقد است‌ دلیل کدری فعلی آب همین موضوع است.
او با بیان اینکه با اقدامات انجام شده برای تامین آب تا پایان هفته مشکل تیرگی آب رفع خواهد شد، گفت: «سلامت آب، خط قرمز این مرکز است؛ در محلاتی آب کدر است که مردم باید آب را به‌ مدت 5 دقیقه بجوشانند و پس از خنک شدن استفاده کنند.»
همچنین علی حیدری، سرپرست معاونت عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه خط انتقال آب از چشمه دیمه به طول 7 کیلومتر به پایان رسید، گفت: «شست‌وشوی خطوط لوله آغاز شده و پایان روز چهارشنبه (دیروز) آلودگی داخل لوله تخلیه می‌شود، سپس آب وارد خط انتقال کوهرنگ خواهد شد.» بدین‌ترتیب طی امروز یا فردا کدری آب در شهرکرد رفع خواهد شد.
در هفته‌های گذشته، برخی از شهروندان شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری اعلام کردند که آب آشامیدنی لوله‌کشی منازل آنها کدر است و در فضای مجازی نیز عکس‌ها و فیلم‌هایی از آن را منتشر کرده بودند. به‌گفته مدیر روابط‌عمومی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری، در اواخر اردیبهشت به سبب ذوب برف، آب چشمه کوهرنگ دچار تیرگی شد اما پس از آن، از غلظت آن کاسته شده ولی خللی در آبرسانی به شهروندان
ایجاد نشد.

انتقال آب بن به بروجن
کدری آب چشمه کوهرنگ در بحران‌های مختلف، کاهش دبی خروجی آب، یخ‌زدگی در فصل زمستان و ‌ اُفت کیفیت آن در سال‌های اخیر، نشان داده است که تسریع در بهره‌برداری از طرح انتقال آب بن به بروجن برای چهارمحال و بختیاری یک ضرورت جدی است.
 به همین دلیل، فاز نخست تصفیه‌خانه طرح آب‌‎رسانی به مرکز چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداری رسید. این تصفیه‌خانه 1750لیتر بر ثانیه آب سالم و بهداشتی را وارد مدار کرده و برای ۱۳شهر و ۱۳روستای استان با جمعیتی افزون بر ۵۰۰هزار نفر در شهرستان‌های بن، سامان، شهرکرد و قسمت‌های دیگر از استان آب آشامیدنی باکیفیت و پایدار تأمین می‌کند. شهرکرد ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب از خط کوهرنگ دریافت می‌کند اما از طریق این تصفیه‌خانه‌هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه، آب آشامیدنی با کیفیت تأمین می‌شود. این سیستم با توجه به پیشرفته بودن و ظرفیت موجود می‌تواند همه آب موردنیاز مرکز چهارمحال و بختیاری را تصفیه کند.
طرح این تصفیه‌خانه از سال۱۳۹۶ آغاز شد‌ و در ۲سال گذشته ۱۴هزار میلیارد ریال برای تکمیل آن اختصاص یافت و برای تکمیل ۱۰۰درصدی آن نیاز به تامین اعتبار خواهد بود.
 با توجه به پیشرفته بودن و ظرفیت موجود، تصفیه‌خانه می‌تواند تمامی آب موردنیاز مرکز چهارمحال و بختیاری را تصفیه کند. این تصفیه‌خانه قرار است پایانی بر تمام ماجراهای کدری آب شهرکرد باشد.  در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه امسال نیز بخشی از مناطق شهرکرد که از چشمه کوهرنگ سیراب می‌شدند، دچار کدری آب آشامیدنی شدند که باعث شد برخی از مردم این مناطق پیگیر رفع این مشکل‌باشند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید