• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72720
+
-

قفل بی‌پولی بر طرح آب‌رسانی از سد نسا

طرح انتقال آب از سد نسا به بم و بروات، بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز تکمیل نشده است

منابع
قفل بی‌پولی بر طرح آب‌رسانی از سد نسا

آب‌رسانی از سد نسا به بم و بروات همچنان معطل نبود بودجه است و به‌رغم صحبت‌های مکرر مسئولان در خصوص تلاش برای حل این مشکل، فراهم نشدن بودجه لازم، ادامه اجرای این طرح را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. 

نوسانات قیمتی و بالا رفتن هزینه‌ اجرای پروژه‌های عمرانی در 2 سال اخیر به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل متوقف شدن روند اجرایی پروژه‌های عمرانی مطرح می‌شود؛ با این حال به نظر می‌رسد مسئولان استان کرمان سعی دارند با فراهم کردن بودجه اجرای این طرح، این پروژه را به مرحله بهره‌برداری برسانند. 

در آخرین اظهار نظر در این خصوص مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان با بیان این‌که مشکل مالی تنها مشکل اجرای خط انتقال آب از سد نساست، گفت: در صورت تأمین اعتبار ظرف کمتر از یک سال خط انتقال آب‌رسانی از سد نسا به بم و بروات کامل می‌شود. 

«علی رشیدی» در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به آخرین وضعیت طرح خط انتقال آب از سد نسا به بم و بروات گفت: پروژه خط انتقال آب‌رسانی از سد نسا در حال حاضر فعال است. 

وی با بیان این‌که اجرای این پروژه هیچ مشکل اجتماعی‌ای ندارد، گفت: تنها مشکل اجرای این پروژه، مشکل مالی و ریالی آن است که تلاش می‌کنیم امسال اعتبارات لازم برای اتمام این پروژه را تأمین کنیم. 

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان با ابراز امیدواری از این‌که با تامین اعتبار این پروژه اجرای آن سرعت بیشتری بگیرد، افزود: در شرایط خوش‌بینانه اگر وضعیت اعتبارات ما امسال مناسب شود ظرف کمتر از یک سال خط انتقال آب‌رسانی از سد نسا به بم و بروات کامل می‌شود. 

وی با بیان این‌که با اتمام خط انتقال تصفیه‌خانه آن هم باقی می‌ماند، گفت: طرح خط انتقال آب از سد نسا به بم و بروات مهم‌ترین طرح آب‌رسانی در شرق استان است و تمام تلاش ما این است که این طرح به سرعت به اتمام برسد. 


نیاز به 200 میلیارد تومان اعتبار

اوایل ماه گذشته نیز فرماندار با اشاره به این‌که 140 میلیارد تومان صرف طرح انتقال آب از سد نسا به بم و بروات شده و اینک معطل تخصیص اعتبار جدید است، گفت: برای تکمیل این طرح 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 

به گفته «هادی شهسوارپور» این طرح آب‌رسانی به عنوان مهم‌ترین طرح در منطقه در 2مرحله در حال انجام است که فاز اول آن آب‌رسانی به بم و بروات و فاز دوم منطقه شرق استان را پوشش خواهد داد. 

وی درخصوص پیشرفت فیزیکی این طرح به ایرنا گفت: کل پروژه انتقال آب حدود ۴۸ درصد و تصفیه‌خانه و ایستگاه پمپاژ هرکدام حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. 

فرماندار بم اظهار کرد: پروژه آب‌رسانی از اولویت‌های نخست شهرستان است که برای این کار اهمیت ویژه‌ای قائل شدیم و در سفر رئیس‌جمهوری به استان کرمان از جمله پروژه‌هایی که اعتباری برای اتمام آن در نظر گرفته شد، انتقال آب از سد نسا بود؛ همچنین یک‌سری اعتبارات از طریق وزارت نیرو اختصاص یافت. 

شهسوارپور بیان کرد: امسال استاندار کرمان قول مساعد برای تخصیص اعتبار از سازمان مدیریت و برنامه بودجه داد تا با پیشرفت این پروژه مشکل اصلی ما که آب است، حل شود و به جایگاه خوبی برسیم.  طرح انتقال آب از سد نسا به بم و بروات، نزدیک به ۱۰ سال است روی دست دولت و مسئولان استانی مانده و پس از گذشت این همه سال تکمیل نشده است؛ به طوری که مردم شهرهای شرقی استان کرمان مجبور به استفاده از آب شرب با کیفیت پایین هستند. 

سد نسا در ۸۰ کلیومتری شهر بم واقع شده که یکی از بهترین آب‌های ایران را دارد و از کوه‌های جبالبارز تأمین می‌شود. 


بازسازی شبکه آب‌رسانی رفسنجان

حل مشکل آب‌رسانی به بم و براوات تنها مشکل بخش تامین آب در استان کرمان نیست. بسیاری از شهرها و روستاهای این استان با مشکل نبود آب شرب، کمبود فشار آب و فرسودگی شبکه آب‌رسانی مواجه هستند. فرسودگی شبکه آب‌رسانی شهرستان رفسنجان نیز از این دست از مشکلات محسوب می‌شود. 

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری شهرستان رفسنجان از بازسازی بیش از ۱۲ کیلومتر از شبکه آب‌رسانی شهر رفسنجان خبر داد. 

«حسین چرخ‌انداز» در گفت‌و‌گو با مهر افزود: فرسودگی شبکه‌های توزیع آب منجر به هدررفت آب در شبکه شده که با بازسازی شبکه‌های فرسوده می‌توان از هدررفت آب جلوگیری کرد. 
وی گفت: در همین راستا از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه ۱۲ هزار و ۸۶۳ متر شبکه فرسوده آب‌رسانی در شهرستان بازسازی شد. 

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری شهرستان رفسنجان گفت: کنترل و پایش شبکه‌های آب‌رسانی جلوگیری از صدمات و شبکه توزیع و توجه به استانداردهای موجود از جمله برنامه‌های مهم این شرکت برای تأمین آب است. 

چرخ‌انداز نتایج حاصل از اجرای عملیات اصلاح و بازسازی شبکه آب‌رسانی را جلوگیری از هدررفت آب آشامیدنی در شبکه توزیع، کاهش حوادث تعدیل و تقویت فشار در شبکه آب‌رسانی برشمرد. 


تقویت شبکه آب‌رسانی رفسنجان


مدیرعامل آب و فاضلاب شهری شهرستان رفسنجان با اشاره به اقدامات در حال انجام برای تقویت شبکه آب شهر رفسنجان گفت: اجرای خط ۴۰۰ پلی‌اتیلن و ۳۵۰ چدن در بلوار جمهوری و مطهری تا میدان ولی‌عصر(عج) به طول 6 کیلومتر به منظور تقویت فشار در خیابان‌های مدرس، رسول هاشمی، معراج، باهنر و مصطفی خمینی تقریباً در شمال رفسنجان در حال اجراست که تا پایان شهریورماه امسال به اتمام می‌رسد و کمبود فشار در این مناطق را رفع می‌کند. 

«حسین چرخ‌انداز» با بیان این‌که کل شبکه توزیع شهر رفسنجان 1۴۲۰ کیلومتر است، گفت: طی این مدت به منظور ارائه خدمت به مشترکان جدید ۱۴ هزار و ۲۰۰ متر شبکه آب‌رسانی شهرستان توسعه یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید