• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72831
+
-

جدال آمریکایی - اسرائیلی

ماجرای جلوگیری از سفر 2 عضو مسلمان کنگره آمریکا به سرزمین‌های اشغالی، به یک جنجال تازه در روابط دو طرف تبدیل شده است

گزارش
جدال آمریکایی - اسرائیلی


 پس از یک جنجال 24ساعته، رژیم صهیونیستی در نهایت مجبور شد به یکی از 2نماینده مسلمان کنگره آمریکا که قصد سفر به سرزمین‌های اشغالی را داشتند، ویزا بدهد اما مخالفت این نماینده با سفر به اسرائیل به یک جنجال تازه در روابط دو طرف منجر شده است.
رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کرد به رشیده طلیب اجازه می‌دهد برای ملاقات با اعضای خانواده‌اش وارد سرزمین‌های اشغالی شود. این در حالی است که مقام‌های اسرائیلی روز پنجشنبه اعلام کرده بودند به طلیب و ایلهان عمر، دیگر نماینده مسلمان عضو مجلس نمایندگان آمریکا، اجازه ورود به سرزمین‌های اشغالی را نخواهند داد. فشار افکار عمومی و رسانه‌ها باعث تغییر در تصمیم اسرائیلی‌ها شد اما طلیب با توقف سفرش به اسرائیل همه را غافلگیر کرد.
طلیب در پستی توییتری دلیل لغو سفرش را اینگونه عنوان کرد: «زمانی که در انتخابات پیروز شدم، مردم فلسطین امیدوار شدند که بالاخره فردی در مورد شرایط غیرانسانی زندگی‌شان حقیقت را بگوید. اجازه نمی‌دهم اسرائیل با تحقیر من، این امید را کور کند. مادربزرگم در فلسطین منتظر است اما نمی‌توانم به خاطر عشق به او مقابل سیاست‌های نژادپرستانه اسرائیل سر خم کنم. رفتار مجرمانه با من چیزی نیست که مادربزرگم بخواهد. ملاقات با مادربزرگ طبق شرایط اسرائیل، پشت پا زدن به اعتقاداتم یعنی مبارزه با نژادپرستی، ظلم و بی‌عدالتی است.»
اشاره رشیده طلیب به شرایطی است که از سوی اسرائیل برای سفر او به فلسطین اعلام شد. رشیده طلیب و ایلهان عمر هر دو از اعضای دمکرات کنگره هستند که به‌تازگی وارد مجلس شده‌اند. هر دوی آنها از حامیان مردم فلسطین هستند و بارها در مخالفت با سیاست‌های اسرائیل در کشتار فلسطینی‌ها سخنرانی کرده‌اند. آنها همچنین از جنبش «بایکوت، عدم‌سرمایه‌گذاری و تحریم» که خواستار تحریم کالاهای ساخته‌شده در سرزمین‌های اشغالی در سراسر جهان است، حمایت می‌کنند. شرط رژیم صهیونیستی برای سفر طلیب به فلسطین، عدم سخنرانی و اظهارنظر او علیه این رژیم طی سفرش بوده است. مقام‌های اسرائیلی پس از جنجالی‌شدن تصمیم اولیه‌شان مبنی بر عدم صدور ویزا برای طلیب، اعلام کردند به دلایل «بشردوستانه» به او اجازه سفر به فلسطین را می‌دهند اما همچنان ورود عمر به منطقه ممنوع است. دلایل بشردوستانه آنها به درخواست طلیب برای ملاقات با اعضای خانواده‌اش مربوط بود که در نزدیکی شهر بیت‌عور الفوقا در کرانه غربی رود اردن زندگی می‌کنند. طلیب متولد آمریکاست اما ریشه فلسطینی دارد. او برای دیدار با مادربزرگ 85ساله‌اش اصرار به سفر به فلسطین داشت. ایلهان عمر اما متولد سومالی است و در کودکی با دیگر اعضای خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرده است.

ترامپ، عامل بحران
ماجرای سفر تنها نمایندگان مسلمان کنگره آمریکا به سرزمین‌های اشغالی از چند هفته قبل مطرح شده بود. سفر اعضای کنگره به فلسطین اتفاق تازه‌ای نیست و طی ‌دهه‌های گذشته انجام می‌شده است. این بار نیز با وجود مواضع تند طلیب و عمر علیه اسرائیل، مقام‌های اسرائیلی پس از کش‌و‌قوس فراوان در نهایت تصمیم به صدور ویزا برای ورود آنها گرفته بودند اما پست توییتری روز پنجشنبه ترامپ همه‌‌چیز را تغییر داد. ترامپ ساعتی پیش از آنکه مقام‌های اسرائیل بیانیه خود مبنی بر موافقت با ویزای این دو را منتشر کنند، در توییتی، صدور ویزا برای طلیب و عمر را «نشانه ضعف» اسرائیل دانست. ترامپ نوشت که این دو از یهودی‌ها «متنفر» هستند و نظرشان هم قابل تغییر نیست. او این دو نماینده زن کنگره را «مایه ننگ» ایالت‌های مینه‌سوتا و میشیگان، یعنی ایالت‌هایی که آنها نمایندگی‌شان را بر‌عهده دارند، خواند و از اسرائیل خواست مانع سفر آنها به فلسطین شود.
اجابت خواسته ترامپ از سوی اسرائیل تقریبا برای همه واضح بود. بنیامین نتانیاهو که رابطه نزدیکی با رئیس‌جمهور آمریکا دارد و تاکنون در هیچ موضوعی با ترامپ مخالفت نکرده، دستور داد از صدور ویزا برای رشیده طیب و ایلهان عمر جلوگیری شود.

ایپک و هاآرتص، علیه نتانیاهو
 فارغ از واکنش تند نمایندگان دمکرات کنگره علیه نتانیاهو و ترامپ، واکنش لابی قدرتمند صهیونیست‌ها در آمریکا موسوم به کمیته «ایپک» به اقدام نتانیاهو نیز بی‌سابقه بوده است. ایپک که 56سال از تاسیس آن می‌گذرد، در میان سیاستمداران آمریکایی به‌خصوص اعضای کنگره از نفوذ بالایی برخوردار است و مهم‌ترین ابزار لابی‌گری صهیونیست‌ها در واشنگتن به‌شمار می‌رود. این کمیته نیز دیروز با انتشار بیانیه‌ای مخالفت خود با اقدام نتانیاهو را اعلام کرد و آن را باعث آسیب به روابط اسرائیل با کنگره دانست.
اقدام رژیم صهیونیستی علیه 2عضو مسلمان کنگره در داخل اسرائیل نیز واکنش‌های منفی به‌دنبال داشته است. روزنامه هاآرتص دیروز با انتشار یادداشتی اقدام دولت نتانیاهو را «بی‌منطق»، «حقیرانه» و «نژادپرستانه» خواند. این روزنامه مدعی روابط «عمیق» میان اسرائیل و آمریکا شده و نوشته که اقدام اخیر به قیمت همراهی نتانیاهو با حزب جمهوریخواه در آمریکا باعث آسیب جدی به روابط اسرائیل و آمریکا شده است. پیش از این، هاآرتص به‌ حمایت نتانیاهو از ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی پیش رو نیز انتقاد کرده بود. هاآرتص اظهارات ترامپ در مورد جلوگیری از سفر طلیب و عمر به فلسطین را در ادامه سیاست نژادپرستانه رئیس‌جمهور آمریکا دانسته و نتانیاهو و هواداران راست افراطی او را به‌خاطر ورود به این بازی، سرزنش کرده است. هاآرتص همچنین ادعای ترامپ مبنی بر اینکه رشیده طلیب و ایلهان عمر از یهودی‌ها متنفر هستند را دروغی دیگر از سلسله دروغ‌های او دانسته است.





مکث

انتظار مادربزرگ


وب‌سایت MiddleEast Eye دیروز با انتشار گزارشی از محله «مفتیه» مادربزرگ 85ساله رشیده طلیب نوشته است. خانواده طلیب از روستاهای اطراف همگی به خانه مادربزرگ آمده‌اند و منتظر ورود او هستند. خانه مفتیه چراغانی و با پرچم‌های فلسطین تزیین شده است. براساس این گزارش، این خانه میان 2 پادگان ارتش اسرائیل قرار دارد که یکی در فاصله 100متری و دیگری در فاصله 500متری واقع شده است. رشیده طلیب روز پنجشنبه، ساعاتی پس از آنکه اسرائیلی‌ها اعلام کردند با صدور ویزای او مخالفت کرده‌اند، با انتشار تصویری از مادربزرگش گفت که قصدش از سفر به فلسطین، دیدار با او بوده که شاید دیگر امکانش نباشد. انتشار همین عکس باعث شدت‌گرفتن انتقادها علیه اسرائیل شد و مقام‌های اسرائیلی در نهایت به صدور ویزای او رأی مثبت دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید