• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71580
+
-

قبض و بسط یکساله همشهری

قبض و بسط یکساله همشهری

مهران کرمی _ مدیرمسئول

یک سال گذشته روزنامه همشهری همچون همه مطبوعات کشور دشواری‌های بسیاری را از سر گذراند که به‌طور مشخص می‌توان به بحران کاغذ اشاره کرد. 

  در این یک سال، گران شدن قیمت و بلکه نبود کاغذ حتی با قیمت بالا، همه‌‌ دغدغه روزنامه‌ها و مجلات شد. بسیاری را به کاهش شمارگان و کاهش صفحات و افزایش قیمت ناگزیر کرد و برخی مطبوعات نیز در این میانه ترجیح دادند با نسخه کاغذی که در واقع همه‌‌چیزشان بود، خداحافظی کنند. همشهری نیز در یک سالی که درست از مرداد پارسال شروع شد از این گرداب ایمن نبود و با همه تلخی‌هایی که در تن دادن به کاهش مخاطب بود، تلاش کرد با افزایش قیمت و کاهش صفحه‌ها از آسیب وارد شدن به اصل حیات روزنامه و روزنامه نگاران و کارکنانش جلوگیری کند. حتی شمارگان روزنامه در مقطعی به کمتر از یک پنجم کاهش پیداکرد. اینک که همشهری پس از گذر از یکی از سخت‌ترین دوران حیات سه دهه‌ای خود توانسته است به ثبات نسبی در تامین پایدار منابع مالی و تهیه کاغذ دست یابد، بنا به قولی که به خوانندگان فهیم روزنامه داده بودیم تلاشمان بر این است تا جایگاه پرغرور پیشین روزنامه را میان مخاطبان بازیابیم. از حدود یک‌ماه پیش همشهری توانست بخشی از شمارگان از دست رفته را مجددا بازیابد و اینک نوید بخش این خبر خوش باشیم که از امروز 8صفحه به روزنامه افزوده وبه 24صفحه رسیده‌ایم.

در صفحات جدید روزنامه سعی تحریریه و سردبیری همشهری بر این است که علاوه بر تحول در نوع و کیفیت صفحات جدید و توجه به سبک زندگی شاد و جوانانه‌تر منطبق بر الگوی زیست ایرانی - اسلامی و نگاه امید‌بخش به زندگی، در برخی صفحه‌های قبلی نیز تغییراتی به عمل آوریم. حاصل این تغییرات افزوده شدن برخی موضوعات شهری، سیاسی، حقوق شهروندی، فضای مجازی و زنان به‌عنوان بخش مغفول جامعه به 16صفحه خبری - تحلیلی روزنامه است که در صفحه‌های 7، 10و‌11می‌توانید آن را بخوانید. از طرف دیگر 2صفحه همشهری درنگ(پرونده‌های موضوعی همشهری) در مباحث مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، در کنار صفحه دانش و فناوری به مجموعه جدید 8صفحه‌ای کوچ کردند که با عنوان همشهری+(همشهری پلاس یا همشهری مثبت) می‌کوشد هم ارزش افزوده جدیدی در اختیار خوانندگان بگذارد و هم نوعی زندگی و نگاه مثبت و امیدبخش را به جامعه ارائه کند. در این بخش صفحه‌ای به نام بازار به سبد خانوار و اقتصاد خانواده اختصاص می‌یابد که به سبک زندگی اقتصادی جامعه و به قول قدما تدبیر منزل می‌پردازد. در کنار آن زندگی مثبت صفحه‌ای است برای مباحث اجتماعی با نگاهی امروزی‌تر و امیدوارانه به زندگی. در این بخش دانش و فناوری از یک صفحه به 2 صفحه افزایش یافته و آموزش و ارائه کسب و کارهای نو و به تعبیر متجددین استارتاپی را در دستور کار قرار داده است و بالاخره صفحه‌ای هم برای هنر دوستان و دوستداران سینما درنظر گرفته شده که نقد و بررسی فیلم‌های روز ایران و جهان را به خوانندگان ارائه می‌کند.
و نکته آخر اینکه همشهری مصمم است رضایت مخاطبان استانی و محله‌ای خود را نیز به دست آورد تا همچنان به‌عنوان بزرگ‌ترین بنگاه مطبوعاتی کشور چشم به تحول در حوزه‌های جدید رسانه‌ای در سطح ملی و حتی منطقه‌ای داشته باشد؛ به این امید که به‌زودی تبدیل به بزرگ‌ترین بنگاه رسانه‌ای شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید