• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72711
+
-

خط ۲ مترو تبریز 200 میلیارد تومان اعتبار گرفت

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر به تبریز: ‌این اعتبار مربوط به فاز اول خط ۲ از قراملک تا سه‌راهی امین است

آذربایجان شرقی
خط ۲ مترو تبریز 200 میلیارد تومان اعتبار گرفت

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه بودجه کشور از موافقت با اعتبار پیشنهادی ۲۰۰ میلیارد تومانی برای خط ۲ مترو تبریز خبر داد. به گزارش ایرنا «محمدباقر نوبخت» پنجشنبه گذشته برای بررسی طرح‌های نیمه‌تمام آذربایجان شرقی به این خطه سفر کرد. در این سفر نوبخت از موافقت با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی ساخت خط ۲ مترو تبریز خبر داد و گفت: ‌این اعتبار مربوط به فاز اول خط ۲ از قراملک تا سه‌راهی امین است.

وی افزود: ۵۰ درصد سهم دولت معادل هزار میلیارد تومان برای خط ۲ مترو تبریز پرداخت شده است، با این حال ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر به طور علی‌الحساب برای ساخت فاز اول این خط پرداخت می‌شود. نوبخت با اشاره به عملکرد و مساعدت دولت در ساخت و راه‌اندازی قطار شهری تبریز بیان کرد: ‌برای ساخت فاز ۲ خط ۲ قطار شهری تبریز به طول ۱۰ کیلومتر نیز توافقاتی صورت گرفته است.


افتتاح خط‌آهن میانه - تبریز تا ۲ ماه آینده 

معاون رئیس‌جمهوری همچنین از افتتاح راه‌آهن میانه - تبریز در حد فاصل میانه - بستان‌آباد تا 2 ماه آینده خبر داد و گفت: بر اساس تعهد رئیس‌جمهوری در سفر به آذربایجان شرقی، این طرح محقق می‌شود. ۱۳۲ کیلومتر از راه‌آهن میانه – بستان‌آباد آماده بهره‌برداری شده است. ‌در ادامه این طرح که ۴۴ کیلومتر را دربر می‌گیرد، خط‌آهن از بستان‌آباد به تبریز متصل می‌شود. این بخش نیز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

نوبخت ادامه داد: خط‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز از جمله طرح‌های بزرگی است که مراحل پایانی خود را می‌گذراند. ‌مشکل اعتباری در خصوص این طرح وجود ندارد و بخش اول آن در آستانه بهره‌برداری است و به زودی ۴۰ میلیارد تومان دیگر برای اتمام آن پرداخت می‌شود.
وی تاکید کرد: این طرح با هنر دولت و اولویت‌گذاری‌های انجام شده به اجرا گذاشته شده است.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان این‌که ۵۱ میلیارد تومان برای طرح بزرگراه تبریز - اهر تخصیص یافته و به خزانه ابلاغ شده است، افزود: این اعتبار برای ادامه طرح، پرداخت مطالبه پیمانکاران و مشاوران اختصاص یافته است.


آبگیری سدهای شهید مدنی و شهریار در سال آینده 

نوبخت در این سفر دستور آبگیری سدهای شهید مدنی تبریز و شهریار شهرستان میانه را برای سال آینده صادر کرد. این مسئول در حاشیه بازدید از سد شهید مدنی تبریز گفت: چون این طرح از جمله تعهدات دولت محسوب می‌شود، هزینه‌های باقیمانده برای بهره‌برداری و آبگیری آن پرداخت خواهد شد. وی ادامه داد: عملیات ساخت سد شهید مدنی تبریز تقریبا به پایان رسیده و ما برای آبگیری آن باید خرید اراضی و راه‌های دسترسی را به سرانجام برسانیم. این طرح به لحاظ گردشگری و تامین آب شهر تبریز بسیار مهم است. بر این اساس، با منابعی که دولت و سازمان برنامه و بودجه آنها را تامین می‌کنند، این سد به بهره‌برداری می‌رسد.

این مسئول اظهار کرد: سد شهریار (استور) شهرستان میانه هم شرایطی مشابه سد شهید مدنی دارد و اگر با هزار میلیارد تومانی که برای ساخت این سد سرمایه‌گذاری شده است، به بهره‌برداری نرسد، موجب از بین رفتن و اتلاف منابع خواهد شد. وی تاکید کرد: بر این اساس، هفته آینده (هفته جاری) تفاهم‌نامه رسمی بین سازمان برنامه و بودجه و مسئولان استان آذربایجان شرقی درباره اتمام طرح‌های نیمه‌تمام به امضا می‌رسد.


آزادراه تبریز - بازرگان مشکل سرمایه‌گذار ندارد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه سفر یک‌روزه خود از پروژه مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز و آزادراه تبریز - بازرگان بازدید کرد و در جریان مشکلات این طرح‌ها قرار گرفت.نوبخت با اشاره به این‌که پروژه آزادراه تبریز - بازرگان نه‌تنها مشکل پیمانکار ندارد بلکه حتی مشکل سرمایه‌گذار هم ندارد، گفت: یکی از سیاست‌های مهم دولت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و توانمندسازی آن است که این طرح نیز با سرمایه‌گذاری یک شرکت فعال دنبال می‌شود.

وی با اشاره به ۳۷ کیلومتر ابتدایی راه اظهار کرد: امیدواریم ۳۷ کیلومتر اول این بزرگراه در آینده نزدیک که به احتمال زیاد سال آتی خواهد بود، به اتمام برسد. در مجموع مسیر تبریز به بازرگان ۲۵۰ کیلومتر است که هر کدام از بخش‌های آن در یک مرحله‌ از سرمایه‌گذاری یا احداث قرار دارند.این مسئول با بیان این‌که منابع مالی دولت نسبت به گذشته کاهش داشته است، افزود: با وجود این، اولویت دولت با بخش‌های زیرساختی است که تامین شدن آنها می‌تواند خدمات بیشتری را نصیب مردم کند. همچنین، اولویت با طرح‌هایی است که هزاران میلیارد برای آنها هزینه شده و تنها به خاطر چندصد میلیارد نیمه‌کاره رها شده‌اند. 

وی با اشاره به پروژه مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز هم گفت: مشکلی بابت تامین اعتبار این طرح نداریم و تا سال آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود. نوبخت تمرکز دولت را بر طرح‌‌هایی دانست که امسال یا سال آینده افتتاح می‌شوند تا با توجه به سرمایه‌گذاری‌های فراوان، مردم طعم شیرین این پروژه‌ها را بچشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید