• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 70996
+
-

اتوبوس‌های جدید در راه اراک

شهروندان اراکی رغبتی به استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی ندارند

حمل‌ونقل
اتوبوس‌های جدید در راه اراک


   آوا صادق| اراک- خبرنگار:



علاوه بر صنایع آلاینده، یکی دیگر از عوامل مهم در ایجاد آلودگی هوا در اراک خودروها و ناوگان فرسوده حمل‌و‌نقل عمومی است که باید در زمینه بهینه‌سازی و استفاده صحیح از این ناوگان توسط مدیریت شهری اقدامات جدی و اثربخشی انجام شود.

در این زمینه باید زیرساخت‌های لازم از جمله ایجاد امکانات بیشتر، سرعت در جابه‌جایی مسافر، قیمت مناسب سفرهای شهری برای استفاده شهروندان از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی فراهم شود تا شاهد ترغیب و افزایش استفاده مردم از این ناوگان و کاهش استفاده از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین باشیم.

استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در کلان‌شهری مانند اراک که صنایع آلاینده‌ای دارد، می‌تواند در زمینه کاهش آلودگی هوا بسیار با اهمیت باشد. همچنین توزیع عادلانه امکانات در همه نقاط در این زمینه بیشترین تأثیر را برای فرهنگ‌سازی درباره استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی خواهد داشت.


نبود سیستم سرمایشی و گرمایشی در اتوبوس‌ها

یکی از شهروندان اراکی با بیان این‌که نامناسب بودن سیستم گرمایشی و سرمایشی در برخی از اتوبوس‌های شهری مانع اصلی استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی می‌شود می‌گوید: در تابستان‌ها و زمستان‌ها برخی از اتوبوس‌ها یا دارای سیستم مناسبی برای خنک کردن و گرم کردن داخل اتوبوس نیستند یا از این سیستم برای مسافران خود استفاده نمی‌کنند.

«زهرا مرادخواه» بیان می‌کند: همین مسأله سبب شده ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی مورد استقبال شهروندان قرار نگیرد و افراد میل و رغبت چندانی برای این کار نداشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: نکته مهم‌تر این‌که در برخی از خطوط یک اتوبوس مجبور به رفتن به چندین مسیر است که طولانی بودن مدت زمان ماندن در اتوبوس آن هم با این شرایط برای شهروندان سخت است. به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده کنند که این مسأله نیز آلودگی هوا و ترافیک را دو برابر می‌کند. در این راستا مدیریت شهری باید برای ساماندهی این وضعیت و جایگزینی اتوبوس‌های جدید به جای ناوگان فرسوده جدیت بیشتری داشته باشد.


ضرورت رسیدگی به بهداشت اتوبوس‌ها

شهروند دیگری نیز می‌گوید: برخی از اتوبوس‌ها از نظر زیبایی و شکل ظاهری نامناسب هستند و همین مسأله رغبت شهروندان را برای استفاده از این ناوگان کاهش می‌دهد. بنابراین جایگزینی اتوبوس‌های جدید به صورت عادلانه در همه خطوط و جمع‌آوری یا تجهیز ناوگان موجود در صورت امکان باید در دستور کار مسئولان این حوزه قرار گیرد.

«مهین بیاتی» بیان می‌کند: علاوه بر این، تبلیغاتی که روی برخی از اتوبوس‌ها مشاهده می‌شود فضای داخل این ناوگان را به شدت غیرقابل تحمل می‌کند و مسافران نمی‌توانند ازداخل اتوبوس بیرون را ببینند، همین مسأله سبب شده خود من به عنوان یک شهروند تمایلی به استفاده از اتوبوس نداشته باشم.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر همه موارد ذکر شده برخی از اتوبوس‌ها از نظر بهداشت و تمیزی در شرایط مطلوب قرار ندارند. این مسأله هم سبب استفاده نکردن از این ناوگان می‌شود. در حالی که اگر هم این مشکلات برطرف شود قطعاً افزایش استفاده از اتوبوس‌ها و کاهش ترافیک و آلودگی هوا را به دنبال خواهد داشت.


اختصاص 13 دستگاه اتوبوس 

رئیس سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری اراک نیز در این رابطه می‌گوید: اگر بخواهیم بسته پیشنهادی برای کمک به بهره‌برداران را به صورت کارشناسانه و با نتایج مثبت و اثربخشی آماده کنیم نیاز به زمان دارد ونمی‌توان با عجله این کار را انجام داد.
«حجت‌الله مرادی» بیان می‌کند: در این زمینه سرنوشت 77 بهره‌بردار و حدود 155 اتوبوس باید مشخص شود و نمی‌توان تصمیم عجولانه گرفت. در این مورد باید از تجربیات استان‌های دیگر نیز استفاده شود تا طرح پیشنهادی پخته و مناسب باشد.

وی ادامه می‌دهد: در مورد بهره‌بردارانی که قرارداد آنها به اتمام رسیده باید همه مسائل همه‌جانبه مورد بررسی قرار گیرد تا نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد و طرح و برنامه محکوم به شکست نشود که این مسأله نیز به زمان نیاز دارد.

رئیس سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری اراک ادامه می‌دهد: از 50 دستگاه اتوبوس خریداری شده قرار شد 37 دستگاه جایگزین اتوبوس‌هایی شود که عمر مفید آن تمام شده یا قرارداد آنها با بخش خصوصی به اتمام رسیده است.


واگذاری 30 دستگاه اتوبوس از طریق مزایده

رئیس سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری اراک می‌گوید: 30 دستگاه از این اتوبوس‌ها از طریق مزایده واگذار شده، اما برای 7 دستگاه دیگر پیشنهادی وجود نداشته که با توجه به وضعیت اتوبوس‌ها قرار بر این شد که 7 دستگاه باقیمانده توسط این سازمان تأمین نیرو شود که این اقدام در حال انجام است و این 7 دستگاه نیز جایگزین اتوبوس‌های فرسوده خواهد شد.

«حجت‌الله مرادی» اظهار می‌کند: از 50 دستگاه اتوبوس خریداری شده نیز 13 دستگاه را برای 2 خط BRT که در طرح جامع اراک پیش‌بینی شده در نظر گرفته‌ایم که مراحل اولیه آن انجام و منتظر تصویب در شورای ترافیک هستیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید