• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72337
+
-

رصد بارش شهابی برساوشی در آسمان استان

دبیر انجمن مردم‌نهاد دید‌بان آسمان قم با بیان این‌که بارش شهابی برساوشی در آسمان قم رصد می‌شود گفت: پیش‌بینی می‌شود در این پدیده نجومی هر ساعت بیش از ۷۰ بارش شهاب‌سنگ ثبت شود.

«متین نجارزاده» درگفت وگو با ایرنا‌، آسمان را طبیعت فراموش‌شده دانست و افزود: برای ترویج علم و آشناسازی مردم با آسمان شب و پدیده‌های نجومی،‌ بارش شهابی برساوشی با استفاده از ابزارهای اپتیکی در قالب همایشی عمومی در رصدخانه امام علی(ع) قم رصد می‌شود. وی با بیان این‌که بارش شهابی برساوشی یکی از پربارش‌ترین ریزش شهاب‌سنگی است ادامه داد: به طور میانگین در بارش‌های شهابی برساوشی هر ساعت امکان رصد حدود ۱۰۰ شهاب‌سنگ وجود دارد.

دبیر انجمن مردم‌نهاد دیدبان آسمان قم اظهار کرد: بارساوشی نام یکی از صورت‌های فلکی است که به دلیل این‌که مرکز این بارش شهابی در این صورت فلکی قرار دارد، این بارش شهابی به نام برساوشی، نام‌گذاری شده است.
وی افزود: به طور میانگین هر ماه شاهد بارش شهابی در آسمان شب هستیم که به دلیل این‌که این بارش‌ها در ماه‌های مختلف در مرکز صورت‌های فلکی متفاوتی ثبت می‌شوند،‌ این بارش‌های شهابی در هر ماه به نام آن صورت فلکی شناخته می‌شود.

نجارزاده بیان کرد: بر اساس الگوهای نجومی، بارش‌های برساوشی امسال از ۲۷ تیر شروع شده و تا سوم شهریور ادامه خواهد داشت.
دبیر انجمن مردم‌نهاد دید‌بان آسمان قم با بیان این‌که مشاهده بارش شهابی تنها با چشم رصد می‌شود ادامه داد: مشاهده این پدیده نجومی نیازمند آسمانی تاریک است که به این منظور برای رصد بارش شهابی باید از شهرها فاصله گفت. به همین منظور رصدخانه امام علی(ع) به عنوان محل رصد این پدیده انتخاب شده است.

وی با بیان این‌که این همایش با همکاری مجتمع علمی آ‌موزشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی-نجومی رصدخانه امام علی(ع) برگزار می‌شود ادامه داد: در حاشیه این همایش عمومی علاوه بر رصد بارش شهابی، کارگاه‌های عکاسی شب، آموزش صورت‌های فلکی و همچنین آموزش جهت‌یابی و قبله‌یابی برگزار می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید