• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72908
+
-

دکتر نیجریایی علیه فوتبال آمریکایی

ضربات مکرر وارد‌شده بر سر، در ورزش‌هایی مانند بوکس و فوتبال آمریکایی می‌تواند منجر به مرگ شود

نابغه‌های ناشناس
دکتر نیجریایی علیه فوتبال آمریکایی


یک کالبدشکافی معمولی باعث شد تا دکتر بنت اومالو -نوروپاتولوژیست پزشکی قانونی پیتسبرگ- تحقیقات گسترده‌ای را درخصوص رابطه ضربه مغزی با ضربات متعدد به سر آغاز و به کشفیات مهمی دست پیدا کند.


CTE
ضربات مکرر واردشده بر سر باعث برانگیخته‌شدن یک روند پیشرونده تحلیل بافت مغزی می‌شود که از جمله با تشکیل پروتئین غیرطبیعی tau که در مغز مبتلایان به آلزایمر هم دیده می‌شود، همراه است


شروع داستان
در سال2002، جسد مایک وبستر - ستاره تیم فوتبال پیتسبرگ استیلرز- برای کالبد‌شکافی آورده شد. دکتر بنت اومالو پس از این کالبدشکافی شواهدی از یک بیماری عصبی مرتبط با ترومای مزمن سر با نام «آنسفالوپاتی مزمن ناشی از ضربه» یا CTE که پیش‌تر در بوکسورها و سایر ورزشکاران حرفه‌ای مشاهده شده بود دید. وبستر به‌دلیل حمله قلبی درحالی در 50سالگی از دنیا رفت که سابقه سوء‌مصرف مواد مخدر، افسردگی، اختلالات روحی و روانی و همچنین خودکشی ناموفق داشت. بسیاری از هواداران و همچنین خانواده وبستر قصد داشتند تا مراسم تدفین و ختم باشکوهی را برای قهرمان‌شان برگزار کنند، اما دکتر اومالو موضوع کالبدشکافی را مطرح کرد که جنجال‌هایی را نیز به‌دنبال داشت.

کشف مهم
دکتر اومالو به عبارتی ساده، آسیب مغزی‌ای را کشف کرد که ناشی از ضربه مکرر به سر است. این آسیب، بلافاصله عارضه‌ای ندارد، ولی در درازمدت باعث مرگ  یا ابتلا به آلزایمر می‌شود. ضربات مکرر واردشده بر سر باعث برانگیخته‌شدن یک روند پیشرونده تحلیل بافت مغزی می‌شود که از جمله با تشکیل پروتئین غیرطبیعی tau که در مغز مبتلایان به آلزایمر هم دیده می‌شود، همراه است.






دکتر اومالو کیست
بنت اومالو، متولد 30سپتامبر 1968در نیجریه است. در زمان تولدش، نیجریه درگیر جنگ‌های داخلی بود. خانواده‌ اومالو برای درامان ماندن، مجبور به فرار از کشورشان شدند، اما 2سال بعد به نیجریه برگشتند و زندگی در سرزمین آباء و اجدادی‌شان را از سر گرفتند. بنت در سه‌سالگی، تحصیلات ابتدایی را آغاز کرد و در ادامه، تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه نیجریه به پایان برد و مدرک پزشکی خود را در سال1990دریافت کرد. 3سال بعد و پس از گرفتن بورسیه، به آمریکا مهاجرت کرد و ابتدا در دانشگاه سیاتل و سپس در دانشگاه واشنگتن به تحصیلاتش در رشته پزشکی ادامه داد.

جنجال فوتبالی
تحقیقات دکتر اومالو باعث درگیری بین او و لیگ ملی فوتبال آمریکا (NFL) شد. حامیان مالی و ثروتمندانی که از این لیگ درآمدهای فوق‌العاده‌ای داشتند، شروع به مخالفت با این پزشک آفریقایی‌ کردند. دکتر اومالو در مقاله‌ای که در روزنامه نیویورک‌تایمز به چاپ رسید، اعلام کرد که افراد
زیر 18سال نباید فوتبال (آمریکایی) بازی کنند. او در توضیح این موضوع نوشت: «مغز انسان، بین 18تا 25سالگی کامل می‌شود. دست‌‌کم باید صبر کنیم تا آنها بزرگ شوند و خود تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند خطرات مربوط به فعالیت در رشته‌هایی مثل فوتبال (آمریکایی) را بپذیرند؟».

بوکس، متهم اول
اومالو در مقاله‌ای که در نیویورک‌تایمز منتشر کرده بود درباره بوکس نیز ابراز نگرانی کرده بود. بوکس زودتر از فوتبال آمریکایی در مظان اتهام قرار داشت. اومالو نوشت: «در سال2011، 2انجمن بزرگ پزشکی کودکان در آمریکای شمالی مقاله‌ای را منتشر کردند که در آن توصیه شده بود کودکان دیگر نباید در ورزش‌های پربرخورد حضور داشته باشند. از مشت‌زنی به‌عنوان نمونه‌ای از این ورزش‌ها نام برده شده بود که ضایعات وحشتناکی برای مغز در حال رشد کودکان دارد».

فیلم ضربه مغزی
کشف دکتر بنت اومالو به طرح جالبی برای ساخت یک فیلم سینمایی در هالیوود منجر شد. در سال2005، ریدلی اسکات - از فیلمسازان مشهور جهان- به‌عنوان یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم در کنار پیتر لندسمن -کارگردان آن- اثری درام خلق کردند که با انتقاد شدیدی از سوی جامعه فوتبال (آمریکایی) روبه‌رو شد؛ ضمن اینکه فروش فیلم نیز به‌هیچ عنوان قابل‌قبول نبود که شاید این به‌نوعی مقاومت جامعه آمریکا در مقابل فوتبال‌ستیزی‌ای بود که در فیلم می‌شد آن را درک کرد. ویل اسمیت در این فیلم نقش دکتر بنت اومالو را بازی کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید