• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72688
+
-

مشکل کارگران بازنشسته زغال‌سنگ کرمان حل می‌شود

استاندار کرمان گفت: به دنبال این هستیم که با ارائه راهکارهایی بتوانیم مشکل 3۲۰۰ کارگر در آستانه بازنشستگی زغال‌سنگ این استان را با تامین منابع 4 درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور به تامین اجتماعی به سرانجام برسانیم. 

به گزارش ایرنا «محمدجواد فدائی» در نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با محوریت مشکلات زغال‌سنگ افزود: برای این‌که 3۲۰۰ نفر کارگر مشمول بازنشستگی زغال‌سنگ در استان کرمان بازنشسته شوند، باید 4درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور به تامین اجتماعی پرداخت شود که ۱۲۸ میلیارد تومان بار مالی دارد و زغال‌سنگ این منابع را ندارد. 

وی افزود: مقرر شد با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی با تقسیط بدهی به صورت ۱۰ ساله و پرداخت قسطی به تامین اجتماعی این مشکل حل شود. 

فدائی گفت: همچنین مقرر شد بعد از این 4 درصد حق بیمه با پیگیری اتاق بازرگانی و دریافت مصوبه شورای گفت‌و‌گوی ملی و سایر مراجع، به صورت مستمر و ماهانه دریافت شود. 

استاندار کرمان پیرامون مطالبات شرکت زغال‌سنگ استان کرمان از ذوب آهن اصفهان نیز گفت: مطالبات از ذوب آهن اصفهان مصوبه هیات دولت را دارد و پیش‌بینی منابع نیز انجام شده، اما بخشی از مصوبات اجرا نشده و پرداخت بدهی صورت نگرفته که قرار شد توسط نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت این موضوع پیگیری شود. 

وی درباره قانون معافیت مالیات مستقیم افزود: به دلیل این‌که بهره‌بردار و صاحب معدن متفاوت هستند، مشمول قانون مالیاتی نمی‌شوند و قرار شد اتاق بازرگانی در این زمینه پیگیری، و مصوبه شورای گفت‌و‌گوی ملی و سایر مراجع را اخذ کند. 


اشتغال‌زایی زغال‌سنگ کرمان 

به گفته رئیس اتاق بازرگانی کرمان در شرایط کنونی باید موضوع زغال‌سنگ این استان با جدیت پیگیری شود؛ زیرا امکان اشتغال‌زایی بیش از 3 هزار نفر در این حوزه وجود دارد که با ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار این مهم تحقق خواهد یافت. 

 «سید‌مهدی طبیب‌زاده» افزود: زغال‌سنگ صنعت دیرپایی است و نقش خوبی در توسعه داشته است. هم‌اکنون نیز نقش مهمی در تامین نهاده‌های فولاد دارد و با راهکارهایی این ظرفیت را می‌توان در خدمت اقتصاد استان به کار گرفت. 

رئیس اتاق بازرگانی کرمان اظهار کرد: در حال حاضر 3۲۰۰ نفر در بخش زغال‌سنگ کرمان مشغول به کار هستند و اگر بخواهیم سیستم اقتصادی استان را اصلاح کنیم باید تمرکز ویژه‌ای بر زغال‌سنگ داشته باشیم. 

وی تاکید کرد: زغال‌سنگ کرمان اثر انحصار در اقتصاد است. می‌توان دید انحصار خرید محصول زغال چه بر سر بنگاه‌های خصوصی زغال‌سنگ می‌آورد و بی‌توجهی به بخش خصوصی نیز در زغال‌سنگ مصداق واقعی ناکارآمدی است. 

طبیب‌زاده گفت: با اعتباری حدود ۱۲۸ میلیارد تومان می‌توان نسبت به بازنشستگی افراد دارای مشاغل سخت و زیان‌آور این حوزه اقدام موثری انجام داد و بیش از 3هزار فرصت شغلی ایجاد کرد که در نتیجه بهره‌وری در معادن نیز بالاتر می‌رود. 
وی با اشاره به سخت و زیان‌آور بودن اشتغال در بخش معادن زغال‌سنگ افزود: اگر مبلغ 4 درصد حق بیمه مضاعف یک‌جا دریافت شود، بار سنگینی به شرکت‌ها وارد می‌شود و باعث از بین رفتن فرصت‌های شغلی جدید خواهد شد. 


مشمول قانون مشاغل سخت 

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران نیز در این نشست گفت: 6۲۰۰ نفر در معادن زغال‌سنگ کرمان کار می‌کنند که نیمی از این تعداد مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور هستند و اگر این تعداد شغل بخواهد به صورت مستمر و پایدار با نیروی جدید ایجاد شود، به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 

 «سعید صمدی» افزود: ۴۰ سال استان کرمان به عنوان بزرگ‌ترین حوزه زغالی کشور شمرده می‌شد و هنوز این حوزه در کشور به نام کرمان است. اگر استان دوران پرشور خود را با تکیه به ذخایر بالایی که دارد ادامه می‌داد، می‌توانست جایگاه اول را در کشور برای خود داشته باشد. 

وی با بیان این‌که زغال‌سنگ کرمان به لحاظ کیفیت و کمیت یکی از زغال‌سنگ‌های بی‌رقیب در منطقه است، گفت: ۴۰ درصد حقوق دولتی معادن ایران از استان کرمان وصول می‌شود. 

صمدی گفت: پرداخت یک‌جای 4درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور بار مالی سنگینی را به کارفرما وارد می‌کند. 
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در ادامه گفت: یکی از راهکارهای کوتاه‌مدت برای ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در معادن زغال‌سنگ این است که دولت با تسهیلات کم‌بهره این حوزه را یاری کند و بانک‌ها نیز به طور مستقیم تسهیلات را به حساب تامین اجتماعی واریز کنند. افراد مشغول به کار که به سن بازنشستگی رسیده‌اند بازنشسته شوند و معدن‌دار متعهد به ایجاد اشتغال برای افراد جدید شود. 

دبیر انجمن زغال‌سنگ افزود: تامین اجتماعی نیز می‌تواند به عنوان راهکار بلندمدت برای حل این بحران برای مشاغلی که ذاتاً سخت و زیان‌آور هستند تدبیری را اتخاذ کند که با فهرست حقوق هر ماه 4درصد حق بیمه مضاعف نیز دریافت شود تا تولید‌کننده علاوه بر دانستن قیمت تمام‌شده در پایان کار با بار مالی سنگینی روبه‌رو نشود و قطعاً امید و انگیزه کار نیز در کارگر افزایش می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید