• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73052
+
-

عوامل ایجاد بوی نامطبوع در مناطق غربی یاسوج مشخص شد

عوامل ایجاد بوی نامطبوع در مناطق غربی یاسوج مشخص شد

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر این‌که عوامل ایجاد بوی نامطبوع در مناطق غربی شهر یاسوج ربطی به تصفیه‌خانه فاضلاب ندارد گفت: بوی فاضلاب ورودی به تصفیه‌خانه در حدی نیست که در سطح وسیع منتشر شود.

 به گزارش تسنیم، «طهمورث گودرزی» در بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب یاسوج با اشاره به انتشار برخی از مطالب و اخبار در تعدادی از سایت‌های استانی در مورد منشا بوی بد در برخی از مناطق شهر یاسوج اظهار کرد: در این مطالب که هیچ گونه پشتوانه فنی و علمی ندارند، گاهی آب و فاضلاب و سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب یاسوج متهم می‌شوند که این موضوع از اساس اشتباه و غیرواقعی است.

وی عنوان کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب یاسوج از نوع لاگون هوادهی و سیستم هوازی است و در این سیستم موادی که تولید می‌شوند بوهای آزاردهنده ندارند مگر این‌که به واسطه قطع سیستم هوادهی به مدت بیش از چهار ساعت، سیستم بی‌هوازی شود و ایجاد بو کند.

گودرزی ابراز کرد: شرکت آب و فاضلاب برای جلوگیری از این موضوع و رفع مشکل قطع برق اقدام به نصب دیزل ژنراتور اضطراری کرده که بلافاصله بعد از هر گونه نوسان قطعی و نوسان در شبکه برق، سیستم دیزل ژنراتور وارد مدار می‌شود تا در روند تصفیه‌ فاضلاب خللی ایجاد نشود.  وی با بیان این‌که بوی فاضلاب تازه و ورودی به تصفیه‌خانه در حدی نیست که در سطح وسیع منتشر شود تصریح کرد: برخی از لجن‌کش‌ها به صورت غیرمجاز با رها کردن فاضلاب‌های سپتیک خانگی در خطوط انتقال فاضلاب سبب ایجاد مشکلات فنی در روند تصفیه‌ فاضلاب می‌شوند.

گودرزی یادآور شد: ورود فاضلاب‌های سپتیک توسط تانکرهای تخلیه فاضلاب خانگی و صنعتی به شبکه و خطوط انتقال فاضلاب شهری باعث خروج گاز از فاضلاب و تجمع آن در منهول و نهایتاً خروج به محیط بیرونی می‌شود که باعث ایجاد بو در مناطق اطراف و بالادست می‌شود. البته آبفای استان هم به‌جد با مسببان این کار غیرقانونی برخورد کرده و راهکارهای لازم را برای رفع این نقیصه و قانون‌شکنی ارائه داده است.

وی با اشاره به دومین عامل ایجاد بوی نامطبوع در مناطق پایین‌دست و غربی شهر یاسوج گفت: فاضلاب‌های سطحی رهاشده در پایین‌دست این شهرک‌ها و سپتیک شدن آن در نهایت سبب انتشار بو بد به‌ویژه در هنگام شب می‌شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ساکن شدن فاضلاب‌های سطحی در پایین‌دست سبب تولید مواد بودار به‌ویژه هیدروژن سولفوره می‌شود. گودرزی در مورد دلیل انتشار بوی نامطبوع در هنگام شب و پس از غروب آفتاب نیز توضیح داد و گفت: صعود گازها در هوای گرم به صورت عمودی است و شب‌هنگام که هوا رو به خنکی می‌رود، حرکت گازها به صورت افقی است و همین مساله سبب می‌شود گازها از طریق باد به سمت منازل مسکونی و محلات اطراف آن هدایت شود.

وی از تمام کارشناسان صاحب ‌فن، اصحاب رسانه و شهروندان دعوت کرد تا برای پی بردن به صحت و سقم مطالب مطرح‌شده، از روند کمی و کیفی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یاسوج بازدید به عمل آورند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید