• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70765
+
-

آتش کمبود امکانات بر جان منابع طبیعی فارس

زیست‌بوم
آتش کمبود امکانات بر جان منابع طبیعی فارس

در حالی که کمتر از 2 ماه از شروع آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌های فارس می‌گذرد، این آتش‌سوزی‌های مکرر به مساله بزرگی برای استان فارس تبدیل شده‌اند.

به گزارش مهر، فارس با داشتن بیش از ۱۰ میلیون هکتار عرصه جنگلی، بیشترین وسعت عرصه‌های جنگلی کشور را به خود اختصاص داده است. در سال جاری، با توجه به وضع مناسب بارش‌ها و افزایش پوشش گیاهی  در جنگل‌ها، وقوع حریق در عرصه‌های منبع طبیعی این استان افزایش یافته و تعداد قابل‌توجهی از عرصه‌های منابع طبیعی طعمه حریق شده است.


معضل کمبود امکانات اطفای حریق

در این مدت، جنگل‌های بکری در فارس طعمه حریق شد که به عنوان نمونه می‌توان به آتش‌سوزی چهارروزه جنگل‌های کوهمره سرخی اشاره کرد. 
در آتش‌سوزی اخیر که در منطقه کوهمره سرخی رخ داد، بیش از هر چیز بار دیگر کمبود امکانات در مهار آتش‌سوزی در استان مشهود بود. این اتفاق در حالی افتاد که پیش از این مسئولان از آمادگی کامل برای اطفای آتش‌سوزی خبر داده و اعلام کرده بودند که با انعقاد قرارداد امکان اطفای حریق به صورت هوایی هم وجود 
دارد. در این آتش‌سوزی میزان قابل‌توجهی از جنگل‌های بکر منطقه و حتی گونه‌هایی از جانوران که امکان فرار نداشتند، در آتش سوختند و تاکنون گزارشی از میزان خسارت آتش‌سوزی اعلام نشده است.

 استان فارس با داشتن بیشترین سهم در عرصه‌های جنگلی همچنان دچار نبود امکانات است، همان‌گونه که چند سال قبل نیز منطقه تنگ خرسی در پاسارگاد طعمه حریق شد و تعداد قابل‌توجهی از حیوانات در آتش سوختند.


162 مورد آتش‌سوزی

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس چند روز قبل اعلام کرد که در سال جاری تاکنون ۱۶۲ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی استان رخ داده است. «شهرام منتصری» بیان کرد که از ۱۶۲ مورد آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی در فارس بیش از ۲۸۰ هکتار از عرصه‌ها در آتش سوخته است.
وی در حالی این آمار را اعلام کرده که به آتش‌سوزی کوهمره اشاره‌ای نشده است. بر‌اساس اعلام منتصری، سهل‌انگاری انسانی عامل این آتش‌سوزی‌ها بوده است. به گفته وی، در این مدت میزان آتش‌سوزی‌ها 3 برابر شده، اما از نظر مساحت حدود ۲۰ تا ۲۵درصد کاهش داشته است. 


آتش در جان درختان بلوط

در این میان، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: از روز سه‌شنبه هفته گذشته آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه کوهمره سرخی آغاز شد، به گونه‌ای که به دلیل عدم مهار، آتش به سمت شیراز در حال گسترش بود.

«مسعود رضایی» با اشاره به این‌که تیم‌های مختلفی برای مهار آتش به محل اعزام شدند افزود: به دلیل گسترش آتش‌سوزی، مهار آن با مشکلات زیادی مواجه شد.  وی ادامه داد: در این آتش‌سوزی تعداد قابل‌توجهی از درختان بلوط در حالی در آتش سوختند و سال‌ها طول می‌کشد که این درختان جایگزین پیدا کنند.

این نماینده مجلس به آتش‌سوزی پاسارگاد نیز اشاره‌ای کرد و گفت: متاسفانه در آن زمان بیش از هر چیز ضعف امکانات در اطفای حریق به چشم می‌خورد که این بار هم پس از گذشت دو سال کمبود امکانات دراستان نمایان شد. 

رضایی با تاکید بر این‌که مسئولان استانی برای تجهیز فارس به امکانات اطفای حریق باید چاره اندیشی کنند، بیان کرد: در این راستا باید اعتباری تخصیص یابد در غیر این صورت یکی پس از دیگری جنگل‌های فارس در آتش می‌سوزد و هیچ راهی برای جلوگیری وجود ندارد.
نماینده مردم شیراز با بیان این‌که امکانات هوایی فارس در اطفای حریق بسیار ضعیف است افزود: باید هرچه سریع‌تر برای تجهیز فارس به امکانات اطفای حریق اقداماتی شود. 


مهار آتش با تجهیزات هوایی

استاندار فارس گفت: با توجه به وسعت اراضی جنگلی و مرتعی در فارس، باید اداره‌های کل منابع طبیعی و حفاظت محیط ‌زیست برای تامین تجهیزات مهار و اطفای هوایی حریق، اقدامات لازم را انجام دهند.

«عنایت‌الله رحیمی» بیان کرد: امکانات مهار و اطفای حریق و پشتیبانی به میزان کافی وجود دارد و امیدواریم در آینده تجهیزاتی نظیر هلی‌کوپتر آب‌پاش و اطفای حریق نیز با همت منابع طبیعی و حفاظت محیط‌ زیست به این مجموعه امکانات اضافه شود.

سرمایه‌های طبیعی فارس در سایه ضعف امکانات لطمات سنگینی به خود دیده است که به‌زودی بهبود نخواهد یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید