• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71468
+
-

«آنوبانی‌نی»در حصار دیوارهای یک مدرسه قدیمی

«آنوبانی‌نی» یکی از قدیمی‌ترین نقش‌‌های برجسته‌ تاریخی جهان با 4800 سال قدمت سال‌هاست که در حیاط مدرسه‌ای دخترانه در سرپل ذهاب محصور مانده است. به گزارش ایسنا،  اسارت این اثر تاریخی ارزشمند در این مدرسه کوچک غربتی عجیب را برایش رقم زده، چراکه در زمانه‌ای که برای بناهای صدساله هم هیاهوهای آن‌چنانی می‌شود، این اثر به اندازه قدمت و ارزشش دیده نشده و کسی برای نجاتش قدمی جدی برنداشته است. 

گاهی هم که گردشگری گذرش به این اثر باستانی تقریبا ناشناخته می‌افتد، کتیبه‌ای می‌بیند که غبار زمان چهره‌اش را مخدوش کرده و نمی‌تواند آن را هم از نزدیک ببیند. شاید آن هنگام تنها سری به نشانه تاسف و حسرت تکان دهد برای مهجوریت یکی از مهم‌ترین میراث‌های به‌جامانده از تاریخ بشریت. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرپل‌ذهاب درباره آخرین اقدامات برای رهایی این اثر تاریخی از بند دیوارهای مدرسه 17 شهریور اظهار کرد: از 6 سال پیش تاکنون با آموزش و پرورش رایزنی کرده‌ایم تا بتوانیم با تملک مدرسه، اثر باستانی آنوبانی نی را از محصور بودن نجات دهیم. 

«مظفر غلامی» افزود: طی این مدت مسئولان آموزش و پرورش بارها اعلام کرده‌اند که چون فضای آموزشی چندانی نداریم نمی‌توانیم این مدرسه را تخلیه کنیم و به میراث فرهنگی تحویل دهیم.  رئیس میراث فرهنگی سرپل ذهاب ادامه داد: وقوع زلزله بزرگ سال 96 و بازسازی‌های پس از آن زمینه‌ای فراهم کرد که تعداد مدارس بیشتری نسبت به قبل در شهر سرپل‌ذهاب ساخته شود، بنابراین از مسئولان آموزش و پرورش خواستیم از ظرفیت مدارس تازه‌ احداث شده استفاده و این مدرسه را تخلیه کنند.

وی با بیان این‌که در مذاکرات اخیر با مسئولان آموزش و پرورش روزنه‌های امیدی به وجود آمده، عنوان کرد: در صورتی که بتوانیم موافقت قطعی آموزش و پرورش را بگیریم، پرونده تملک این مدرسه را که از قبل آماده کرده‌ایم به سازمان ارسال خواهیم کرد تا سریعا محوطه‌سازی اطراف اثر را آغاز کنیم.غلامی یادآور شد: با تملک این مدرسه و محوطه‌سازی اطراف آنوبانی‌نی می‌توانیم سالانه حداقل یک فصل کاوش را در محوطه داشته باشیم و آن را به یک پایگاه باستان‌شناسی تبدیل کنیم تا به صورتجهانی معرفی شود.

وی در ادامه با بیان این‌که محصور بودن این اثر باستانی در مدرسه باعث شده تا در سالیان گذشته نتوانیم اقدامات حفاظتی لازم را برای آن داشته باشیم، عنوان کرد: گردشگرانی که از این اثر تاریخی دیدن می‌کنند از محصور بودن آن شاکی هستند و نمی‌توانند اثر را از نزدیک ببینند یا از آن عکس تهیه کنند. در نقش برجسته آنوبانی‌نی، تصویر الهه نشاط و عشق به همراه پادشاه لولوبیان و 9 اسیر جنگی حک شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید