• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 17 مرداد 1398
کد مطلب : 71237
+
-

باور تغییرات و در‌ک موقعیت‌ها

باور تغییرات و در‌ک موقعیت‌ها

علی‌اکبر قاضی‌زاده_مدرس روزنامه‌نگاری

جامعه روزنامه‌نگاری اکنون در موقعیت بسیار حساسی قرار دارد. این موقعیت از سوی همکاران خبرنگار باید جدی گرفته شود تا باور آنها به کاری که انجام می‌دهند و اهمیت آن به جامعه نیز تسری یابد و فراگیر شود.

برخلاف برخی برداشت‌های عجولانه و نادرست، عمیقا براین باورم که نه تنها دوره روزنامه‌نگاری مکتوب به پایان نرسیده است، بلکه این رسانه در مرحله‌ای از تاریخ خود قرار دارد که می‌تواند اثربخش، تعیین‌کننده و سازنده باشد.
تفاوت دوران فعلی روزنامه‌نگاری با دوره‌های قبل در شرایط و اوضاع اجتماعی و فکری است که تفاوت زیادی با گذشته دارد، این تغییر اوضاع باید از سوی جامعه خبری شناخته شود و با درک دقیقی فعالیت‌های خبری با آن وفق داده شود.
فعالیت‌هایی که هماهنگ با این تغییرات نباشند فاقد اثربخشی‌اند و نتیجه موثر و مشخصی در پی نخواهند داشت.
نیروی تازه‌نفس و مستعدی که به بدنه مطبوعات پیوسته‌اند شایسته توجهند. جوانانی که به منزله هوای تازه، امید احیا و پرباری مطبوعات را با خود دارند. چنانچه این عده قدر خود را بدانند، از فضایی که در آن قرار دارند و اقتضائات آن با خبر باشند و از ظرفیت‌های این حرفه برای پاسخ به نیازهای امروز مطلع شوند، نه‌تنها می‌توانند انتظارات مردم از مطبوعات را برآورده کنند بلکه در تدارک جایگاه شایسته و بایسته برای رسانه‌های مکتوب موفق خواهند بود. از سوی دیگر امیدی که از مسئولان می‌رود این است که نقش تسهیل‌کننده‌تری دست‌کم برای این جوانان داشته باشند.
اگر آنها هم به این نتیجه رسیده‌اند که در دوره حساسی از تاریخ سیاسی کشورمان قرار داریم وضعیت را برای اطلاع‌رسانی ساده‌تر کنند. اجازه ورود فعالان خبری را به حوزه‌های ملی و حساس بدهند. انتظار جامعه خبرنگاران از مسئولان نه‌تنها این است که پیچیدگی‌های این دوره را درک کنند بلکه این انتظار نیز از آنان وجود دارد که با میدان‌دادن به جوانان آنان را نیز در درک بهتر از اوضاع یاری دهند.
روز خبرنگار، روز ارج‌نهادن به همه کوشندگان این عرصه و صاحبان این حرفه سخت، حساس و پرمسئولیت را گرامی می‌دارم و امید ارتقای مطبوعات و بهروزی و سعادت زحمتکشان این حوزه را دارم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید