• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71016
+
-

کمبود دارو در قم نداریم

مدیر نظارت بر امور دارو دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که در قم کمبود دارو وجود ندارد گفت: طبق اعلام مسئولان سازمان غذا و دارو، تعداد واقعی کمبودهای دارویی ۲۰ قلم است.

به گزارش مهر، «حمید اورعی» افزود: داروها در کل به 3 دسته بیمارستانی، خاص و عمومی تقسیم‌بندی می‌شوند که در این 3 دسته کمبودی نداریم. البته داروهای خاص مانند داروهای شیمی‌درمانی،‌ ام اس، تالاسمی و هموفیلی به صورت سهمیه‌ای به استان‌ها تعلق می‌گیرد که از طرف دانشگاه‌های علوم پزشکی به تعدادی از داروخانه‌های منتخب تخصیص داده می‌شود تا تهیه آن برای بیماران راحت‌تر و همچنین نظارت برعرضه و فروش این نوع از داروها آسان‌تر صورت گیرد.
وی بیان کرد: برخی از پزشکان داروهایی با یک برند خاص تجویز می‌کنند که ممکن است بیماران در تهیه آن دارو با مشکل روبرو شوند و احساس کنند که کمبود دارو وجود دارد، در صورتی که این موضوع سبب ایجاد احساس کمبود کاذب دارو می‌شود، بهتر است پزشکان در هنگام تجویز بر برند خاصی تأکید نکنند تا تهیه آن دارو برای بیماران آسان‌تر باشد.

مدیر نظارت بر امور دارو دانشگاه علوم پزشکی قم با ذکر این‌که نکته که تأکید سیاست سازمان غذا و دارو بر کاهش واردات دارو و تکیه بر توانایی‌های داخلی است که تولیدکنندگان بتوانند نیازهای کشور را تأمین کنند ادامه داد: تمام داروهای تولید داخل استانداردهای جهانی را دارا هستند و آزمایش‌های لازم را پشت‌سر می‌گذارند و بعد از ورود به بازار نیز همچنان تحت نظارت و کنترل و آزمایش سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرند و از نظر کیفیت و تاثیرگذاری تفاوتی با نمونه‌های خارجی خود ندارند.
وی افزود: از عمده دلایل کمبود دارو در برخی از بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها، نداشتن اعتبارات و پرداخت نشدن مطالباتشان از طرف بیمه‌هاست. به همین دلیل با مشکل خرید دارو روبرو هستند.

اورعی گفت: سازمان غذا و دارو با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی به طور مرتب از انبار داروخانه‌ها و شرکت‌ها بازرسی می‌کنند تا شاهد بروز مشکلی نباشیم. همچنین مردم می‌توانند با شماره تماس‌های ۱۴۹۰ و ۱۹۰ با کارشناسان دارویی در ارتباط باشند و سوالات خود را در زمینه نحوه مصرف داروها و عوارض آنان و سایر مشاوره‌های دارویی استفاده کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید