• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72925
+
-

کولبری « قاچاق» نیست

رئیس قوه قضائیه در سفر به کردستان بر لزوم ساماندهی وضع کولبری در شهرهای مرزی تاکید کرد

کولبری « قاچاق» نیست

 سید «ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضائیه در ادامه سفرهای استانی خود به همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی برای بررسی مسائل و مشکلات قضایی و حقوقی استان و دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی به کردستان سفر و بر لزوم ساماندهی وضع کولبری در شهرهای مرزی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و اقشار مختلف مردم، حضور در دانشگاه کردستان، دیدار با علما در مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، حضور در نشست شورای اداری استان از جمله برنامه‌های رئیسی در سفر به کردستان بود. در این سفر، رئیس قوه قضائیه همچنین در جلسه شورای قضایی استان کردستان شرکت و مسائل قضایی استان را بررسی کرد.


مبارزه با قاچاق کالا

رئیس قوه قضائیه در این سفر با تاکید بر لزوم ساماندهی وضع کولبری در شهرهای مرزی گفت: وقتی از قاچاق کالا سخن می‌گوییم، مقصودمان قاچاق سازمان‌یافته‌ای است که رونق تولید را تهدید می‌کند.سید ابراهیم رئیسی با بیان این‌که رونق تولید با این میزان از قاچاق کالا سازگاری ندارد، اضافه کرد: باید جلوی قاچاق کالا را بگیریم، اما سخن از کولبری نیست بلکه کولبری باید ساماندهی شود. 

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به وضع قاچاق سوخت در نقاط مرزی تصریح کرد: نیاز یک کشور همسایه به سوخت باید به شکلی تامین شود که هم سوخت به قیمت واقعی داده شود و هم وضع اقتصادی مردم مرزبان در این رابطه سامان پیدا کند و به آنها نیز نقش و مشارکت دهیم تا زندگی‌شان تامین شود. این امر نیز به برنامه‌ریزی و ساماندهی نیاز دارد.

رئیسی که در جمع خانواده شهدا، ایثارگران و اقشار مختلف مردم کردستان صحبت می‌کرد، ضمن تجلیل از دفاع و پاسداری مردم این استان از مرزهای کشور تصریح کرد: کردستان، اقلیم و منطقه‌ای سرشار از ایثار و شهادت، شهامت، ایستادگی، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی است و مردمی با بصیرت و جلوه‌هایی از فرهنگ، هنر، نوآوری و ابتکار دارد. 

رئیس قوه قضائیه در ادامه با تاکید بر لزوم فعال ساختن اقتصاد حوزه‌های مختلف در استان کردستان، این امر را در گرو مدیریت و پیگیری دانست و اظهار کرد: ذخایر مادی به‌ویژه نیروی انسانی کارآمد و فرهیخته می‌تواند چرخ‌های اقتصادی این استان را فعال‌تر کند.  رئیس دستگاه قضایی با اشاره به اقتصاد معدن یادآور شد: اقتصاد معدن به‌ویژه با نگاه به ارزش افزوده‌ای که می‌تواند پیدا کند، گردونه تولید را در این استان تکمیل می‌کند. 


حمایت از کارآفرینان

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت حمایت از کارآفرینان خاطرنشان کرد: حمایت از کارآفرینی نیازمند حمایت حقوقی، قضایی و تسهیلاتی است. به حرکت درآوردن چرخ‌های تولید در گرو آن است که تسهیلات به تولیدکننده و کارآفرین اختصاص پیدا کند. در این صورت حتما شاهد افزایش تولید و اشتغال و کاهش بیکاری خواهیم بود. رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به موضوع قاچاق کالا خاطرنشان کرد: وقتی از قاچاق کالا سخن می‌گوییم مقصودمان قاچاق سازمان یافته است که تولید را دچار مشکل می‌کند. 

آیت‌الله رئیسی همچنین وجود ایثارگران را برای مجموعه قضایی، شورای حل اختلاف و بخش‌های مختلف کشور افتخار دانست و گفت: این قشر مردان میدان ایستادگی و مقاومت هستند و حتما اولویت دارند. نه‌فقط در دستگاه قضایی بلکه در جای‌جای کشور وجود ایثارگران و مجاهدانی که در عرصه جهاد با دشمن بودند، مغتنم است. رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که حفاظت محیط ‌زیست، دفاع از حقوق عامه است، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها در این رابطه وظیفه دارند و در این دوره هم اعلام کرده‌ایم که این موضوع جزو اولویت‌های ما خواهد بود. 

رئیسی همچنین با اشاره به لزوم احیای جایگاه ریش‌سفیدی در حل منازعات اظهار کرد: مساله حل و فصل خصومت‌ها از طریق کدخدامنشی و ریش‌سفیدی در فرهنگ ملی و دینی مردم ریشه دارد. لذا باید سازوکاری فراهم کنیم تا بخشی از پرونده‌ها که امکان حل و فصل آنها از طریق افراد معتمد محلی وجود دارد، به دادگستری نیاید تا دادگستری بتواند انرژی و نیروی خود را صرف برخورد با ناامن‌کنندگان، اخلالگران امنیت اقتصادی و اجتماعی، مفسدان اقتصادی، جرایم سازمان یافته و جنایتکاران کند. 


سلامت اداری

رئیس قوه قضائیه همچنین در جلسه شورای اداری کردستان اظهار کرد: سفر به کردستان در امتداد سفرهای استانی صورت گرفت که با هدف دیدار با مردم، خانواده‌های معظم شهدا و نخبگان بود.وی تصریح کرد: نشستی با مدیران استان داشتیم که استاندار کردستان درباره پیشرفت‌های استان گزارشی را مطرح کردند، اما باید توجه کرد که نکته بسیار مهم «سلامت اداری در سازمان‌های اداری کردستان» است.

رئیسی با بیان این‌که کردستان باید توسعه یابد و توسعه‌یافتگی در گرو «سلامت اداری، امنیت اقتصادی و رونق تولید» است، افزود: تضمین سلامت اداری و برخورد جدی با هرگونه تخلف و مفسده‌ای می‌تواند این سلامت اداری را تضمین کند.وی با اشاره به نشستی که با قضات، وکلا و کارکنان دستگاه قضایی در استان داشتند، اظهار کرد: در این نشست مشکلات، نقطه نظرات و پیشنهادهای قضات مطرح شد و من نیز توصیه‌هایی درباره «مهربانی با مردم، اقتدار، عمل کردن با تدبیر و مبارزه با هرگونه فساد و جرم» به آنان کردم.

این خبر را به اشتراک بگذارید