• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72503
+
-

متقاضیان کارت سوخت در وقت اضافه

ازدحام در دفاتر پستی برای دریافت کارت هوشمند سوخت در نخستین روز اجرای عرضه بنزین با کارت شخصی مالکان خودرو به اوج رسید

متقاضیان کارت سوخت در وقت اضافه

جماعت دقیقه 90، این تصویری است که از نخستین روز الزامی شدن استفاده از کارت سوخت به رسانه‌ها مخابره شد. خبر رسیده همزمان با هجوم مالکان خودرو برای دریافت کارت‌های سوخت، دفترهای پستی در تهران و 3کلانشهر دیگر با شوک مواجه شده‌اند. در پی انتشار اخبار هجوم مالکان خودروها در وقت اضافه به دفترهای پستی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، برای آرام‌شدن فضا اعلام کرد: تا زمانی که مطمئن نشده‌ایم تمام متقاضیان کارت سوخت، کارت المثنی خود را دریافت کرده‌اند، محدودیتی اعمال نمی‌شود.

با وجود این به‌نظر می‌رسد با افزایش تعداد دریافت‌کنندگان کارت سوخت در آینده محدودیت‌های بیشتری در جایگاه‌های توزیع بنزین برای کسانی که کارت سوخت ندارند، اعمال خواهد شد؛ محدودیت‌هایی که سناریوهای آن هنوز تعریف نشده است.
2هفته پیش مدیران شرکت پست اعلام کرده بودند ۷۱۰ هزار کارت سوخت در باجه‌ مرسولات معطله پست بلاتکلیف مانده است. حالا آمارهای جدید نشان می‌دهد از این تعداد ۲۰۰ هزار کارت‌ به صاحبانشان تحویل داده شده، اما هنوز کارت سوخت 500هزار وسیله نقلیه در ادارات پست باقی مانده است. مسئولان اجرای طرح کارت سوخت از 2‌ماه پیش بارها در اطلاعیه‌های متعدد از مالکان خودروهایی که کارت سوخت ندارند خواسته بودند برای دریافت آن اقدام کنند اما ظاهرا اهمال و اقدام‌های دقیقه 90پایانی ندارد. شهرام رضایی از مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این‌باره گفت:2‌ماه است که از مردم خواهش کرده‌ایم برای سوختگیری بنزین از کارت شخصی استفاده کنند. 23میلیون کارت هوشمند سوخت وجود دارد که شامل دیزل و موتور می‌شود. از این میان ن3.5میلیون درخواست کارت المثنی کرده‌اند که بیش از نیمی از آن را به‌دست مردم رسانده‌ایم اما هنوز برخی برای دریافت کارت اقدام نکرده‌اند.»

روایت دست اول همشهری
یکی از خبرنگاران همشهری که برای دریافت کارت سوخت خود به یکی از دفاتر پستی مراجعه کرده می‌گوید: پس از مراجعه به سایت معرفی شده نیروی انتظامی، متوجه شدم کارت سوخت خودروی شخصی‌ام در یکی از دفاتر پستی غرب تهران است، پس از حضور در این دفتر شاهد ازدحام بیش از هزار شهروند تهرانی بودم، به ناچار برای دریافت کارت خود 4ساعت معطل شدم. او می‌افزاید: برخی هم بدون دریافت کد رهگیری پستی به دفاتر پست مراجعه می‌کنند که باعث افزایش سطح ازدحام جمعیت شده است. او می‌گوید: برخی عجله دارند اما چاره‌ای نیست و باید صبر کنند، ازدحام جمعیت و تلاش برای یافتن نشانی از کارت‌ سوخت‌ها تلنبار شده در دفاتر پستی باعث شده تا کیفیت ارائه خدمات به شهروندان دچار اختلال شود. کارکنان و باجه‌های پستی هم تلاش می‌کنند تا مردم را راهنمایی کرده و با استفاده از کد رهگیری سفارشات پستی، کارت‌های سوخت را به آنها تحویل دهند. اما لحظه به لحظه بر تعداد افراد مراجعه‌کننده افزوده می‌شود و احتمالا این وضع در روزهای آینده ادامه خواهد یافت.

مراجعه در وقت اضافه
دیروز مراجعه در دقیقه 90برای دریافت کارت سوخت علاوه بر دفترهای پستی، مراکز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را هم با ازدحام مواجه کرد آنها کسانی بودند که برای دریافت کارت سوخت یا رمز کارت خود مراجعه می‌کردند. به گفته فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در نخستین روز اجرای طرح، مشکلی در فرآیند سوختگیری در سراسر کشور به‌وجود نیامد. او تأکید کرد: کارت سوخت جایگاه‌داران تا اطلاع ثانوی برای سوختگیری افرادی که کارت سوخت المثنی ثبت‌نام کرده‌اند و هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکرده‌اند، موجود است.
کاهی با بیان اینکه «با الزامی‌شدن استفاده از کارت سوخت شخصی از دیروز هیچ‌گونه محدودیتی در استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران یا استفاده از کارت سوخت شخصی اعمال نشده است»، توضیح داد: اما مطمئناً در آینده محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد.

بدون کارت‌ها بخوانند
حمید قاسمی، معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به افرادی که به تازگی ثبت پلاک کرده‌اند، اعلام کرد: افرادی که بعد از اجرایی شدن طرح کارت سوخت به خرید خودرو و ثبت پلاک جدید اقدام کرده‌اند، بلافاصله کارت سوخت جدید صادر خواهد شد. او افزود: مالکان اینگونه خودروها برای واگذاری پلاک و دریافت کارت سوخت، می‌توانند به بخش خدمات پلیس +10
مراجعه کنند و با ارائه مدارک مورد نیاز، درخواست کارت المثنی کنند.

فعال‌سازی رمز کارت
امیر وکیل‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم اعلام کرد به‌مدت یک‌ماه شرایطی فراهم شده که رمز همه کارت‌های سوخت موجود به 4رقم آخر کد ملی فردی که اسمش روی کارت سوخت ثبت شده، باز گردد. بنابراین افراد می‌توانند با مراجعه به جایگاه سوخت و وارد کردن 4رقم آخر کد ملی خود، آن را فعال کنند. به گفته او، اگر کسی نتوانست رمز قبلی کارت سوخت خود را پیدا کند در تهران ۱۹ مرکز برای بازیابی رمز کارت سوخت وجود دارد.

بدون کارت‌ها به کجا مراجعه کنند

طبق اعلام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مالکان خودرو می‌توانند با داشتن شماره VIN کارت خودرو، نسبت به پیگیری کارت سوخت خود از سایت najatracking.post.ir اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید