• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 29 بهمن 1396
کد مطلب : 7228
+
-

یارانه 50میلیون‌نفر برقرار ماند

سخنگوی‌کمیسیون‌تلفیق: پیش‌بینی می‌شود بین 13 تا 20 میلیون نفر از فهرست یارانه نقدی‌بگیر حذف شوند

با تعیین سقف درآمدهای دولت از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی برای تعیین یارانه‌های نقدی در سال آینده،  احتمال حذف نیمی از خانوارهای یارانه نقدی بگیر عملا از بین رفت. نمایندگان مجلس با بستن سقف درآمدها و منابع بودجه عمومی دولت مصوب کردند سال آینده مبلغ 46هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی بین خانوارها توزیع شود.محمدباقر نوبخت،  رئیس سازمان برنامه و بودجه دیروز در صحن علنی مجلس تأکید کرد: مبلغ مربوط به یارانه‌های نقدی برای پرداخت خانوارها در سال آینده ۴۶ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: ما این رقم را برای سال آینده برای یارانه نقدی خانوارها پرداخت می‌کنیم،  درحالی‌که در سنوات گذشته این رقم 42هزار میلیارد تومان بوده،  یعنی 4هزار میلیارد تومان رقم آن افزایش یافته است.نوبخت به پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال 97کل کشور اشاره کرد و افزود: پیش از این،  دولت در یک برنامه از پیش هماهنگ‌شده با برخی نمایندگان مجلس برای اینکه بتواند به اقدامات دیگر بپردازد تعداد یارانه‌بگیران را از 46هزار میلیارد تومان به 23هزار میلیارد تومان تقلیل داد ولی این موضوع با موافقت نمایندگان مواجه نشد،  قطعا نمایندگان فهیم می‌دانند مصالح مردم در هر مقطع زمانی چیست.

وی کاهش میزان منابع یارانه‌های نقدی در سال آینده را باعث خروج نیمی از خانوارها از فهرست یارانه نقدی بگیران توصیف و تأکید کرد: این پیشنهاد مغایر نظر نمایندگان و دولت با تصمیم مجلس هماهنگ خواهد شد و مستقلا اقدامی را در این خصوص انجام نخواهد داد. به گفته وی،  درصورت تعیین ۲۳ یا ۳۰ هزار میلیارد تومانی یارانه‌های نقدی نیم یا بیش از نیمی از یارانه بگیران برای سال آینده حذف می‌شوند. نمایندگان دیروز سرانجام با پیشنهاد حاجی بابایی به‌منظور تعیین سقف 41هزار میلیارد تومانی برای یارانه‌های نقدی در سال آینده مخالفت کردند. علی‌اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به تعیین مبلغ 30 هزار میلیارد تومان جهت پرداخت مستقیم و غیرمستقیم یارانه نقدی به خانوارها در سال آینده به همشهری گفت: در لایحه دولت بودجه پیش‌بینی شده برای پرداخت به یارانه نقدی مردم 23 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که مجلس این میزان را تا سقف 30 هزار میلیارد تومان افزایش داد. وی افزود: بسته به اینکه دولت چگونه این رقم را توزیع کند، پیش‌بینی می‌شود بین 13 تا 20 میلیون نفر به صلاحدید دولت از فهرست یارانه نقدی‌بگیران حذف شوند. وکلای مردم همچنین سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت،  میعانات گازی و خالص صادرات گاز  را 32درصد تعیین کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید