• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73019
+
-

افزایش بازدید از موزه‌های خراسان شمالی

خبرخوان
افزایش بازدید از موزه‌های خراسان شمالی

بازدید از موزه‌های تاریخی خراسان شمالی در سال جاری رونقی کم‌سابقه یافته و نسبت به سال قبل رشدی چشمگیر و چند برابری را تجربه کرده است. به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی با تایید این مطلب اظهار کرد: در 4 ماه نخست پارسال تنها ۶ هزار و ۵۵۷ نفر از موزه‌های این استان دیدن کرده بودند که این رقم امسال به ۳۲ هزار نفر افزایش یافته است. «حبیب یزدان‌پناه» با اشاره به رشد ۴ برابری آمار این بازدیدها، آن را عمدتا ناشی از وضعیت خاص اقتصادی کشور دانست که به دلیل گرانی سفرهای خارجی، مردم را به گردشگری در داخل و دیدن آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی متمایل کرده است. 

وی افزود: در این مدت مجموعه فرهنگی و تاریخی مفخم بجنورد با ۲۴ هزار و ۳۹ بازدید، بیشترین بازدید‌کننده را در میان موزه‌های تاریخی استان داشته است. این مسئول تصریح کرد: بعد از زلزله سال ۹۶، این مجموعه به مدت 5/1 سال تعطیل بود اما با تلاشی که انجام گرفت، موزه مردم‌شناسی پارسال مجدد راه‌اندازی شد که این مهم تاثیر زیادی در افزایش بازدیدها داشت. مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی عنوان کرد: در حال حاضر موزه‌های عمارت مفخم در بجنورد، قلعه جلال‌الدین گرمه، گرمابه و تاریخ شهر جاجرم، گرمابه و تاریخ شهر فاروج و موزه تاریخ شهر شیروان فعالند و ۲ موزه نیز با مساحت هزار و ۵۰۰ متر‌مربع در آشخانه و اسفراین در دست ساخت است.

۶ موزه فعال با مساحت ۱۰ هزار و ۱۵۰ متر‌مربع در خراسان شمالی دایر است. از مجموع آثار تاریخی این استان، ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی و ۷۰ اثر ناملموس در فهرست ملی ثبت شده و ۱۱ اثر نیز به ثبت جهانی رسیده است. این استان با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده، حلقه اتصال شمال و شرق کشور است که مسیر عبور میلیون‌ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم(ع) قرار دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید