• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72488
+
-

تأیید بازداشت صاحب عکس معروف در فتنه88

تأیید بازداشت صاحب عکس معروف در فتنه88

روز گذشته، سخنگوی قوه قضاییه بازداشت فردی به نام «حسن رعیت» را تأیید کرد اما از عناوین اتهامی وی چیزی نگفت.
به گزارش همشهری، این فرد «حسن میرکاظمی» است که به حسن رعیت معروف است. نخستین‌بار نام و تصویر او در سال‌1388 و در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات آن سال دیده و شنیده شد؛ این تصویر او را در حالی نشان می‌دهد که در میانه جمعیت سوار بر تَرک موتور‌سیکلت، دست خود را به روی اسلحه کمری خود برده است. اما این تصویر گویای شخصیت پیچیده رعیت نیست. تصاویر دیگری موجود است که او را در کنار بابک زنجانی و در جت اختصاصی زنجانی نشان می‌دهد و امروز هم نام او به‌عنوان یکی از متهمان این پرونده مطرح است. زنجانی پیش از بازداشت خود، ضمن تأیید این عکس، رعیت را از «دوستان و تجار خوب» توصیف کرده بود. اما پس از بازداشت زنجانی گفته شد که رعیت یکی از دستیاران وی بوده است. سال‌۹۲ ایرنا طی گزارشی رعیت را به‌عنوان عضو هیأت‌مدیره پروژه تجار کیش معرفی کرد که بعد از بحران مالی این پروژه بابک زنجانی وارد شد و علاوه بر تملک پروژه کیش، از ‌‌وی ‌به‌عنوان دستیار خود استفاده کرد. از همان زمان بازداشت رعیت موضوع گمانه‌زنی رسانه‌ها بوده تا اینکه 6سال بعد جاوید فخریان، از اعضای حزب ندا مدعی شد که حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت، با 17قلاده ببر در باغ شخصی‌اش بازداشت شده است! فارغ از موضوع قلاده‌ها و تعداد آنها و عناوین اتهامی، سخنگوی قوه قضاییه بازداشت رعیت را تأیید کرد.
افزون بر تصاویر و روابط رعیت با بابک زنجانی و تصویر معروفش از حوادث 88، رعیت از معتمدین سعید مرتضوی، رئیس وقت سازمان تامین اجتماعی و دادستان اسبق تهران بود. به همین جهت او زمینه آشنایی مرتضوی با زنجانی را فراهم آورد. او واسطه آشنایی 2متهم فساد شد؛ یکی متهم بزرگ نفتی و دیگری متهم پرونده کهریزک و فسادمالی تامین اجتماعی! یکی از آنها حکم اعدام گرفته و دیگری در حال تحمل 2سال حبس در اوین به سر می‌برد. 
مرتضوی درباره آشنایی‌اش با بابک زنجانی گفته بود: «من اصلا ایشان و شرکتش را نمی‌شناختم. یکی از دوستان به نام آقای کاظمی (حسن رعیت) که نیروی ارزشی بسیار مورد اعتمادی است، با ایشان دوست است، تماس گرفت و ایشان را معرفی کرد.» آشنایی مرتضوی و زنجانی به واسطه حسن رعیت، به بروز یک فساد مالی دیگر ختم شد؛ فروش 138شرکت تامین اجتماعی به شرکت سورینت قشم متعلق به بابک زنجانی و مفقودشدن چک 17هزار میلیاردی تامین اجتماعی! تخلفات صورت‌گرفته در بده‌بستان میان زنجانی و مرتضوی به تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی و استیضاح وزیر کار و رفاه اجتماعی در مجلس منجر شد؛ جلسه‌ای که به افشاگری رئیس‌جمهور وقت و پخش فیلم دیدار زنجانی و مرتضوی توسط احمدی‌نژاد در مجلس انجامید؛ روزی که به «یکشنبه سیاه مجلس» معروف شد.
نام رعیت سال‌هاست که در میان بدهکاران کلان بانکی هم به چشم  می‌خوردو اخیرا گمانه‌هایی مطرح‌شده مبنی بر اینکه وی با 
«الف. ط» یکی از مسئولان سابق قوه قضاییه که اکنون متهم بوده و در بازداشت به سر می‌برد‌ نیز روابطی داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید