• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71570
+
-

فراخوان سازمان امور مالیاتی؛

مطب پزشکان فاقد کارتخوان را معرفی‌کنید

سازمان امور مالیاتی کشور در فراخوانی از مردم خواست تا مطب پزشکان فاقد کارتخوان بانکی را معرفی کنند.همزمان سازمان نظام پزشکی، در پاسخ به گزارش همشهری، اظهارنظر چندی قبل رئیس اداره مالیات استان تهران را، مبنی بر اینکه 9هزار پزشک از 20هزار پزشک شاغل در پایتخت در سال96 اظهارنامه مالیاتی نداده‌اند، را تکذیب کرد. اما در مقابل سازمان امور مالیاتی اصرار دارد: 15 تا 20درصد پزشکان نشانی از خود در سامانه‌های مالیاتی به جا نمی‌گذارند.

هادی خانی، مدیرکل دفتر بازرسی ویژه و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی ریشه‌ بسیاری از معضلات در فرار مالیاتی را کارت‌خوان‌های بی‌هویت و بی‌شناسنامه دانست و اعلام کرد: از چند‌ماه پیش تحقیق درباره موضوع پوزهای بانکی را آغازکرده‌ایم. او ادامه داد: 7میلیون دستگاه پوز بانکی (پایانه‌های پرداخت کارتخوان) درکشور داریم. اینکه این دستگاه پوز با چه کاربری و دست چه افرادی قرار دارد، مهم است. خانی از بانک مرکزی خواست هر چه زودتر دستگاه‌های پوز را از نظر مالیاتی شناسنامه دار کند. این مسئول سازمان امورمالیاتی اعلام کرد: بانک مرکزی تا پایان امسال برای شناسنامه‌دار کردن کارتخوان‌ها فرصت دارد.

در ماه‌های اخیر موضوع حضور دستگاه‌های کارتخوان در مطب پزشکان به یک مطالبه عمومی تبدیل شده، آمارها نشان می‌دهد بسیاری از اصناف با انجام معاملات نقدی عملا در پرداخت مالیات رد گم می‌کنند، آنطور که داریوش ابوحمزه از کارشناسان مسائل اقتصادی می‌گوید: براساس قانون بودجه سال98، اکنون کارمندان دولت 6هزار میلیارد تومان مالیات می‌پردازند اما مالیات پرداختی مشاغل همه اصناف 9هزار میلیارد تومان است؛ یعنی اصناف ماهانه 300هزار تومان مالیات پرداخت می‌کنند که این رقم بسیار کمتر از مالیات پرداختی بسیاری از کارمندان دولت است.

20درصد پزشکان پرونده مالیاتی ندارند
 هادی خانی، مدیرکل بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی در قالب یک فراخوان می‌گوید: مردم اگر به مطب پزشکی مراجعه کردند و آن مطب دستگاه کارتخوان نداشت، موضوع را به ستاد خبری سازمان امور مالیاتی به شماره تلفن 35019- 021 اعلام کنند. او تأکید می‌کند: کاری به موقعیت افراد نداریم و با هر شخصیت و مقامی که فعالیت اقتصادی کرده اما درآمدهایش را به‌درستی به سازمان امور مالیاتی اظهار نکرده و مالیات نپرداخته، برخورد قانونی می‌کنیم. او با اشاره به اینکه قانون بودجه98 پزشکان را به نصب صندوق‌های فروشگاهی مکلف کرده، می‌افزاید: سازمان امور مالیاتی، اولویت رسیدگی را به پزشکان اختصاص داده است. به گفته او، هرچند تعداد زیادی از پزشکان مالیات خود را می‌پردازند اما 15 تا 20درصد پزشکان در سامانه‌های ما رد پا و پرونده‌های مالیاتی ندارند. خانی می‌گوید: تا 23مرداد به پزشکان مهلت داده‌ایم که دستگاه‌های کارتخوان خود را در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت‌نام کنند.

 مشارکت 90درصدی پزشکان پایتخت در تکالیف مالیاتی

سازمان نظام پزشکی در واکنش به گزارش همشهری با عنوان ضرب‌الاجل مالیاتی برای پزشکان در توضیحی اعلام کرد: متأسفانه در گزارش روزنامه همشهری به نقل از رئیس اداره امور مالیاتی استان تهران اعلام شده؛ از 20هزار پزشک فعال پایتخت، فقط 11هزار نفر برای عملکرد سال1396، اظهارنامه مالیاتی ارائه کرده‌اند؛ این خبر برای نخستین‌بار در اوایل سال97 در برخی رسانه‌ها منتشر شد که پس از پیگیری‌های سازمان نظام پزشکی، رئیس اداره امور مالیاتی استان تهران تأکیدکرد: عنوان خبر منتشر شده، بیانگر مفهوم مورد نظر او نبوده است. در ادامه توضیح سازمان نظام پزشکی آمده است: با توجه به تبصره ماده100 قانون جدید مالیات‌های مستقیم، عده‌ای از مشاغل و حرفه‌ها که در سال96 درآمدی کمتر از 240میلیون تومان داشته‌اند، از ارائه اظهارنامه مالیاتی در آن سال معاف شناخته شده و مالیات آنها با اعلام در سایت سازمان امور مالیاتی تعیین و قطعی شده، بنابراین، درصورت ارائه 11هزار اظهارنامه مالیاتی در صنف پزشکان پایتخت، این رقم، افزون بر تعداد افرادی است که مشمول تبصره ماده100 بوده‌اند؛ یعنی مشارکت 90درصدی پزشکان پایتخت در انجام تکالیف مالیاتی محقق شده است. سازمان نظام پزشکی همچنین مدعی شده مرکز پژوهش‌های مجلس در نشست مشترک با حضور اعضای کمیسیون بهداشت و نمایندگان سازمان امور مالیاتی، خبر منتشر شده به نقل از آن مرکز را مبنی بر تخمین مالیات واقعی پزشکان تا سطح 6700میلیارد تومان در سال را، تکذیب کرده است.

  توضیح همشهری: این جوابیه درحالی ارسال شده است که گزارش چاپ‌شده در همشهری کاملا مستند به آمار و گفته‌های مسئولان ذیربط بوده، به‌عنوان مثال: در تاریخ 23مرداد 1397 محمدرضا نوری، رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور مالیاتی در خصوص میزان مالیات پزشکان در تهران، گفته بود: از میان حدود 20 هزار پرونده پزشکان در تهران، تنها 11 هزار نفر برای عملکرد سال 1396 اظهارنامه ارائه کرده‌اند که میانگین مالیات اعلامی از سوی پزشکان برای هر نفر 5 میلیون و 700 هزار تومان بود. همچنین زمستان سال گذشته نصرالله پژمان‌فر، از نمایندگان مجلس در صحن علنی پارلمان به استناد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: این مرکز میزان مالیات پزشکان را ۷۰۰میلیارد تومان در سال تخمین زده درحالی‌که کارشناسان حوزه سلامت مقدار واقعی مالیات پزشکان را ۶هزار و ۷۰۰میلیارد تومان در سال برآورد می‌کنند.

  مدیرکل بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی در سازمان امور مالیاتی: تا 23مرداد به پزشکان مهلت داده‌ایم که دستگاه‌های کارتخوان خود را در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت‌نام کنند
  نشانی مطب پزشکانی را که دستگاه کارتخوان ندارند، به ستاد خبری سازمان امور مالیاتی به شماره تلفن 35019-021 اعلام کنید
 

این خبر را به اشتراک بگذارید