• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70695
+
-

تاکید مدیریت شهری بر ساخت فضاهای اختصاصی برای بانوان

مسیر ارزش و ورزش و مجموعه تفریحی، ورزشی بانوان بوستان بهار به بهره‌برداری رسید

شهری
تاکید مدیریت شهری بر ساخت فضاهای اختصاصی برای بانوان

مرجان فرهمند |خراسان رضوی-خبرنگار:


در سال‌های اخیر توسعه فضای سبز از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری شده است. در این‌‌باره همواره تلاش شده تا زمینه توسعه فضای سبز در مناطق مختلف شهر مشهد مقدس به‌ویژه مناطق کم‌برخوردار فراهم شود. شهرداری مشهد با توجه به اهمیت بانوان و لزوم تسهیل شرایط برای فعالیت‌های اجتماعی آنان، برای راه‌اندازی مکان‌های مناسب تفریحی، ورزشی سعی و تلاش کرده است. در این راستا افتتاح «پروژه مسیر ارزش و ورزش و مجموعه تفریحی، ورزشی بانوان بوستان بهار» در منطقه 3 را که یکی از مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار مشهد است، در اولویت برنامه‌های خود قرار داد.


نگاهی به تاریخچه بوستان بهار

بوستان بهار در شمال شهر مشهد مقدس شامل 2 بخش عمومی و موضوعی است که در مساحتی حدود 82 هکتار و 3 فاز در حال ساخت است. این بوستان دارای امکاناتی همچون فرهنگسرا، دریاچه، مسیر دوچرخه‌سواری، مسیر پیاده‌روی، سرزمین هفت‌خان، سرزمین قصه‌های قرآن، سرزمین رازها، سیرک و نمایش، زمین گلف کوچک و یک مسیر آبی (آبراهه تاریخی) است. بازدیدکنندگان هنگام قایقرانی در طول آبراهه تاریخی به وسیله نمادهایی با موضوعات جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، تمدن جهان و ایران و... از تحولات بشر در طول تاریخ اطلاع پیدا می‌کنند. شهرداری مشهد تاکنون بیش از 340 میلیارد ریال برای ساخت این بوستان بزرگ موضوعی هزینه کرده و فاز اول آن به مساحت 35 هکتار به بهره‌برداری رسیده است. 


تلاش برای تحقق وعده‌ها

«محمدرضا کلایی» شهردار مشهد گفت: تمام توان خود را برای خدمات‌رسانی به مردم به‌ کار خواهیم گرفت و تلاش می‌کنیم تا وعده‌هایی که داده‌ایم را محقق و عملی کنیم. وی به گروه‌های هدف در جامعه اشاره کرد و افزود: کودکان، کم‌توانان جسمی حرکتی، معلولان و سالمندان جزو جامعه هدف ما هستند.


حفظ امنیت بانوان در اطراف پارک 

ایجاد محدوده‌های مناسب‌سازی شده برای بانوان در بوستان‌های بالای 10 هکتار در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد. به همین منظور فاز اول بوستان بهار با مساحت حدود 5/2 هکتار به بهره‌برداری رسید. «مهدی یعقوبی» معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد بیان کرد: طبق برنامه 35 هکتار توسعه فضای سبز شهری و بیش از 260 هکتار درختکاری در کمربندی فضای سبز انجام خواهیم داد. وی گفت: افتتاح این بوستان با بهره‌برداری همزمان از 8 پروژه فضای سبز شهری انجام می‌شود. از میان این پروژه‌ها، 6 پروژه به مساحت 8 هکتار در کلات و مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار است.یعقوبی ادامه داد: در فاز دوم پروژه بوستان بهار قراردادی با اعتبار یک میلیارد و 600 میلیون تومان بسته شده تا برای تامین تجهیزات در این پارک هزینه شود. معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد افزود: مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را در 2 مسیر تفکیک شده برای بانوان ایجاد کردیم. 

این مسئول تصریح کرد: تاکید شهردار بر این است تا با توجه به ‌نیاز منطقه و موقعیت جغرافیایی بوستان و شرایط آن، فضاهای اختصاصی برای بانوان در نظر گرفته شود. وی بیان کرد: توسعه شبکه جداسازی آب خام و شرب از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است. امسال بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه شبکه جداسازی پیش‌بینی شده است.یعقوبی عنوان کرد: هسته مرکزی بوستان بهار که حدود 40 هکتار وسعت دارد و در قالب بوستان موضوعی در دل این پارک تعریف شده است. معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد در خصوص تعامل با نیروی انتظامی و حفظ امنیت بانوان در اطراف پارک اظهار کرد: اطراف پارک مشابه سایر قسمت‌های آن توسط پارکبان‌ها کنترل می‌شود. البته نیروی نگهبان خانم هم در داخل پارک پیش‌بینی شده است. نیروی انتظامی با توجه به این‌که در مجاورت پارک مستقر شده باید در اطراف گشت بزند.


احداث مسیر آبراهه تاریخی

احداث مسیر آبراهه تاریخی در هسته مرکزی بوستان تعریف شده است. به گفته معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک و سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد تنها فاز باقیمانده از بوستان بهار، احداث مسیر آبراهه تاریخی است که با عملیاتی شدن آن بوستان 83 هکتاری بهار کامل خواهد شد. «خلیل‌الله کاظمی» گفت: احداث بوستان بهار از سال 78 در چند فاز با کاربری‌های مختلف آغاز شد و اکنون قسمت زیادی از آن در اختیار شهروندان قرار دارد. وی بیان کرد: در حال حاضر شاهد آغاز عملیات اجرایی یکی از فازهای دیگر در بوستان بهار هستیم. احداث مسیر شادی با 32 غرفه و 8 سرزمین از جمله سرزمین قصص قرآنی و هفت‌خان شاهنامه با اعتبار 30 میلیارد تومان طی مدت 15 ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.با بهره‌برداری از 9 پروژه‌ در زمینه توسعه فضای سبز در مناطق 3، 6، 7، 10، 11 و 12 شهرداری مشهد و بوستان بهار سرانه فضای سبز این شهر به 65/16 متر‌مربع خواهد رسید. منطقه 3 شامل 3 پروژه بوده و جمعا اعتباری بالغ بر 49 میلیارد و 200میلیون ریال دارد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید