• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72817
+
-

افزایش پرورش ماهی در استخرهای مکانیزه

در سمنان ۲۴۵ استخر پرورش ماهی وجود دارد

شیلات
افزایش پرورش ماهی در استخرهای مکانیزه

سرپرست امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به افزایش بازدهی پرورش ماهی با مکانیزه کردن استخرها گفت: ۶۰ درصد استخرهای پرورش ماهی استان مکانیزه است.

«بهرام فلاحی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: دولت برای سوق دادن تولیدکنندگان به سمت مکانیزه شدن و افزایش بازدهی در سطح برای تولید ماهی، تسهیلات ویژه و خط اعتباری مکانیزاسیون در نظر گرفته است.

وی با بیان این‌که تجهیز استخرهای پرورش ماهی به دستگاه‌های هوادهی، برق‌رسانی و استفاده از فیلترها از جمله اقدام‌ها برای مکانیزه کردن استخرها محسوب می‌شود ادامه داد: نصب درام فیلتر برای تصفیه مکانیکی آب خروجی حوضچه‌های ماهی ۳۰ تا ۳۵ درصد بازدهی در واحد سطح را افزایش می‌دهد.


افزایش 40 درصدی تولید ماهی

فلاحی با بیان این‌که در استان سمنان ۲۴۵ استخر پرورش ماهی وجود دارد بیان کرد: مکانیزه شدن استخرهای پرورش ماهی میزان تولید در واحد سطح را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

سرپرست امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی سمنان اضافه کرد: در استان به دلیل تنوع آب و هوایی و شرایط اقلیمی امکان پرورش انواع آبزیان، مانند ماهیان زینتی، ماهیان گرم‌آبی از خانواده کپور ماهیان مانند ماهی کپور معمولی، کپور نقره‌ای و علف‌خوار و ماهیان سردابی از خانواده آزادماهیان مانند قزل‌آلای رنگین کمان وجود دارد.


پرداخت تسهیلات

وی بیان کرد: سال گذشته ۳۱ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال طرح در زمینه آبزی‌پروری به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی شد.
فلاحی با بیان این‌که محدودیت در پرداخت تسهیلات برای اجرای طرح‌های آبزی‌پروری وجود ندارد افزود: میزان تسهیلات براساس میزان تولید در واحد سطح پرداخت می‌شود و نرخ تسهیلات در مناطق مختلف، متناسب با برخورداری یا محروم بودن، برای اجرای طرح‌های آبزی‌پروری متفاوت است.

سرپرست امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی سمنان گفت: با حمایت‌های دولت تدبیر و امید 7 تا ۱۰ درصد تولید آبزیان در استان نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد.
1100 تن گوشت ماهیان سردآبی و گرمابی در استخرهای پرورش ماهی استان در سال ۹۷ تولید شد و پیش‌بینی می‌شود امسال این میزان افزایش یابد.

در استان سمنان ۲۴۵ استخر پرورش ماهی وجود دارد که از این تعداد حدود ۴۵ استخر مربوط به پرورش ماهیان سردابی و بقیه مربوط به ماهیان گرمابی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید