• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72468
+
-

مناقشه هسته‌ای با آیت‌الله یزدی

رئیس سازمان انرژی اتمی: انتظار دارم آقای یزدی دیدگاهشان را درباره کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا اصلاح کنند

مناقشه هسته‌ای با آیت‌الله یزدی

ماجرای وتوی یک نفره لایحه دولتی‌ها برای پیوستن ایران به کنوانسیون ایمنی مدیریت سوخت و پسماند در شورای نگهبان واکنش رئیس سازمان انرژی اتمی را به همراه داشت. آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اخیرا در دیدار با دادستان‌های کل کشور گفته بود یک لایحه دولتی‌ها مصوب در مجلس به‌دنبال دفن پسماندهای اتمی سایر کشورها در ایران بوده و شخصا با آن مخالفت می‌کند و سایر فقهای شورای نگهبان را نیز در این تصمیم همراه خود می‌کند.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز سه‌شنبه در حاشیه یک مراسم کلنگ‌زنی در سایت فردو این اظهارات آیت‌الله یزدی را رد کرد و گفت: «ظاهرا سوءتفاهمی پیش آمده است. من از سوی آیت‌الله یزدی شنیدم که گویا در این لایحه اجازه داده شده است که کشورهای استکباری سوخت مصرف شده‌شان را در ایران دفع کنند. این در حالی است که در مواد 11و 12مقدمه این لایحه به صراحت آمده است هیچ کشوری نمی‌تواند کشور دیگر را وادار کند که پسماندش در آن کشور دفع شود. ما انتظار داریم عزیزان در شورای نگهبان مطالعه دقیقتری انجام دهند ما دو سال و نیم در رابطه با این لایحه با کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون امنیت ملی، حقوقدانان و اعضای دولت صحبت کردیم و این لایحه به راحتی در مجلس تصویب شد اما نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است که در رابطه با ماده‌ای از این لایحه که به آن اشاره شده درست برعکس آن قلمداد شده است.»

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا 24تیرماه به تصویب نمایندگان مجلس رسید. بند12مقدمه این کنوانسیون تأکید می‌کند «هر کشوری حق دارد تا از ورود سوخت مصرف شده و پسماند پرتوزای خارجی به قلمرو خود ممانعت به‌عمل آورد.» ایران در ماده واحده ابتدای این کنوانسیون تصریح کرده «از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران همکاری بین‌المللی مقرر در بند1ماده 1کنوانسیون شامل همکاری برای تسهیل خرید و انتقال تجهیزات، مواد، دانش، فناوری و آموزش مربوط به ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا نیز خواهد شد.»

آیت الله یزدی عضو فقهای شورای نگهبان درباره این لایحه معتقد بود: «مجلس تصویب کرده بود که با توافقنامه صورت گرفته، پسماندهای سوخت اتمی می‌تواند در کشور دفن شود، اما بنده اعلام کردم که این مورد خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف مصلحت است و سایرین نیز این را پذیرفتند.» آیت‌الله یزدی در توضیحات بعدی خود تصریح می‌کند میدان دار رد این مصوبه مجلسی‌ها بودند، اینکه مسئله بررسی موارد «خلاف شرع» در شورای نگهبان بر عهده شش فقیه بوده و روند آن به‌صورت «اکثریت» انجام می‌شود ولی اخیراً طرحی که مورد تصویب مجلس قرار گرفته بود به شورای نگهبان آورده شد؛ این طرح عبارت است از آنکه دولت‌های استکباری بتوانند پسماندهای انرژی اتمی خود را در کشور دفن کنند؛ استکبار همیشه این پسماندها را در کشورهای عقب مانده دفن می‌کند و همه می‌دانیم که اشعه‌های این نوع پسماندها برای افراد کشور ضرر خواهد داشت.»
به گزارش ایرنا صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به همین اظهارات آیت‌الله یزدی تصریح کرد: «به هر حال اینگونه مسائل با توجه به حساسیت مسئله که می‌تواند مردم را نگران کند ضروری است تا با دقت به آنها پرداخته شود. چطور می‌شود ما اساسا لایحه به مجلس و دولت بدهیم که اجازه دهد سوخت مصرف شده از کشورهای دیگر آن هم کشورهای استکباری در اینجا دفن شوند. تصور اینکه چنین کاری انجام شود حکم به نادانی ما است. من انتظار دارم آقای یزدی که استاد بنده در علوم قرآنی هستند و از اعضای برجسته شورای نگهبان، این مسئله را اصلاح کنند. از آنجا که این اظهارنظر از سوی شخص ایشان مطرح شده لازم است تا خودشان به تبیین این موضوع بپردازند چرا که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته است.»

370کیلوگرم 
اورانیوم 4.5درصد



ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به بالاترین سطح خود پس از کاهش تعهدات برجامی رسید. روز سه‌شنبه سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه هم‌اکنون موجودی اورانیوم غنی شده 4.5درصد کشورمان حدود 370کیلوگرم است، گفت: وقتی تصمیم گرفتیم غنی‌سازی‌ خود را بالاتر از 3.67درصد انجام دهیم این کار با توجه به ضرورت و نیازمان به سوخت نیروگاهی انجام شد که 4.2درصد است اما ما تا 4.5بالا رفتیم. براساس توافق هسته‌ای سقف اورانیوم غنی‌سازی شده ایران، 300کیلوگرم اورانیوم 3.67درصد تعیین شده بود. به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی با اشاره به اینکه الان موجودی اورانیوم غنی شده 4.5درصدمان حدود 60تا 70کیلوگرم بالاتر از 300کیلوگرم است، درباره ذخایر آب سنگین ایران نیز تصریح کرد: مسئله مهم این است که دیگر تعهدی به حفظ سطح 130تن نداریم. در عین حال ما اجازه داریم بازارهای متنوع آب سنگین در بین کشورهای اروپایی و غیراروپایی را حفظ کنیم و این نوید خوبی می‌دهد که ایران بتواند صادرکننده کالای با تکنولوژی بالا باشد. سعی می‌کنیم بازار خود را هر چند کوچک از دست ندهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید