• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73511
+
-

نور افشانی 13میدان اصلی پایتخت

تهران با اجرای برنامه‌های شاد و پرنشاط به استقبال عید غدیر می‌رود

گزارش
نور افشانی 13میدان اصلی پایتخت

مجید جباری/خبر‌نگار

شادی شهروندان نیاز به بهانه ندارد، اما به هر حال مدیریت شهری پایتخت برای ایجاد شور و نشاط میان مردم به بهانه‌های مختلفی، برنامه‌های متنوع و شادی را برای اقشار مختلف ازجمله کودکان تدارک می‌بیند. این برنامه‌ها همزمان با آغاز دهه ولایت چند روزی است برپا شده و تا پایان این دهه ادامه خواهد داشت. حالا تهران باویژه برنامه‌های پرنشاطی به استقبال عید غدیرخم می‌رود. نورافشانی میادین اصلی شهر، اجرای ویژه برنامه‌های شاد و پرنشاط، اکران طرح‌های فرهنگی منتخب فراخوان عید تا عید با عنوان جشن ولایت، نصب 19المان نوری در سطح شهر و برپایی جشن‌های ویژه در مناطق مختلف شهر از برنامه‌هایی است که سازمان‌ها و ادارات فرهنگی شهرداری تهران برای این روز تدارک دیده است.
برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تشریح برنامه‌های عید ولایت گفت:« این سازمان به مناسبت اعیاد قربان و غدیر و به‌منظور آماده‌سازی‌ تهران برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این عید بزرگ و هویت بخشی به سیمای شهر، 13میدان اصلی پایتخت و محوطه برج میلاد را نورافشانی می‌کند.میادین صنعت، ونک، صادقیه، هفت تیر، ولیعصر، رسالت، آزادی، راه‌آهن، امام‌حسین، نماز، دریاچه خلیج‌فارس، فلکه اول تهرانپارس، فلکه دوم نازی آباد و محوطه برج میلاد شامگاه 28مردادماه ساعت 21نورافشانی می‌شوند.
او همچنین به اکران 36طرح و پیام‌مناسبتی و فرهنگی مرتبط با موضوع جشن ولایت اشاره کرد و افزود:«سازمان زیباسازی به‌منظور دستیابی به طرح‌های فاخر و هنرمندانه، با انتشار فراخوان طراحی جشن عید ولایت از عید قربان تا عید غدیر، کارگاه 3 روزه‌ای را برگزار و از میان آثار طراحی شده؛ 36اثر را به‌عنوان آثار منتخب برای اکران در سطح شهر انتخاب کرد.این سازمان همچنین علاوه بر اکران طرح‌های فرهنگی، المان‌های نوری مرتبط با موضوع عید غدیر را نیز درخیابان‌ها، میادین و بزرگراه‌های پرتردد اکران کرده است. 19المان نوری با عناوینی همچون، غدیری‌ام، حیدری‌ام، مع الحق، علی ولی‌الله، علی، من کنت مولاه فهذا علی مولاه، معابر اصلی شهر را مزین کرده‌اند.»

غرفه‌های آموزشی برای کودکان تهرانی
اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران هم به میمنت اعیاد خجسته قربان و غدیرخم با هدف افزایش نشاط اجتماعی خانواده‌ها و آشنایی بیشتر کودکان تهرانی با شعائر دینی، اقدام به برپایی غرفه‌های آموزشی و برگزاری جشن ولایت کرده است.این ویژه برنامه‌های فرهنگی- آموزشی تا 28مرداد در بوستان آموزش ترافیک منطقه 16برپاست. این غرفه‌های آموزشی تلاش دارند با اجرای برنامه‌هایی در قالب برپایی غرفه‌های مختلف تحت عنوان «آواز بازی»، «شهری که من دوست دارم»، «مکعب نقاشی»، «کارتن نقاشی»، «از قصه تا نمایش»، «ماسک‌سازی»، «قصه گویی» و«صداسازی و نمایش» نسبت به تعظیم و تکریم شعائر اسلامی با موضوع اعیاد سعید قربان وغدیر، ارتقای نشاط معنوی و اجتماعی خانواده‌ها و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در بین کودکان تهرانی اقدام کنند.

قدردانی ازچهره‌های برجسته فرهنگی - هنری 
در این راستا همچنین ششمین جایزه هنری غدیر هم دیروز عصر به همت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد که با استقبال خوب شهروندان همراه بود. این جایزه نکوداشت هنرمندانی است که در زنده نگه داشتن عنوان غدیر و ترویج نگاه و سیره امیرالمؤمنین علی(ع) آثاری خلق کرده‌اند. ششمین جایزه هنری غدیر نیز با تقدیر از 4 چهره برجسته فرهنگی و هنری همراه بود. احمد عبدالرضایی، خوشنویس نام‌آشنا برای خلق آثاری با موضوع امام علی(ع)، حبیب‌الله صادقی نقاش و استاد دانشگاه برای خلق آثار متعدد هنری با موضوع امیرالمؤمنین علی(ع)، ابراهیم ظریف صنایعی، هنرمند آیینه کار برای آیینه‌کاری و ساخت صحن حضرت فاطمه(س) در نجف اشرف و احمد علوی، شاعر آیینی برای سرودن اشعار بسیاری در وصف حضرت علی(ع) چهره‌هایی بودند که جایزه هنری غدیر در این دوره به آنها تعلق گفت.همچنین نمایشگاهی از آثار هنرمندان عرصه‌های مختلف با موضوع امیرالمؤمنین(ع) در حاشیه این مراسم و در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به نمایش درآمد و کارگاه آموزش کتیبه‌نگاری نیز با حضور احمد عبدالرضایی از ساعت ۱۶ برگزار شد.

جشن ویژه در ورودی غربی تهران
در همین رابطه روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (امروز و فردا) ویژه برنامه‌های متنوعی برای ایجاد نشاط و شادی اجتماعی در محله‌های 13گانه ورودی غربی پایتخت و بوستان‌های شاخص منطقه21پایتخت برگزار می‌شود. برپایی غرفه‌های فرهنگی، مسابقات مهیج، تئاتر، مولودی خوانی، تواشیح و موسیقی سنتی ازجمله برنامه‌های جشن بزرگ ولایت در این منطقه است. تکریم از مقام سادات در سطح نواحی سه‌گانه و برگزاری دوره‌های آموزشی غدیرشناسی از دیگر برنامه‌هایی است که طی ایام خجسته دهه ولایت با همکاری سرای محله‌ها در منطقه21برگزار شد و تا پایان این دهه ادامه دارد.


استقبال شهروندان از برنامه‌های دهه ولایت

ابوالفضل رفیع، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران گفت:همزمان با فرارسیدن عید غدیر خم جشن‌های ویژه دهه ولایت در بوستان‌های شاخص مناطق 22گانه شهر برپا شده و این برنامه‌ها شامل تبیین واقعه غدیر و برنامه‌های شاد و مفرح برای اقشار مختلف شهروندان است. جشن بزرگ ولایت علوی نیز از برنامه‌های ویژه اداره کل فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است که در پارک آموزش ترافیک منطقه16 و با همکاری شهرداری این منطقه برگزار می‌شود. این جشن از ساعت 5بعدازظهر تا 12شب در ایام دهه ولایت برپا شده و همچنان ادامه دارد. از ساعت 17 تا 20:30 مجموعه برنامه‌های ورزشی، ورزش‌های بومی و محلی، برنامه‌های آموزش شهروندی، برنامه‌های تفریحی و نشاط سالمندی برگزار می‌شود و بعد از اذان نیز برنامه‌های استیج با حضور گروه‌های هنری، اوقات شاد و مفرحی به اجرا درمی‌آید. عید تا عید، ایام مناسبی است که شادی و نشاط را در جامعه ایجاد کنیم. در کنار برنامه‌های شاد، بازخوانی واقعه غدیر در قالب کارهای هنری و نمایش‌های محیطی هم ازجمله برنامه‌های ویژه این ایام بوده که با استقبال خوب شهروندان هر شب بیش از 5هزار نفر از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند. ضمن اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها برای مردم محله‌های محروم که به برنامه‌های شاد و متنوع کمتر دسترسی دارند، فرصت‌هایی ایجاد شده که در این ایام پربرکت بتوانیم فضای شاد و نشاط معنوی را ایجاد کنیم و مردم و خانواده‌ها بتوانند از این برنامه‌ها استفاده کنند.



میدان‌های صنعت، ونک، صادقیه، هفت تیر، ولیعصر، رسالت، آزادی، راه‌آهن، امام‌حسین، نماز، دریاچه خلیج‌فارس، فلکه اول تهرانپارس، فلکه دوم نازی‌آباد و محوطه برج میلاد 

زمان: شامگاه 28مرداد  
ساعت 21

 

این خبر را به اشتراک بگذارید