• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70790
+
-

عروسی در گلستان

آداب و رسوم ازدواج اقوام مختلف در نخستین جشنواره ملی ازدواج اقوام ایران‌زمین در گرگان به نمایش گذاشته شد  / در جشنواره ازدواج اقوام، سنت عروسی خراسان شمالی، خراسان رضوی، مازندران، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، لرستان، کردستان و بوشهر به نمایش درآمد

آیین
عروسی در گلستان

ستاره حجتی | گرگان- خبرنگار


گلستان با وجود اقوام مختلف ایرانی به رنگین کمان اقوام شهرت دارد. همین مزیت باعث شده تا شاهد برپایی جشنواره‌ها و مراسم مختلفی توسط این اقوام ایرانی در استان باشیم. به تازگی با ابتکار اداره کل ورزش و جوانان گلستان جشنواره ویژه و منحصر به فردی در گرگان برگزار شد که در نوع خود خاص بود؛ جشنواره‌ای که اگر به صورت دائمی برگزار شود، می‌تواند موقعیت گردشگری استان را تحت تاثیر قرار دهد و جایگاه آن را در کشور ارتقا ببخشد. این جشنواره که از یکشنبه (14 مرداد) آغاز شده به معرفی آداب و رسوم ازدواج بین اقوام مختلف ایرانی پرداخته است.


عروسی اقوام زیر یک سقف

همزمان با هفته ازدواج نخستین جشنواره ملی ازدواج اقوام ایران زمین به میزبانی گلستان در شهر گرگان برگزار شد. مدیر کل ورزش و جوانان گلستان که یکی از مجریان اصلی برگزاری این جشنواره است، اظهار می‌کند: نخستین جشنواره ازدواج اقوام ایران زمین با هدف معرفی آیین و فرهنگ اقوام و همچنین ترویج ازدواج آسان از ۱۳ مرداد آغاز شده و تا امشب (۱۵ مرداد) در مجموعه ورزشی آزادی گرگان ادامه دارد. تلاش کردیم به عنوان میزبان، این جشنواره را با کیفیت قابل قبولی برای بازدیدکنندگان و همچنین مهمانانی که از سایر استان‌ها به گلستان سفر کردند، برگزار کنیم. 

«بهمن طیبی» ادامه می‌دهد: تزریق روحیه نشاط و شادابی در جامعه، آشنایی با آیین‌های ازدواج اقوام مختلف و ایجاد اشتغال موقت، از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است. وی می افزاید: امشب در بخشی از مراسم اختتامیه، مراسم رسمی عقد یک زوج سیل‌زده گلستانی و مراسم نمادین ازدواج سنتی چند قوم دیگر برگزار خواهد شد.طیبی اضافه می‌کند: در این جشنواره، مراسم عروسی اقوامی از خراسان شمالی، خراسان رضوی، مازندران، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، لرستان، کردستان و بوشهر به نمایش درآمد و موجب رونق دوچندان آن شد. همچنین غرفه‌های صنایع‌دستی و سوغات، خدمات ازدواج و غذاهای سنتی هم برپا شد که با استقبال خوب بازدیدکنندگان همراه بود.مدیر کل ورزش و جوانان گلستان می‌گوید: در این جشنواره 40 غرفه برای ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های ازدواج، روانشناسی، تغذیه، ژنتیک و مذهبی دایر بود.


دلیل میزبانی گلستان

استاندار گلستان هم درباره برپایی این جشنواره بیان می‌کند: تنوع اقوام در گلستان یکی از مهم‌ترین دلایل میزبانی این استان از جشنواره ازدواج اقوام است.«هادی حق شناس» تصریح می‌کند: باید تلاش کنیم ازدواج‌‌های آسان بیشتر شوند و سنت‌های ساده و اصیل ترویج داده شوند.
وی بیان می‌کند: آداب و رسوم اصیل ایرانی اسلامی در این جشنواره معرفی و ترویج شد.


ظرفیت بالای گلستان

مدیر کل برنامه‌‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز می‌گوید: ظرفیت گلستان در برگزاری جشنواره‌‌ها و نشان دادن توانمندی جوانان بسیار بالاست.«اعظم کریمی» با اشاره به این‌که حرفه‌‌ای‌ترین گروه‌‌های اقوام در این جشنواره حاضر شدند، بیان می‌کند: مرور این آیین‌های کهن گرد و غبار دوری از آداب و رسوم ازدواج را می‌زداید.


صحبت‌های زوج‌های حاضر در جشنواره

«آسای» و «تیام» زوج جوان لرستانی که برای شرکت در این جشنواره به گلستان آمده‌اند می‌گویند: ما تا پیش از این فقط از رسوم خودمان آگاه بودیم و فکر می‌کردیم آداب و رسوم در قوم ما فوق‌العاده متنوع و جالب است، حالا ‌که آیین سایر اقوام را دیدیم، شگفت‌زده شدیم. یکی از زیباترین رسومی که دیدیم رسوم ازدواج بین ترکمن‌هاست. «گنجی» و «احمد» زوج جوان بلوچی که برای شرکت در جشنواره چند روزی مهمان استان بودند هم اظهار می‌کنند: یکی از جالب‌ترین قسمت‌های جشنواره این بود که در غرفه‌های صنایع‌دستی گلستان، مجموعه‌ای از هنر ایرانی‌ها را می‌شد مشاهده کرد. به عنوان مثال غرفه‌های بلوچ‌نشینان گلستان بسیار کامل و متنوع بود.


فضای شاد جشنواره  

بازدیدکنندگان گلستانی فضای این جشنواره را بسیار مفرح می‌دانند. «اسحاق ارخی» جوان ترکمن می‌گوید: با این‌که خودم ترکمن هستم، سال‌ها بود اجرای مراسم ازدواج ترکمن‌ها را به این زیبایی ندیده بودم. این جشنواره بسیار جالب بود و متوجه شدم اگر حالا هم بخواهیم رسوم خود را مانند گذشته به جا بیاوریم، کار سختی نیست.
وی ادامه می‌دهد: فضای این جشنواره به حدی شاد است که دلم نمی‌خواهد از محل برگزاری خارج شوم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید