• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70906
+
-

ماراتن ترکیه و قزاقستان برای ربودن فارابی از ایران

میراث فرهنگی
ماراتن ترکیه و قزاقستان برای ربودن فارابی از ایران

همزمان با افتتاح خانه- موزه فارابی، در شهر استانبول که با همکاری 2کشور قزاقستان و ترکیه گشایش یافت، ترکیه و قزاقستان این‌بار تلاش کرده‌اند، ابونصر فارابی، فیلسوف و دانشمند ایرانی را هم به نام خود سند بزنند.
به گزارش ایسنا، این خانه- موزه به مناسبت هزار و صدوپنجاهمین سالگرد تولد فارابی که قرار است در سال‌۲۰۲۰ توسط یونسکو جشن گرفته شود، توسط دانشگاه ملی فارابی قزاقستان و شهرداری استانبول در ترکیه افتتاح شده است. 
در افتتاح خانه-‌ موزه فارابی، معاون شهردار استانبول، دبیر‌کل سازمان بین‌المللی فرهنگ ترکی
 (TURKSOY)، رئیس دانشگاه ملی فارابی قزاقستان، رئیس دانشگاه استانبول و نمایندگانی از سفارت قزاقستان در ترکیه حضور داشتند. 
 خانه- موزه  فارابی که در مرکز شهر توریستی استانبول واقع شده، دارای چند بخش است که اطلاعات منحصر‌به‌فردی درباره مراحل مختلف زندگی و کار ابونصر محمدبن‌محمد فارابی، اندیشمند بزرگ جهان اسلام ارائه می‌دهند که به‌عنوان معلم دوم بشریت (پس از ارسطو) شناخته می‌شود. 
در این موزه، مجسمه، آثار تاریخی، آثار فارابی که نقشی اساسی در بسیاری از حوزه‌های دانش بشری داشت و همچنین کتاب‌هایی که درباره وی نگاشته شده، به نمایش گذاشته شده است. میراث فکری به‌جامانده از فارابی شامل حوزه‌های ریاضیات، فلسفه، شیمی، زیست‌شناسی، ستاره‌شناسی، پزشکی، منطق، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، قانون، اخلاق و سایر حوزه‌های علمی می‌شود. 
نظام‌مند‌کردن و طبقه‌‌بندی علوم توسط فارابی بعدها به توسعه اندیشه علمی در جهان انجامید و وی با فعالیت‌های خلاقانه‌خود پلی معنوی میان شرق و غرب ایجاد کرد. 
«گالیم موتانوف» رئیس دانشگاه ملی قزاقستان (فارابی) در سخنانی در مراسم افتتاحیه این خانه- موزه گفت: ایجاد یک خانه- موزه مستقل برای فارابی در ترکیه، نقطه عطف مهم دیگری در بیشتر شناساندن گنجینه فرهنگی ترکی و قزاقی از طریق میراث فارابی است که نقشی ارزشمند در تاریخ تمدن بشری ایفا کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید