• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71666
+
-

خطر شیوع سیاه‌‌زخم و تب کریمه کنگو


رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: طی ماه جاری چندین مورد دام مبتلا به سیاه‌زخم و چندین دام و انسان مبتلا به تب کریمه کنگو در استان شناسایی شد.

به گزارش ایرنا، «سید راشد جزایری» در نشست مسئولان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با خبرنگاران این استان اظهار کرد: در استان خوزستان طی سه سال گذشته واکسیناسیون هدفمند دام انجام نگرفته و به سبب کوچ عشایر و جابه‌جایی دام بین این دو استان در ماه جاری چندین مورد دام مبتلا به سیاه‌زخم در مناطق عشایری استان شناسایی شد.

وی ادامه داد: آزمایش چندین مورد ابتلای دامی و انسانی به تب کریمه کنگو نیز در استان مثبت اعلام شد که افراد مبتلا به این بیماری با مراجعه بموقع و مداوای سریع از مرگ حتمی نجات پیدا کردند.

جزایری تصریح کرد: اگر این بیماری‌ها در استان بموقع شناسایی و کنترل نشود خطر انتقال سیاه‌زخم از دام به انسان زیاد است و حتی ممکن است از کنترل خارج ‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری همچنین از ثبت ۲ هزار و ۵۰۰ مورد سگ‌گزیدگی در استان طی 4 ماه ابتدای سال خبر داد و گفت: با تعامل بین بخشی، راه‌اندازی سایت‌های زنده‌گیری سگ و عقیم‌سازی آنها می‌توان تعداد موارد گزیدگی سگ را در استان کاهش داد.

جزایری در ادامه به اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع در استان اشاره کرد و افزود: برای اجرای کامل نظام ارجاع ۱۰ گام پیش‌بینی شده که سیستم نوبت‌دهی الکترونیک نخستین گام آن به شمار می‌رود و هم اینک در شهر فارسان به مرحله اجرا رسیده است.
دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با در اختیار داشتن ۲ مرکز آموزشی- درمانی، ۸ بیمارستان، یک‌هزار و ۴۰۰ تخت فعال بیمارستانی، ۹۸ آمبولانس پیش بیمارستانی (۱۱۵) و بیمارستانی و ۵۱ آمبولانس مراکز بهداشتی و امکانات تشخیصی به جمعیت بیش از ۹۴۷ هزار نفری استان خدمات‌رسانی می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید