• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73258
+
-

توسعه هرمزگان با فعال‌سازی صنایع کوچک

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: از طرح‌های بزرگ و صنایع کوچکی که اشتغال پایدار ایجاد می‌کنند حمایت می‌شود

صنعت
توسعه هرمزگان با فعال‌سازی صنایع کوچک

صنایع کوچک هرچند در نواحی و شهرک‌های صنعتی احداث می‌شوند و رشد می‌کنند، کمک‌کننده و مکمل فعالیت‌های صنایع بزرگ در استان‌ها هستند. 

صنایع کوچک به‌واسطه محدودیت فضا همواره محلی برای فرآوری، تبدیل و همچنین تعمیرگاهی برای تعویض، تعمیر و احیای مجدد واحدهای بزرگ صنعتی است. به گزارش ایرنا هرمزگان به‌واسطه داشتن صنایع بزرگ نظیر پالایشگاه نفت، فولاد، آلومینیوم، مجتمع کشتی‌سازی، نیروگاه‌های برق، آب‌شیرین‌کن‌ها، صنایع شیلاتی و بندری نیازمند داشتن شهرک‌های صنعتی با رویکرد صنایع کوچک است. 


بهره‌گیری از توان پیمان‌کاران خارج استان

با وجود زمینه‌های تعمیر و تعویض قطعات بزرگ توسط کارگران حرفه‌ای در واحدهای صنعتی همچنان برخی صنایع بزرگ از این ظرفیت برای واحدهای خود استفاده نمی‌کنند و دست به دامن پیمانکاران خارج استان می‌شوند. 

یکی از ظرفیت‌های صنایع کوچک، ساخت و تعمیر کشتی‌ها اعم از چوبی، فایبرگلاس و فلزی در سراسر استان است که باز هم صنایع کوچک هستند که با ساخت و تعمیر قطعات نقش مهمی در تکمیل فرایند صنایع بزرگ دارند. 


۹۰۹ واحد صنعتی در استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: این استان به عنوان قطب صنعت کشور افزون بر ۹۰۹ واحد صنعتی دارد که ۲۷ هزار نفر به‌طور مستقیم در این استان مشغول فعالیت هستند و این استان از لحاظ سرمایه‌گذاری رتبه نخست کشوری را دارد. 

«خلیل قاسمی» افزود: جوازهای تاسیس صنعتی استان در 4 ماهه نخست امسال به لحاظ تعداد ۴درصد، سرمایه‌گذاری ۷درصد و اشتغال ۴۱درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش نشان می‌دهد. 

 وی ادامه داد: هم‌اکنون ۹۱ طرح صنعتی، معدنی و تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در استان وجود دارد که شامل ۳۴ طرح در حوزه صنایع معدنی، ۱۸ طرح در حوزه صنایع فلزی و دریایی و ۳۹ طرح در حوزه صنایع غیرفلزی است. 

وی سرمایه‌گذاری انجام‌شده روی این طرح‌ها را ۱۶ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای حدود ۲۴۰۰ نفر اشتغال‌زایی می‌شود. 

قاسمی با تاکید بر حمایت از طرح‌های بزرگ و واحدهای تولیدی که اشتغال پایدار ایجاد می‌کنند، اظهار کرد: باید با تزریق اعتبار، طرح‌هایی با پیشرفت فیزیکی بالا تکمیل شود تا فرصت‌های شغلی به وجود آید. 

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان این‌که ظرفیت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در هرمزگان وجود دارد، گفت: انواع مواد معدنی موجود در استان نیاز به فراوری دارد و برای تحقق این هدف احتیاج به حضور سرمایه‌گذاران داریم. 


توسعه صنعت با رونق صنایع دریایی 

استاندار هرمزگان نیز از رونق صنایع دریایی به‌عنوان هدف راهبردی در حوزه توسعه صنعتی در این استان نام برده و خواستار حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از صنایع دریایی به‌ویژه صنعت کشتی‌سازی در این استان شده است. 

 «فریدون همتی» در این‌باره گفت: ۲ شرکت کشتیرانی ایران و شرکت ملی نفت‌کش می‌توانند سفارش ساخت و تعمیرات کشتی‌های خود را به مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در بندرعباس بدهند. 

وی ادامه داد: این کار موجب حفظ و افزایش اشتغال صنعت کشتی‌سازی و همچنین رونق کسب و کار حتی صنایع کوچک در استان خواهد شد. 

استاندار در ادامه خواستار توسعه صنعت «تولید نورد» در این استان شد و اظهار کرد: برای تحقق این هدف نیازمند مجوز خاص از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه تولید نورد در هرمزگان به مقدار ۲۰۰ هزار تن هستیم. 

همتی با اشاره به تحقق هدف تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در استان افزود: برای تکمیل زنجیره فولاد واحد تولید گُندله‌سازی مادکوش در بندرعباس ایجاد شده و تولید ۱۰ میلیون تن گندله برای آن هدف‌گذاری شده است. 


صنایع کوچک و متوسط مولد اشتغال و تحرک 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی در حمایت از صنایع کوچک گفت: آنچه در متن جامعه اشتغال و تحرک ایجاد می‌کند، همین صنایع کوچک و متوسط است. 

 «سیدامیر امیرزاد» اظهار کرد: هم‌اکنون ٢٨ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب و ٢٢ شهرک و ناحیه صنعتی در استان در حال بهره‌برداری است. 

به گفته وی هم‌اکنون بیش از ٤١٠ واحد صنعتی در این استان به بهره‌برداری رسیده و ٦٠٠ طرح صنعتی نیز در حال ساخت است که در مجموع برای حدود 5۴۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است. 


7 محور وزارت صمت برای رونق تولید

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان ادامه داد: برای تحقق رونق تولید در استان وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ای در قالب 7 محور اصلی در نظر گرفته است. 

امیرزاد ادامه داد: محور نخست، توسعه و تعمیق ساخت داخل است که در این برنامه نیازهای صنعت و کالاهای کشور شناسایی و با استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی داخلی برنامه‌‌ریزی مدونی برای تولید آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. 

وی تصریح کرد: گام دوم تحقق رونق تولید، توسعه صادرات غیرنفتی استان است که با حمایت از تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی برای افزایش صادرات غیرنفتی برنامه‌‌ریزی شده و نخستین کنسرسیوم صادراتی فرآورده‌های شیلاتی با هدف افزایش صادرات در این حوزه در مرداد امسال شکل گرفت. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان افزود: فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس از طریق واگذاری آن‌ها به واحدهای بزرگ معدنی و همچنین توسعه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری جزو محورهای سوم و چهارم وزارت صمت برای رونق تولید است. 

وی اظهار کرد: مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری، بهبود فضای کسب و کار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت و نیز تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری در مراحل بعدی قرار دارند.


تشویق سرمایه‌گذاران

حجت‌الاسلام و المسلمین «محمد عبادی‌زاده»، نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان، بیان کرد: حمایت همه‌جانبه از صنایع کوچک و زودبازده بسیاری از نگرانی‌های اشتغال در استان را کاهش می‌دهد. یکی از راه‌های ایجاد اشتغال که باید از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان پیگیری شود، تشویق سرمایه‌گذاران در راه‌اندازی صنایع کوچک و متوسط است.


رونق تولید با حمایت از شهرک‌های صنعتی

با توجه به این‌که بخش اعظمی از صنایع کوچک کشور در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، رونق و احیای این شهرک‌ها موجب رونق تولید می‌شود. توسعه و تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی در مناطق محروم، اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات بومی آن منطقه را به دنبال دارد. هم‌اکنون ۸۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی کشور وجود دارد که این تعداد شامل حدود ۵۰۰ شهرک صنعتی و ۳۱۱ ناحیه صنعتی است که البته ۹ منطقه ویژه صنعتی نیز در کشور مستقر است که سهم هرمزگان در این زمینه با وجود صنایع بزرگ، ناچیز است.


  رونق تولید

«سیدامیر امیرزاد» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان: گام دوم تحقق رونق تولید، توسعه صادرات غیرنفتی استان است که با حمایت از تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی برای افزایش صادرات غیرنفتی برنامه‌ریزی شده و نخستین کنسرسیوم صادراتی فرآورده‌های شیلاتی با هدف افزایش صادرات در این حوزه در مرداد امسال شکل گرفت.


ظرفیت‌ صنایع معدنی استان

وزیر صنعت، معدن و تجارت که ماه جاری به هرمزگان سفر کرده بود بیان کرد: کشتی‌سازی یکی از صنایع مهم و محوری استان هرمزگان است که ارائه سفارش ساخت و تعمیرات کشتی از سوی شرکت‌های کشتیرانی و نفت‌کش به مجموعه ایزوایکو در بندرعباس مورد تاکید بوده است. 

 «رضا رحمانی» اظهار کرد: هرمزگان از ظرفیت‌های بسیاری در حوزه صنایع معدنی برخوردار است و زنجیره گسترده‌ای از فلزات در معادن این استان وجود دارد که باید برای اکتشاف آن اقدام کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید