نوسازی تاکسیهای یاسوج در ایستگاه گرانی خودرو
به علت افزایش قیمت خودرو و ناتوانی تاکسیداران در خرید خودرو جدید سایت فروش به مدت 8 تا 10 ماه بسته شده است
وضعیت تاکسیهای یاسوج یادآور دو روی سکه است. با آنکه اخیرا شرایط بهتر شده و درصد بالایی از تاکسیها سر و سامان گرفتهاند همچنان تعداد زیادی تاکسی فرسوده در شهر جولان میدهد.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج درباره ناوگان فرسوده این شهر گفت: 15 درصد از ناوگان تاکسیرانی این شهر فرسوده است. به گزارش ایسنا، «ضرغام خلقیپور» افزود: 1030 دستگاه تاکسی زرد در استان وجود دارد که هر دستگاه روزانه به صورت میانگین بین 120 تا 150 مسافر را جابهجا میکند.
وی اظهار کرد: 32 دستگاه اتوبوس خصوصی یا مربوط به سازمان حمل و نقل در استان وجود دارد که در فصول دانشگاه و مدارس 800 نفر را جابهجا میکنند.
کاهش سفرهای شهری در تابستان
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج خاطرنشان کرد: در فصل تابستان سفرهای شهری کمتر است و استقبال مردمی از اتوبوس خیلی کم است و عادت مردمی که در ایستگاه تعیینشده پیاده شوند وجود ندارد.
خلقیپور با بیان اینکه حدود 85 درصد ناوگان تاکسیرانی نوسازی شده است و تنها 15 درصد از ماشینهای فرسوده استفاده میکنند تصریح کرد: به علت افزایش قیمت خودرو و ناتوانی تاکسیداران در خرید خودرو جدید سایت به مدت 8 تا 10 ماه بسته شده است.
وی ادامه داد: در این خصوص از طریق اتحادیه تاکسیرانی کشوری پیگیری کردیم و این اتحادیه نیز به دلیل بالا رفتن قیمت خودرو تا الان نتوانستند موفق شوند خودرو جدید وارد چرخه حمل و نقل کشور کنند تعداد زیاد تاکسیهای یاسوج و استان ما هم جدا از این مساله نیست.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج عنوان کرد: تعداد تاکسیها نسبت به میانگین جمعیت یاسوج بیشتر است و بستگی به تقاضای مردم دارد که از تاکسیهای شهری و یا دربست استفاده کنند.
وی تاکید کرد: تعداد زیادی کارت صلاحیت برای تاکسیهای بیسیم صادر کردهایم و به تاکسیهای زرد نیز کارت هوشمند دادهایم.
ساماندهی حمل و نقل بار
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج گفت: در بخش حوزه بار ساماندهی صورت گرفته و کل کامیونهای شهر کارت هوشمند فعال دارند. خلقیپور افزود: در سال 97 و 98 به کمک شهردار و مصوبات شورای اسلامی شهر 13 اتوبوس اضافه کردیم که 10 اتوبوس را از اتوبوسرانی مشهد خریداری کردیم و 3 دستگاه اتوبوس دیگر را که به شهر دهدشت واگذار کرده بودیم، بازپس گرفتیم که کار خیلی بزرگی است و در آینده نزدیک شاید بتوانیم یک دستگاه دیگر اضافه کنیم که در این خصوص از شهردار یاسوج، شورای اسلامی شهر و مدیر کل امور شهری کمال تشکر را داریم.
وی تصریح کرد: اگر این 13 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهر یاسوج اضافه نمیشد، در سال 98 و 99 با مشکل مواجه میشدیم.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج خاطرنشان کرد: تاکسیداران با کمبود مسافر مواجهند و در این مورد شاکیاند.
خلقیپور گفت: سال 97 برنامه پرداخت الکترونیک را برای حدود 200 تاکسی اعمال کردیم که به دلیل بیسوادی و کمسوادی عدهای از افراد مسن در استان به نتایج کافی نرسیدیم و این برنامه ناموفق بود. وی ادامه داد: سعی ما بر این است که اگر بتوانیم در اتوبوسرانی و تاکسیرانی پرداخت الکترونیک و هوشمندسازی سامان دهیم و به سمت و سویی برویم که مسافران راحتتر بتوانند کرایه خود را پرداخت کنند.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج گفت: بیشترین مشکلات رانندگان کمبود مسافر و گران شدن قطعات و مواد مصرفی مثل روغن، لنت و بلبرینگ است.
«ضرغام خلقیپور» عنوان کرد: خودرو اغلب این رانندگان قسطی و معیشت این افراد در خطر است. انتظار میرود در این وضعیت تحریمها خود ما و رانندگان دست به دست هم بدهیم تا مردم در رفاه باشند و البته این رانندهها هم شهروندان ما هستند و ما باید حامی آنها باشیم.
وی تصریح کرد: رانندگان از طریق مرکز میتوانستند یک سری لوازم یدکی و مواد مصرفی در اختیار رانندگان قرار دهند، اما به خاطر اینکه رانندگان پول نداشتند این کار محقق نشد.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل در سالهای گذشته برای حقوق نیروهایمان 8 ماه معوقه داشتیم که در سال 96 سعی شد حقوقها را پرداخت کنیم و در حال حاضر 2 تا 3 ماه معوقه حقوق نیروها را داریم که سعی داریم این را برطرف کنیم.
خلقیپور اضافه کرد: در بخش پایانه مسافر برخی اقداماتی اعم از نصب دوربین، پاسگاه انتظامی، ایجاد رمپها و محصور کردن پارکینگ را برای جلوگیری از فعالیت مسافربرهای شخصی انجام دادهایم. پایانه مسافربریای که الان داریم نسبت به شهرهای دیگر تقریبا کامل است.