• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 30 بهمن 1396
کد مطلب : 7310
+
-

ظریف در اجلاس امنیتی مونیخ پاسخ نتانیاهو را داد

منطقه، معماری امنیتی جدید می‌خواهد

«سیرک کارتونی» اصطلاحی بود که محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران درباره اقدام نتانیاهو در نشست امنیتی مونیخ به‌کار برد تا با یک عبارت همه رشته‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران را پنبه کرده باشد. ظریف در سخنرانی خود به تشریح پیشنهاد ایران برای امنیت منطقه پرداخت. محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پنجاه و چهارمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ، سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: شما مخاطب یک سیرک کارتونی بودید که حتی ارزش پاسخگویی ندارد. بنابر‌این بیاییم به موضوعات جدی‌تر برسیم.

نتانیاهو قبل از ظریف سخنرانی کرده و با نشان دادن قطعه‌ای مدعی شده بود که این شیء بخشی از پهپاد ایرانی است که در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار گرفته است. به گزارش وزارت امورخارجه، ظریف در سخنرانی خود با بیان اینکه شکست داعش به معنی این نیست که خطر افراط‌گرایی در منطقه به طور کامل دفع شده است، گفت: دلایل ریشه‌ای افراط‌گرایی، به‌ویژه تفکر حذف‌گرایی و نفرت‌پراکنی، کماکان ادامه دارد و ممکن است هر زمان دیگر در جای دیگر سر‌برآورد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین گفت: آمریکا و مشتریان داخلی‌اش در منطقه از پیامدهای طبیعی تصمیمات اشتباه‌ و کوته‌فکرانه‌شان رنج می‌برند اما تلاش می‌کنند سیاست خارجی ایران را هدف حمله قرار دهند و بر این واقعیات سرپوش بگذارند. آیا ایران آنها را مجبور به اتخاذ این تصمیمات کرده است؟ همانطور که پیش از این نیز گفته‌ام ما بر این باوریم که منطقه خلیج‌فارس نیازمند یک معماری امنیتی جدید منطقه‌ای است. ما پیشنهاد ایجاد یک منطقه قدرتمند را داده‌ایم که در آن ملت‌های کوچک و بزرگ و حتی ‌آنهایی که رقابت تاریخی با یکدیگر دارند، در برقراری ثبات مشارکت می‌کنند. وی اظهار کرد: ایران به محض حصول برجام تلاش کرد تا از رویکرد مشابه برای خلیج‌فارس استفاده کند و پیشنهاد ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را ارائه داد. این پیشنهاد مورد توجه قرار نگرفت اما هنوز روی میز قرار دارد. ظریف تصریح کرد: معماری امنیتی آینده در خلیج‌فارس باید به‌گونه‌ای باشد که تمامی کشورهای مربوطه به استانداردهای مشترک در منشور سازمان ملل ازجمله حفظ تمامیت ارضی کشورها، پرهیز از تهدید یا استفاده از زور، حل صلح‌آمیز مناقشات، عدم‌مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، مصونیت مرزها و احترام به تصمیمات اتخاذ شده داخلی پایبند باشند. 

وی تأکید کرد: ما به طرز خطرناکی در معرض تشدید درگیری‌ها قرار داریم که بر فرزندان‌مان و نوادگان‌مان نیز تأثیر خواهد گذاشت. من از همتایان خود در خلیج‌فارس می‌خواهم تا به ایران بپیوندند و این پیشنهاد‌ها را به واقعیت تبدیل کنند. ظریف در یک‌ماه گذشته در 2مقاله خود در روزنامه‌های بین‌المللی پیشنهاد تشکیل مجمع منطقه‌ای را مطرح کرده بود. محمد‌جواد ظریف در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با کاترین اشتون، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا رایزنی کرد.وزیر خارجه همچنین با برخی همتایان ازجمله وزیران خارجه ارمنستان و گرجستان درباره همکاری‌های اقتصادی دوجانبه تبادل نظر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید