• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 24 مرداد 1398
کد مطلب : 72580
+
-

نیمه شرقی خط7 به زودی راه‌اندازی می‌شود

3هزار میلیارد تومان تا پایان پرونده خط 7

نیمه شرقی خط7 به زودی راه‌اندازی می‌شود

سیدمحمد فخار/خبرنگار

دیروز تست گرم خط٧ متروی تهران در بخش شرقی از ایستگاه مهدیه تا بسیج با موفقیت انجام شد تا براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بهره‌برداری آزمایشی از خط7 به طول ۸.۵کیلومتر با 2 ایستگاه میدان محمدیه و بسیج به‌زودی انجام شود.
هم‌اکنون برای سرفاصله‌ بیش از ۱۰دقیقه این خط، تمام استانداردهای لازم تأمین شده و‌ بدون داشتن ذره‌ای ناایمنی خط افتتاح می‌شود. تا زمانی که سرفاصله به 2 دقیقه برسد باید تجهیزات دیگری نصب شود که قبل از آن همه اقدامات لازم اجرا خواهد شد. معاون حمل‌ونقل شهردار تهران دیروز درباره این خط، اعلام کرد: در دوره جدید مدیریت شهری هزار میلیارد تومان برای خط۷ هزینه شده است. از زمانی که خط تعطیل شد تا به امروز بیش از این مبلغ هزینه شد. همچنین 3هزار میلیارد تومان دیگر به‌منظور تکمیل باید برای این خط هزینه شود. تکمیل خط۶ نیز 4هزار میلیارد تومان بودجه لازم دارد. 410متر از خط۷ در دوره حاضر مدیریت شهری جمع‌آوری و مجددا بازسازی شد و کار بخش‌های مختلفی اعم از سیگنالینگ و نصب تهویه در این دوره انجام شده است. براساس گفته‌های محسن پورسیدآقایی، کمبود واگن و قطار مشکلی است که به طور جدی با آن درگیر هستیم و امیدواریم با کمک دولت این مشکل به‌مرور زمان حل شود. این 2ایستگاه با 4قطار جدید از محل قرارداد 10رام قطار قبلی افتتاح خواهد شد. بعد از افتتاح مجموعا 8قطار در این خط کار خواهند کرد. پورسیدآقایی اضافه کرد: به کمک تیم‌های متخصص دانشگاهی، سیگنالینگ این خط راه‌اندازی شد و طراحی 100درصدی تهویه توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده است. این خط به لحاظ ایمنی و سیستم تهویه از دیگر خطوط مترو پیشرفته‌تر است و آخرین امکانات و تجهیزات در این خط نصب شده است. با استفاده از آخرین تجهیزات، مصرف آب  در سیستم تهویه ۸۰درصد کاهش داده شده که از ابتکارات مهندسان ایرانی بوده است. وی در مورد تهویه خطوط قدیمی‌تر، گفت: باتوجه به خلاقیت‌هایی که در خط۷ صورت گرفته، سعی خواهد شد که نواقص خطوط قبلی با همین سیستم تهویه جدید رفع شود. به گفته معاون شهردار تهران، بعد از افتتاح این 2ایستگاه، تا آخر سال ۶ایستگاه دیگر وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد و به‌دنبال آن با افتتاح هر ایستگاه یک قطار نیز وارد مدار می‌شود. همچنین در مهرماه ایستگاه مولوی افتتاح خواهد شد.

تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو به امسال نمی‌رسد 
در سال‌های گذشته ۶ هزار میلیارد تومان به مترو تزریق کردند که مدیریت وقت مترو، آن را صرف احداث خط۶ کرد. خط۶ با ۸۸درصد پیشرفت فیزیکی در بخش ساختمانی که حتی برخی از ایستگاه‌های آن تکمیل شده اما در بخش تجهیزات تنها ۸درصد پیشرفت داشته است و این یعنی میلیاردها تومان زیر خاک دفن شده است؛ پول‌هایی که برای مترو نتیجه‌بخش نبوده اما می‌شده با این اعتبارات به جای تونل‌سازی، نواقص گذشته را برطرف کرد تا با افزایش ظرفیت مترو به رفاه مسافران کمک کنیم. استراتژی ساخت تونل جدید، بدون توجه به تجهیزات، استراتژی درستی نیست. البته ۸.۵کیلومتر از بخش شرقی خط۷ حد فاصل ایستگاه بسیج تا مهدیه با 2 ایستگاه میدان بسیج و میدان محمدیه به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. ایستگاه محمدیه، یک ایستگاه تقاطعی با خط یک است که بسیار به سود استفاده‌کنندگان مترو خواهد بود. همچنین تلاش می‌کنیم درصورت تأمین اعتبارات لازم، از شهریور‌ماه تا پایان سال در خط۷، ماهانه یک ایستگاه را به بهره‌برداری برسانیم. امیدواریم تا پایان سال ۷ایستگاه از خط۶ نیز به بهره‌برداری برسد اما تکمیل خطوط ۶ و ۷ تا پایان امسال محقق نخواهد شد. علی امام، مدیرعامل متروی تهران در این‌باره می‌گوید:  یکی از اولویت‌های ما تکمیل نواقص خطوط گذشته است تا ظرفیت سفر در خطوط فعلی افزایش پیدا کند. در این زمینه باید به‌جای دفن هزاران میلیارد زیر زمین با تکمیل نواقص خطوط گذشته ظرفیت استفاده از خطوط را افزایش داد. نخستین سؤال ما از وی در مورد کمبودهای ایستگاه‌هایی است که سال‌ها از زمان افتتاح‌شان گذشته است. 


استفاده از نصف ظرفیت

هم‌اکنون تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار سفر در هر خط متروی تهران انجام می‌شود؛ یعنی زیر ۵۰درصد از ظرفیت خطوط استفاده می‌شود. اگر هدوی خطوط به 2 دقیقه برسد، رقم ۷میلیون سفر در روز برای ۷خط محقق خواهد شد و برای این تعداد مسافر و سفر، نیاز است که ورودی‌های دوم و سوم ایستگاه‌ها راه‌اندازی شود تا شاهد ازدحام مردم در خروجی‌ها نباشیم یا برخی از ایستگاه‌ها همچنان فاقد پله‌برقی است که به تجهیز آنها با پله‌برقی نیاز داریم. امام می‌افزاید:‌ ما باید منابع کافی برای تجهیز ایستگاه‌ها براساس طراحی‌های انجام شده، داشته باشیم. اعتبار کافی داشته باشیم تا همزمان که مترو در حال ساخت است، معارضین ملکی و تأسیساتی را برطرف کرده و همزمان با بخش ساختمانی، تجهیزات نیز تکمیل شود و در کنار اینها، ناوگان مورد نیاز خطوط نیز تأمین شود تا یک خط کامل با هدوی استاندارد به مردم تحویل داده شود اما هیچ‌گاه چنین اعتباری برای مترو فراهم نبوده و مترو همیشه با محدودیت اعتبار روبه‌رو بوده است. می‌بینیم که هنوز خطوط یک و ۲ مترو که سال‌ها از بهره‌برداری‌شان می‌گذرد با هدوی 4 دقیقه فعالیت می‌کنند. در صورت تأمین اعتبارات لازم از شهریور‌ماه تا پایان سال در خط۷، ماهانه یک ایستگاه را به بهره‌برداری می‌رسانیم. امیدواریم تا پایان سال۷ ایستگاه از خط۶ نیز به بهره‌برداری برسد اما تکمیل خطوط ۶ و ۷ تا پایان امسال محقق نخواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید