• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 28 بهمن 1396
کد مطلب : 7148
+
-

رصد بازارها

اولین واکنش بازار به پاتک ارزی

 

قیمت ارز در بازار آزاد پس از پاتک پلیس آگاهی به دلال‌های ارزی و اعلام سیاست 3گانه بانک مرکزی با افت مواجه شد به‌گونه‌ای که در پایان معاملات روز پنجشنبه قیمت فروش نقدی هر دلار آمریکا پس از 3روز دوباره به کمتر از 4800تومان رسید و روی 4738تومان ایستاد. انتظار می‌رود با تدابیر ارزی و ریالی بانک مرکزی بخشی از نقدینگی سرگردان در بازار ارز به سمت بازار پول حرکت کند. خبر مهم اینکه امروز همزمان با جذب نقدینگی با نرخ 20درصد با انتشار گواهی سپرده بانکی، تعیین نرخ سود 4تا 4.5درصد برای سپرده‌های ارزی و اعلام سیاست پیش‌فروش سکه قرار است سامانه جدید ارزی راه‌اندازی شود. ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی روز پنجشنبه با جمع کردن مدیران بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دور یک میز اعلام کرد: «براساس سامانه جدید ارزی، خریداران و فروشندگان ارز، متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.» به گفته وی، «همچنین به‌تدریج صرافی‌ها و سایر بازیگران بازار ارز به این سامانه متصل می‌شوند.»

 

 

بازار مسکن با متقاضیان مصرفی راه می‌آید؟

 

در بازار مسکن پایتخت، زنگ خروج از رکود 5ساله نواخته شده و معاملات هم از نظر تعداد و هم از منظر قیمت در مسیر رشد قرار گرفته‌ است اما همزمان کارشناسان و فعالان این بازار هشدار می‌دهند هرگونه افزایش بی‌قاعده در قیمت‌ها می‌تواند دوباره این بازار بحران‌زده را به ورطه رکود بکشاند چراکه بخش عمده رونق بازار مسکن، ناشی از افزایش معاملات در واحدهای مسکونی با ارزش زیر 500میلیون تومان بوده که ناشی از استقبال متقاضیان مصرفی است. بررسی آمارهای یک سال اخیر بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران نشان می‌دهد میانگین تعداد معاملات بازار مسکن ماهانه 15هزار فقره بوده و معاملات‌ماه گذشته 26درصد از این میانگین بالاتر رفته که می‌تواند نوید خروج این بازار از رکود تلقی شود اما از سوی دیگر، متوسط بهای هر متر زیربنای مسکونی نیز در‌ماه گذشته نسبت به‌ماه مشابه سال قبل رشدی معادل 16.7درصد داشته که 6.7درصد از تورم سالانه بیشتر است و می‌تواند نشانه تضعیف شدید توان خرید متقاضیان حاضر در بازار باشد و زمینه‌ساز کسادی دوباره این بازار شود.

 

 

بازار سکه، در انتظار نتایج  طرح پیش‌فروش

 

کاهش 13هزار تومانی ارزش هر سکه طرح جدید در بازار طلای ایران نخستین واکنش این بازار به تدبیر بانک مرکزی مبنی بر اجرای طرح پیش‌فروش سکه از امروز بود. قرار است بانک مرکزی نسبت به پیش فروش 6ماهه سکه بهار آزادی با نرخ ۱۴ میلیون ریال و پیش فروش یکساله سکه بهار آزادی با نرخ ۱۳ میلیون ریال از طریق شعب منتخب بانک ملی اقدام کند. اعلام این سیاست باعث شده تا هر سکه طرح جدید در معاملات روز پنجشنبه یک میلیون و 577هزار و 500تومان دادوستد شود. فعالان بازار سکه انتظار دارند درصورت استقبال مردم از طرح پیش فروش سکه در شعب منتخب بانک مرکزی، انتظارات روانی مبنی بر ادامه روند صعودی قیمت‌ها تعدیل و بخشی از حباب شکل‌گرفته ناشی از نوسان نرخ ارز تخلیه شود. این در حالی است که قیمت طلا و سکه علاوه بر تأثیرپذیری از نوسان ارزی و همچنین تقاضای بازار، متناسب با قیمت جهانی هر اونس طلا بالا و پایین می‌شود. آخرین خبر اینکه قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی تحت‌تأثیر ضعیف شدن ارزش دلار و تقاضای سرمایه‌گذاران برای خرید این فلز ارزشمند به‌عنوان پناهی در برابر رشد سریع‌تر از حد انتظار تورم در آمریکا، افزایش بیشتری پیدا کرد.

 

 

کاهش 6دلاری  قیمت نفت در بازار دنیا

 

با رسیدن قیمت سبد نفتی اوپک به محدوده 60دلار، کشورهای صادرکننده نفت جهان حالا نگران هستند که ارزش هر بشکه نفت به کمتر از 60دلار برسد که خطری بر بودجه این کشورها به شمار می‌آید. چهارشنبه گذشته وزیر نفت عربستان پس از دیدار با همتای روسی خود در ریاض اعلام کرد: توافق جهانی کاهش تولید نفت به نقش خود در کمک به تثبیت بازار نفت ادامه خواهد داد. خالد الفالح گفت: همکاری میان تولیدکنندگان نفت عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) همچنان به تثبیت بازار نفت کمک خواهد کرد. تحلیلگران بازار طلای سیاه می‌گویند: تعهد کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک، مانع سقوط قیمت جهانی نفت خواهد شد و مانع از افزایش سرمایه‌گذاری در ایالات متحده روی میدان‌های نفت‌شیل می‌شود که نتیجه آن تقویت ارزش جهانی نفت خواهد بود. برخی تحلیلگران می‌گویند: دلیل اصلی نزولی شدن قیمت جهانی نفت در یک‌ماه اخیر عمدتا ناشی از افزایش تولید در آمریکا و کاهش پایبندی برخی اعضای اوپک به‌طور ویژه عربستان و نیجریه بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید