• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72648
+
-

ایمن سازی جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد کلید خورد

ظرف دو هفته آینده، اعتبار و تمهیدات لازم برای اجرا شدن پروژه‌های راه‌سازی در کهگیلویه و بویراحمد آغاز می‌شود

راه‌سازی
ایمن سازی جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد کلید خورد

«حسین کلانتری» استاندار کهگیلویه و بویراحمد، ۲۵ تیرماه امسال برای پیگیری و مطالبات مردم این استان در حوزه حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای و ساماندهی وضعیت ناایمن راه‌های استان با «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی، دیدار کرده بود که به گفته خودش، بخشی از این قول‌ها با پیگیری‌های انجام‌شده در حال عملیاتی شدن است. 

به گزارش ایرنا، «عبدالهاشم حسن‌نیا» معاون راهداری وزیر راه و شهرسازی، در دیدار با استاندار کهگیلویه و بویراحمد از عملیاتی شدن ۹ درخواست‌ ویژه این استان در دیدار ماه گذشته کلانتری با وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: ظرف دو هفته آینده، اعتبار و تمهیدات لازم برای اجرا شدن این درخواست‌ها در استان آغاز خواهد شد. 

وی تصریح کرد: تمامی درخواست‌ها و موارد مطرح‌شده از‌سوی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حوزه‌های گوناگون از جمله راهداری و ایمنی جاده‌ها عملیاتی خواهدشد. 


 ۷۵ میلیارد ریال؛ برآورد ریالی ۹ طرح درخواستی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد برخی از این درخواست‌ها را شامل بهبود وضعیت ایمنی در راه‌های برون‌شهری با نصب علائم و تجهیزات راهداری، ساماندهی و نوسازی ناوگان راهداری با عمر بالای ۳۰ سال، تامین قیر مورد نیاز برای بهسازی و روکش آسفالت به‌ویژه در راه‌های فرعی و روستایی، تهویه تونل‌های مسیر جاده یاسوج – بابامیدان و تخصیص اعتبار مورد نیاز برای راه‌ها، بناها و پل‌های تخریب‌شده در سیل امسال عنوان کرد. 

به گفته کلانتری، میزان برآورد ریالی این ۹ درخواست به‌ویژه در حوزه ایمنی راه‌ها رقمی افزون بر ۷۵ میلیارد ریال است. وی تصریح کرد: ظرف سه ماه گذشته و با بروز تصادفات مرگبار در جاده‌های برون‌شهری این استان وضعیتی خاصی در استان به لحاظ روانی ایجاد کرده بود که بازتاب‌های منفی و گسترده‌ای نیز در رسانه‌ها داشت. 


توجه به خواست مردم

استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین در دیدار با معاون راهداری وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برخی مطالبات و نیازهای ضروری استان در زمینه ساماندهی و بهبود وضعیت حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای و همچنین هوایی در استان خواستار توجه ویژه و تسریع در عملیاتی کردن این نیازهای ضروری از سوی این وزارتخانه شد. 

کلانتری گفت: دغدغه‌های مردم این استان در بخش‌های مختلف به‌ویژه در حوزه حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای و هوایی با توجه به وضعیت ناایمن جاده‌ها و طولانی شدن روند رکودی در فرودگاه یاسوج، مطالبات بحقی است و حتی معاون اول رئیس جمهوری نیز با اشراف کامل به وضعیت استان خواستار رفع این مشکلات و دغدغه‌های مردم شد. 

وی ادامه داد: «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری، با اشراف و اطلاعات کامل به وضعیت خاص استان خواستار توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی برای رسیدگی و پیگیری سریع به وضعیت ایمنی راه‌های این استان شده بود و البته وزیر راه نیز پاسخ مثبت اصرار و تاکید معاون اول رئیس جمهوری را داد و از هفته‌های آینده شاهد تغییرات ملموس اقدامات انجام‌شده خواهیم بود. 


۷۵ درصد راه‌ها نیازمند تجهیزات راهداری

کلانتری تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به شرایط خاص توپوگرافی، کوهستانی بودن و همچنین پراکنش و پراکندگی گسترده مناطق، وضعیتی منحصر در حوزه حمل ‌و‌ نقل و ساخت طرح‌های راه‌سازی و راهداری دارد. 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: بیش از ۷۵ درصد از حدود ۶ هزار کیلومتر طول راه‌های این استان اعم از اصلی، فرعی و روستایی در زمستان‌های سخت و برف‌گیر کوهستان نیازمند حضور عوامل و تجهیزات راهداری است. 
وی وضعیت ناوگان راهداری در استان را تاسف‌بار توصیف کرد و گفت: اداره کل راه و شهرسازی و راهداری این استان با وجود همه این مشکلات و تنگناها و وضعیت خاص حاکم در حوزه راه‌ها حتی یک دستگاه لودر راهداری ندارد. 

حسن‌نیا، معاون راهداری وزیر راه و شهرسازی، تاکید کرد: موارد مربوط به حوزه راهداری از جمله نو شدن و تامین اعتبار لازم برای ناوگان راهداری این استان، رفع مشکلات و عدم تهویه مناسب در تونل‌های جاده یاسوج- بابامیدان و نیز تامین اعتبار لازم برای پل‌ها، بناها و خسارات ناشی از سیل از هفته آینده وارد فاز عملیاتی و اجرایی خواهند شد. 

بر اساس آمار پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد، حوادث جاده‌ای این استان در سه ماه نخست امسال ۵۸ نفر را به کام مرگ کشاند. 40 درصد از جان‌باختگان سوانح رانندگی کهگیلویه و بویراحمد معادل ۲۳ نفر امسال خردادماه جان خود را از دست داده‌اند. همچنین پزشکی قانونی شمار فوتی‌های ناشی از سوانح رانندگی در این استان را سال گذشته ۱۸۶ نفر اعلام کرده بود. 

بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور، سال گذشته ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر در حوادث رانندگی و ترافیکی کشته شده‌اند. همچنین این میزان تصادفات بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور دربرداشته است. بر اساس سال‌نامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۶ رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است. این استان با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای 8 شهرستان، ۱۷ بخش و 1670 روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است. 

این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی بودن یکی از استان‌های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است. برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود سه تا چهار برابر استان‌های کویری است. 

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از 4 هزار کیلومتر آن راه‌های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است. راکد ماندن طرح‌های بزرگ راه‌سازی از جمله بزرگراه‌ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه‌ها به‌ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید