• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70835
+
-

رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از زوج‌های جوان تاکید کردند

جمعیت بیشتر، نیروی انسانی مترقی‌تر

رهبری
جمعیت بیشتر، نیروی انسانی مترقی‌تر


پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به‌مناسبت یکم ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بیانات رهبر معظم انقلاب را که در دیدار جمعی از زوج‌های جوان در فروردین ۱۳۹۸ ایراد شده، منتشر کرد.

در متن این بیانات آمده است: یک جمله‌ای من عرض کنم. اولا نعمت ازدواج - چه برای پسر، چه برای دختر- نعمت بزرگی است که خیلی‌ها توجه ندارند. اینکه خدای متعال به شما توفیق بدهد و کمک کند که همسر خوبی پیدا کنید، یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی است؛ این نعمت را باید شکر بکنید.

شکر این نعمت هم به این است که آن شکلی را که خدای متعال برای خانواده‌ها، برای زن، برای شوهر تعیین کرده و اخلاق خانوادگی‌ای را که در اسلام مقرر شده، به‌طور کامل رعایت کنید. و قدر این زندگی را بدانید؛ سعی کنید ان‌شاءالله هر چه بیشتر این زندگی را اسلامی کنید. این یک نکته است.

مطلب دوم؛ این حدیثی که من خواندم از قول پیغمبر اکرم که «تَناکحوا تَناسَلوا تَکثُروا»، خدای متعال از مسلمان‌ها خواسته که زیاد بشوند، افزایش پیدا کنند. واقعا هم این جور است که اگر چنانچه عدد ملت مسلمان - حالا در یک کشور اسلامی مثل کشور ایران یا در فضای اسلامی مثل امت اسلامی- زیاد باشد، این زمینه و امکان برای رشد و تعالی در آنها وجود دارد؛ یعنی وقتی که عده زیاد است، افراد صالح در آن قهرا زیادترند، توانایی‌ها قهرا بیشتر است، نیروی انسانی قهرا راقی‌تر است؛ این چون طبیعی است اگر چنانچه جمعیت زیاد باشد.

جمعیت کم، مقهور واقع می‌شود. امروز در دنیا آن کشورهایی که جمعیت‌های زیادی دارند، به برکت آن به خیلی امکانات دست یافته‌اند؛ چین یک نمونه‌ است، هند یک نمونه‌ است؛ با اینکه مشکلاتی هم دارند اما در عین حال خود این جمعیت زیاد به‌عنوان یک ارزش اجتماعی، ارزش سیاسی، یک ارزش بین‌المللی برای آنها توانسته موفقیت‌هایی را به‌وجود بیاورد. بنابراین نسل باید افزایش پیدا کند؛ اینکه من تکرار می‌کنم، تأکید می‌کنم، به‌خاطر این است.

و البته امروز در کشور ما مردم گوش می‌کنند، حرفی ندارند؛ آن کسانی که این حرف به آنها می‌رسد، حرفی ندارند و گوش می‌کنند منتها مسئولانی که بایستی عملا دنبال کنند و زمینه‌ها را فراهم کنند، آن کار لازم را انجام نمی‌دهند. البته مسئولان [رده] بالا می‌گویند قبول داریم اما مسئولان میانی درست عمل نمی‌کنند؛ به هر حال افزایش فرزند باید به‌صورت یک فرهنگ دربیاید. شما ببینید، در بعضی از کشورهای غربی - مثلا در آمریکا - خانواده‌ای پانزده تا بچه دارند، بیست تا بچه دارند و از این قبیل، تشویق [هم] می‌شوند و هیچ‌کس مذمتشان نمی‌کند. اما نوبت به کشور ما که می‌رسد، این طرف قضیه تشویق می‌شود، [یعنی] کم‌فرزندی و مانند اینها. بنابراین، این هم یک نکته است که ان‌شاءالله باید مورد توجه باشد.

نکته آخر این است که زن و شوهر در صراط حق و راه حق به همدیگر کمک کنید. زن می‌تواند کمک کند به شوهرش برای اینکه در صراط حق پایدار باشد، ثابت‌قدم باشد و پیش برود؛ مرد می‌تواند همین کمک را به زن بکند. مثل دو شریک، مثل دو همسنگر با هم زندگی کنید. عملا، هم در شریعت، هم در واقعیت خارجی، زن و شوهر نزدیک‌ترین افراد به هم هستند؛ هرچه می‌توانید صمیمیت را، صفا را، محبت را بین خودتان افزایش بدهید. محبت مایه اصلی زندگی شیرین خانوادگی است؛ سعی کنید محبت را روز‌به‌روز افزایش بدهید که به‌دست خود انسان هم هست و انسان می‌تواند این کار را بکند. ان‌شاءالله که خداوند بر شما مبارک کند به برکت این بقعه مبارک امام رضا و این ایام متبرک و مبارک.

این خبر را به اشتراک بگذارید