• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72193
+
-

پول در‌آوردن از «فرار»

بیت‌مارتین که زمانی نه چندان دور، تمام دارایی‌اش را روی ایده «اتاق‌فرار» سرمایه‌گذاری کرده، برای کسانی که بخواهند به این تجارت وارد شوند، پیشنهادهایی دارد

از ایده تا استارتاپ
پول در‌آوردن از «فرار»


ایده پول درآوردن از حل معماهای پیچیده، 7سال پیش به ذهن «نیت مارتین»‌آمریکایی رسید. او 7هزار دلار، یعنی تمام دارایی‌اش را روی ایده‌ای سرمایه‌گذاری کرد که بعدها به نام «اتاق فرار» مشهور شد. برای حل این معما، شما و دوستان‌تان وارد یک اتاق پر از اشیای‌ مختلف می‌شوید و مدت زمان مشخصی وقت دارید تا با حل معماهای پیچیده‌ای که پیش‌روی‌تان قرار می‌گیرد، از اتاق فرار کنید. کار شرکت «پازل برک» ‌ساختن همین اتاق‌های پرمعما و پول درآوردن از مردمی است که آن را حل می‌کنند. نیت مارتین‌ طی این سال‌ها، در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایش از چالش‌هایی گفته که با آنها روبه‌رو بوده و در عین حال، ‌راه‌حل‌هایی که به ذهنش می‌رسیده را نیز بازگو کرده است؛ راه‌هایی که برای بخشی از تازه‌کارها یا حتی کارکشته‌ها نیز می‌تواند مفید باشد:







 پیچیده‌اش نکنید
 مردم حوصله ندارند، معماهای خیلی پیچیده را حل کنند. در عین حال، سؤالات خیلی پیش‌پاافتاده یا چالش‌های تکراری، دردسرآفرین است و می‌تواند زمین‌تان بزند. موقع حل یک معما، باید حواستان به متوسط هوش و ذکاوت انسانی جمع باشد. مدام افراد زیادی به ما تلفن و ایمیل می‌زنند که از موضوعات مختلفی شکایت دارند. بیشترشان می‌گویند از تکراری‌بودن معما یا اینکه دست‌کم گرفته شده‌اند، ناراحت هستند. باید روی یک لبه باریک حرکت کنید و مدام به‌روز باشید.

 متمرکز باشید
 قرار است به‌عنوان یک استارتاپ یا کسب و کار، هرچند هم که بزرگ باشد، دنیا را به نفع خودتان تغییر بدهید. همینطور قرار نیست محصول‌تان همه مشتری‌ها را در تمام ابعاد راضی نگه‌دارد و باعث شود از هر جنبه اتاق فرار ‌لذت ببرند. شما به‌عنوان یک بازی‌ساز دارید به آنها لذت می‌فروشید.

 رسانه‌ها را جدی بگیرید
 بگذارید اسم‌تان مطرح شود و شما را بشناسند. گاهی ممکن است، انتقاد هم بشنوید که آن هم بخشی از کار است. اما در نهایت، همین سایت‌ها و مجلات نام شما را مجانی یا با هزینه کم تکرار می‌کنند و بالا نگه می‌دارند؛ موضوعی که اگر خودتان بخواهید بابتش هزینه کنید، حسابی به دردسر خواهید افتاد.

 الهام بگیرید
 هرچیزی می‌تواند الهام‌بخش باشد. من برای راه‌اندازی «پازل برک» ‌از بازی‌های ویدئویی الهام گرفتم؛‌ نه سیاستمداران و هنرمندان بزرگ و عجیب. نگاه‌تان را تقویت کنید و به هرچیزی که اطرافتان هست، با دقت فکر کنید. البته بعدها بیل‌ گیتس را به‌عنوان الگوی خودم انتخاب کردم؛ کسی که با یک ایده توانست دنیا را  به جای بهتری برای مردم تبدیل کند.

 تیم را درست انتخاب کنید
 تیم‌های بزرگ اگر برای هرکسی وظیفه‌ای تعیین نکرده باشد، به درد نمی‌خورد. در عین حال، ‌تیم‌های کوچک و زیادی شلوغ، با بهینه‌سازی در تعارض است. جز اینها، ‌تیم بزرگ می‌تواند هزینه زیادی به شرکت‌تان تحمیل کند و تیم کوچک ناکارآمد نیز هزینه انسانی، فکری و مالی زیادی دارد.

 درباره دیگران نظر ندهید
برای اینکه درباره استارتاپ‌ها یا شرکت‌های دیگر نظر بدهید، باید کاملا جایشان باشید و همه تجربه‌های آنها را از سر گذرانده‌ باشید. به همین دلیل، من کم به دیگران مشاوره می‌دهم. به‌نظرم این نکته مهمی است که هرکس، حواسش به‌کار خودش باشد و بر پیشرفت خودش تمرکز کند.


این خبر را به اشتراک بگذارید