• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72491
+
-

دستور رئیسی برای تشویق گزارشگران فساد

مجتمع ویژه جرائم اقتصادی برای تهران تشکیل می‌شود

قضایی
دستور رئیسی برای تشویق گزارشگران فساد

حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس قوه ‌قضاییه دستورالعملی را ابلاغ کرده که براساس آن یک مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی تهران تشکیل ‌شده  و از کسانی که فساد را گزارش کنند تقدیر می‌شود.
براساس آنچه خبرگزاری میزان وابسته به قوه‌قضاییه منتشر کرده هدف از تشکیل این مجتمع ویژه،‌ مبارزه و مقابله قاطع با مجاری فساد، تسریع در تعقیب، تحقیق، رسیدگی، صدور حکم و اجرای احکام اعلام شده است. این دستور حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در ادامه تشکیل دادگاه‌های ویژه برای برخورد با مفاسد اقتصادی است که رئیس سابق قوه‌‌قضاییه طی نامه‌ای اجازه آن را از رهبر معظم انقلاب گرفته و 20مردادماه سال97 حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با درخواست‌های رئیس سابق قوه‌قضاییه موافقت کرده بود.
این مجتمع تخصصی صلاحیت رسیدگی به جرائمی مثل رشاء و ارتشاء، اختلاس، اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی در صورت تحصیل مال توسط مجرم یا دیگری، مداخله وزرا، نمایندگان مجلس و کارمندان در معاملات دولتی و کشوری، تبانی در معاملات دولتی، اخذ پورسانت در معاملات خارجی، تعدیات ماموران دولتی نسبت به دولت، جرائم گمرکی، جرائم مالیاتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی، تصرف غیرقانونی در اموال عمومی یا دولتی و یا تضییع آن و تحصیل مال از طریق نامشروع را خواهد داشت.
آنچه در دستورالعمل رئیس جدید قوه‌‌قضاییه مورد توجه است حمایت از کسانی است که فساد را گزارش می‌دهند. براساس این دستورالعمل سازوکار حمایت و تشویق گزارشگران مردمی فساد حداکثر ظرف ۳ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل در چارچوب قوانین موجود و اختیارات قوه‌‌قضاییه توسط شورا تهیه می‌شود و به تصویب رئیس قوه‌قضاییه خواهد رسید.
براساس این دستورالعمل، رئیس مجتمع موظف است تمهیدات لازم برای دریافت گزارش‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد و تشویق و حمایت از گزارشگران فساد را در خصوص جرائم مذکور در این دستورالعمل فراهم کند. در صورتی که هویت گزارش‌دهندگان مشخص نباشد، سرپرست دادسرا موظف است قبل از شروع به رسیدگی، صحت و سقم موضوع گزارش را بررسی کند. همچنین رئیس مجتمع مکلف است ساز و کار‌ لازم برای گزارش‌گیری تخلفات از مردم و مراجعین و اخذ نظرات آنها را در خصوص عملکرد قضات و پرسنل مجتمع به منظور ارزیابی و اعمال تشویق و تنبیه ایجاد کند.
هرگونه اطلاع‌رسانی خبری در مورد پرونده‌های مجتمع با هماهنگی سخنگوی قوه‌قضاییه و ترجیحا توسط شخص سخنگو انجام می‌پذیرد.
با توجه به پیشنهاد رئیس کل دادگستری استان تهران، مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در ضلع شمالی دادگستری کل استان تهران (محل سابق دادگاه‌های تجدیدنظر استان) مستقر می‌شود وتغییر محل آن با رئیس قوه‌قضاییه است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید