سنندج؛ گاراژ خودروهای فرسوده
دبیر شورای ترافیک استان: در گذشته بیش از 20 هزار خودرو در سنندج اسقاط میشد، اما اکنون این تعداد به 200 دستگاه رسیده است
شیما صادقی| سنندج- خبرنگار:
در حالی که سنندج خالی از واحدهای صنعتی و تولیدی است، ولی میزان آلودگی هوا در این شهر شانه به شانه تهران پیش میرود. آسمان هم عمدتا در ظاهر صاف و آفتابی دیده میشود، اما پر از ســم و انواع آلودگی است. مدیرکل حفاظت سازمان محیط زیست، میزان آلودگی هوای تهران را ۱۲۵ و این میزان را برای هوای سنندج ۱۳۴ اعلام کرد. منشأ این آلودگیها چیست؟ میزان مرگ و میر به دلیل مشکلات تنفسی در سنندج بهشدت افزایش پیدا کرده و اگر سری به بخش فوق تخصصی ریه در بیمارستان توحید سنندج بزنیم، اوضاع وخیم بیماران تنفسی را میتوان دید.
در حالی که تردد خودروهای فرسوده در بسیاری از استانهای کشور ممنوع است، در بسیاری از شهرهای استان بهویژه سنندج ورود و تردد این ماشینها در ناوگان عمومی و شخصی در حال افزایش است و برای کنترل آن تاکنون اقدامی انجام نشده است و شاهد سوخت نامرغوب آنها و آلودگی بیشتر هوای سنندج و دیگر شهرهایاستان هستیم.
برای کنترل این وضعیت ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در شهرهای بزرگ اعلام شد که این موضوع شهرهای کوچک مانند سنندج را با معضل بزرگتری روبهرو کرد، چراکه سنندج به گاراژی برای ورود خودروهای فرسوده تبدیل شد، بهطوری که ماشینهای از ردهخارج مانند پیکان و وانتبار به جای اسقاط شدن به شهروندان کردستانی فروخته میشود و در مقابل هیچگونه نظارتی برای عدم ورود این خودروها و تردد آنها در شهرهای استان توسط متولیان انجام نمیشود، در نتیجه شاهد مشکلات ناشی از انواع آلودگیدر هوا هستیم.
تعطیلی مراکز اسقاط در استان
دبیر شورای ترافیک استان کردستان در مورد تردد خودروهای فرسوده در شهر میگوید: کنترل و مدیریت این امر موضوعی کشوری است و در استان نمیتوان برای آن تصمیم گرفت. «داوود درویشی» ادامه میدهد: کارگروه کنترل تردد خودروهای اسقاطی در استان تشکیل شده اما بنا به دلایلی از جمله ممنوعیت ورود خودروهای خارجی این مهم تاکنون اجرا نشده است.دبیر شورای ترافیک استان با اشاره به وضعیت اقساط خودروهای فرسوده در گذشته میافزاید: در گذشته واردات خودرو خارجی آزاد بود و به ازای هر خودرو وارداتی 3 خودرو توسط شرکتهای واردکننده و متولیان آن وارد چرخه اسقاط میشد. درویشی با اشاره به دلیل تردد خودروهای فرسوده در ناوگان عمومی و عدم اسقاط آنها میگوید: در حال حاضر با وجود عدم واردات خودرو خارجی اکثر مراکز اسقاط استان تعطیل شده است، در نتیجه خودروهای فرسوده وارد چرخه حملونقل استان میشود. دبیر شورای ترافیک استان اظهار میکند: در گذشته بالغبر 20 هزار دستگاه خودرو در سنندج اسقاط میشد، اما در حال حاضر این تعداد به 200 دستگاه رسیده و بسیاری از مراکز اسقاط از جمله مرکز اسقاط شهرستان سقز و قروه تعطیل شده و 2 مرکز اسقاط سنندج نیز با تعدیل نیرو و تعطیلی مواجه شدهاند.
دبیر شورای ترافیک استان ضمن بیان مشکلات ناشی از تردد خودروهای فرسوده در شهر میافزاید: تعویض و تعمیر مکرر موتور و دیگر قطعات خودروهای فرسوده باعث از بین رفتن سرمایه ملی شده و علاوه بر آن شاهد افزایش آلودگی ناشی از تردد این خودروها در سطح شهر هستیم. درویشی اظهار میکند: در حال حاضر امکان اسقاط خودروهای فرسوده وجود ندارد، در نتیجه شاهد تردد آنها در شهر هستیم و با توجه به معاملات قولنامه ای آماری برای خودروهای اسقاطی وجود ندارد.
دبیر شورای ترافیک استان با اشاره به تشکیل کارگروهی در این زمینه اظهار میکند: کارگروه نظارت بر مراکز اسقاط استان فعالیت خود را از گذشته آغاز کرده که سال گذشته به کارگروه کمیسیون ماده 17 مراکز اسقاط استان تغییر نام داد. درویشی ادامه میدهد: این کارگروه متشکل از محیط زیست، پلیس راهور، استانداری، شهرداری مرکز استان، راهداری حملونقل جادهای و صنعت، معدن و تجارت است که بر مراکز اسقاط استان و جلوگیری از تخلف آنها نظارت دارند اما با وجود تعطیلی مراکز اسقاط این کارگروه نیز فعالیت چندانی نداشته و جلسات روتین در این باره تشکیل میشود.
معاینه فنی برای خودروهای فرسوده صادر نشود
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به ورود خودروهای فرسوده به داخل استان اظهار میکند: ورود بیرویه ماشینهای فرسوده به داخل استان به معضل بزرگی تبدیل شده است و مراکز معاینه فنی باید این امر را کنترل کنند.«اقبال حمیدی» اظهار میکند: در گذشته هماهنگی مناسبی بین قیمت ماشین و وامهای پرداختی وجود داشت و مردم نیز راغب به اسقاط خودروهای فرسوده و خرید خودرو نو بودند، اما افزایش چشمگیر قیمت خودرو در مقابل مبلغ ناچیز وامها مانند دو کفه نامتوازن ترازو عمل کرده و مردم توانایی اسقاط و تهیه خودرو تازه را ندارند.
وی میافزاید: در حال حاضر شاهد تردد ماشینهایی با عمر بیش از 30 سال در ناوگان حملونقل عمومی هستیم، در صورتی که طبق آییننامه عمر مفید ماشینهای شخصی 20 سال و ماشینهای عمومی نیز 10 تا 15 سال است. راهنمایی و رانندگی نباید برای ماشینهای فرسوده معاینه فنی صادر کند.معاون نظارت و پایش حفاظت محیطزیست استان با اشاره به برنامههای کنترل آلودگی توسط محیطزیست میگوید: برای کنترل و ممنوعیت تردد ماشینهای فرسوده در سطح استان باید ابلاغیهای از سوی سازمان محیط زیست کشور صادر شود. این ابلاغیه باید مبنی بر پایش و کنترل وضعیت به وجود آمده بر اثر میزان آلودگی محیطی باشد، چراکه برای بیماران تنفسی، سالمندان و سایر آحاد جامعه شهر سنندج و استان کردستان خطراتی به دنبال دارد.